• 0

lease auto uit buitenland?

ik wil binnenkort een lease auto gaan bestellen op naam van mijn bedijf echter heb ik nogal wat vraagjes:

 

in nederland zijn de prijzen aanzienlijk hoger dan bijv. in belgië, natuurlijk komt dit door de bpm......

is dit ook zo in luxemburg of zijn ze daar nog goedkoper want btw is lager en veel instanties trekken daarheen vanwege fiscale voordelen.

 

kan iemand mij hierover iets vertellen, wellicht ties, maar iedereen is welkom. en advies zou ook handig zijn en hoe ik dit kan doen als ik tot nu toe alleen maar ondernemer in nederland ben en hier ook gevestigd zit.

 

zo....m'n eerste bericht is eruit ;)

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi P,

 

Ja, je analyse is correct: voor particulieren zijn auto's in Luxemburg aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM kennen ze hier niet en de BTW is lager (15%) maar als ondernemer heb je aan dat laatste natuurlijk niets.

 

Er is in Luxemburg een uitgebreide markt van tweedehands auto's. Het hier minder gebruikelijk om auto's in te ruilen maar een Luxemburger wil wel graag elke 3 of 4 jaar een nieuwe auto.

Kijk maar eens op:

- www.auto.lu

- www.autotrade.lu

- www.auto-online.lu

- www.lux-auto.lu

 

Volgens mij heb je hier echter niets aan. Als je continu in Nederland met een Luxemburgs kenteken rijdt dan word je vroeg of laat een keer aangehouden door de politie. Zij zullen je verplichten om een Nederlands kenteken aan te schaffen en dan moet je (een deel van de) BPM alsnog betalen (zie hier de regeling van de belastingdienst). Dit is gebeurd met een vriend van mij die jarenlang in Frankrijk woonde en terug ging naar Nederland.

 

Bovendien is er sprake van een harmonisatie in Europa voor wat betreft prijzen van auto's. Volgens mij ging dit om de prijs voor de particulier maar het kan ook om de nettoprijzen (dwz zonder BPM en BTW) gaan. Dit zou je moeten uitzoeken.

 

Succes!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ties, nuttige informatie dank je. Toch nog een aantal vragen.....

 

Stel nu dat ik daar ook een bedrijf vestig, is dat geen optie, want dan kan ik aantonen dat de auto op naam van het bedrijf in luxemburg staat of kijken ze daar gewoon doorheen.

 

Of moet ik mijzelf daar dan als persoon vestigen? maar ja, dan nog zullen ze me aanhouden als ze me veel zien met zo'n kenteken in NL, toch?

 

En wat als ik nou eens in luxemburg werk, dan mag je toch een auto van de zaak hebben voor woon werk verkeer, echter mag je niet in amsterdam te bekennen zijn aangezien dat uit de lijn ligt, maar ja, hoevaak kom je daar nou......of zie ik dit ook fout?

 

 

Link naar reactie
  • 0

een bedrijf vestigen in Luxemburg vereist volgens mij meer dan alleen een papieren inschrijving. Je moet wel aan kunnen tonen dat je vanuit die locatie activiteiten uitvoert en dat je er ool echt kantoorruimte hebt. Zo werkt het, als ik mij niet vergis, met woongerelateerd belastingen. Ingeschreven staan op de Sychellen terwijl je er niet echt een substantieel gedeelte van de tijd woont, wordt zeker afgestraft. Inland Revenue don't like no smart assess :)

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

nu heb je goedkope lease aanbieders in NL en BEL

voorbeeld: directlease.nl

en

directlease.be

 

zelfde firma en duidelijk te zien wat het verschil is in prijzen

kennen jullie ook zo'n firma waar ik die prijzen van alle auto's kan checken om te zien wat het verschil is.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb onlangs een Belg gesproken die zijn bedrijf in Luxemburg heeft gevestigd. Hij verzekerde mij dit al jaren te doen en daarbij te profiteren van alle bijbehorende voordelen. Zijn bedrijf is gevestigd in Luxemburg en ook zijn betalingsverkeer loopt via een bank in Luxemburg, hij betaald ook belasting in Luxemburg en rijd in een auto met een luxemburgse nummerplaat.

 

Ik ga dit zelf ook uitzoeken hoe dit precies zit. Het heeft nogal wat voordelen. Hij was in Belgie gewoon niet belastingplichtig en hij gaf aan dat dit volkomen legaal is.

 

Verder is het natuurlijk zo dat er in Luxemburg veel soepelere regels zijn als het gaat om het opvoeren van kosten, er is nog steeds een bankgeheim, en de auto's zijn er vele malen goedkoper

 

Zover even mijn bijdrage

 

www.brainfactor.nl

www.revolutie.nu

 

 

Vr Gr

 

J

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bendesa,

 

Ik denk dat, alleen als je daadwerkelijk in Luxemburg woont (dwz inwoner bent van Luxemburg), je in een auto met een Luxemburgse kenteken kunt rijden. Kijk maar eens op dit deel van de Nederlandse belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/9229237/dl/bpm021053.htm.

 

Over het vestigen van je bedrijf in Luxemburg raad ik je de website van de KvK aan: www.cc.lu.

 

Succes en met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

nu heb je goedkope lease aanbieders in NL en BEL

voorbeeld: directlease.nl

en

directlease.be

 

zelfde firma en duidelijk te zien wat het verschil is in prijzen

kennen jullie ook zo'n firma waar ik die prijzen van alle auto's kan checken om te zien wat het verschil is.

 

Nee zoiets is er nog niet. Er zijn een paar leasemaatschappijen waar je online kunt calculeren, maar het zal nog wel even duren voordat wij zover zijn dat je de verschillen kunt vergelijken. Gezien de snelheid waarmee veel leasemaatschappijen op marktveranderingen reageren kan dat nog wel jaren duren....

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben mij op dit moment aan 't oriënteren op het opzetten van een bedrijf, alleen of samen met een collega van mij.

 

Ik ben als Nederlander woonachtig in België, maar werk in Nederland en mijn zelfstandige bedrijfsactiviteiten zullen (zeker in 1e instantie) in NL plaatsvinden, gelet op de lopende marktcontacten. Daarom zal ik mij waarschijnlijk ook inschrijven bij de KvK op een NL-adres (ouderlijk adres).

 

Nu zou ik mijn vervoer 't liefst in België willen regelen, aangezien dat voordeliger is. Mijn vraag is nu:

 

Is het mogelijk/gebruikelijk om een auto in België te leasen en de facturering daarvan te laten verlopen via het NL-bedrijfsadres?

En hoe zit dat dan met de BTW-aangifte?

 

Link naar reactie
  • -1

De belastingdienst in Nederland kijk naar de woonplaats van de bestuurder. Woon je in Nederland, dan mag je niet in een buitenlanse leaseauto rijden. Woon je niet in Nederland, dan mag je als Nederlands staatsburger maximaal 60 dagen per jaar in Nederland vertoeven.

 

Volgen mij verdoe je je tijd als je probeert onder deze regels uit te komen.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik ben mij op dit moment aan 't oriënteren op het opzetten van een bedrijf, alleen of samen met een collega van mij.

 

Ik ben als Nederlander woonachtig in België, maar werk in Nederland en mijn zelfstandige bedrijfsactiviteiten zullen (zeker in 1e instantie) in NL plaatsvinden, gelet op de lopende marktcontacten. Daarom zal ik mij waarschijnlijk ook inschrijven bij de KvK op een NL-adres (ouderlijk adres).

 

Nu zou ik mijn vervoer 't liefst in België willen regelen, aangezien dat voordeliger is. Mijn vraag is nu:

 

Is het mogelijk/gebruikelijk om een auto in België te leasen en de facturering daarvan te laten verlopen via het NL-bedrijfsadres?

En hoe zit dat dan met de BTW-aangifte?

 

 

Als jij daadwerkelijk woonachtig bent in België is dat geen enkel probleem.

 

Deze btw kun je echter niet bij onze Belastingdienst als voorbelasting terugvragen. Jij moet daarvoor echt bij de buitenlandse belastingdiensten zijn. Deze teruggaafprocedures zijn redelijk ingewikkeld, verschillen per land en leveren een enorme administratieve rompslomp op.

 

Je moet dit formulier dan downloaden: http://www.belastingdienst.nl/download/907.html en insturen naar:

 

Centraal btw-kantoor voor buitenlandse belastingplichtigen – teruggaven,

Zaveltoren, 25e verdieping,

J. Stevensstraat 7,

B-1000 Brussel.

T +32 – 25 52 59 77 of +32 – 25 52 59 82; F +32 – 25 52 55 42

 

Zo ging het in ieder geval tot een jaar geleden. Misschien dat er inmiddels wijzingen zijn.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Als ik de reacties zo globaal doorlees, lees ik - in mijn optiek - steeds halve antwoorden.

 

De bekende lease-constructie wordt al jarenlang toegepast - met name vanuit Luxemberg. Hoewel deze - grote maas (vooral vroeger) in de wet - regeling steeds meer wordt dichtgetimmerd is er nog wel heel veel om te exploiteren.

 

Vergeet niet dat deze bekende lease-constructie is inclusief eigen bedrijf pas de moeite waard voor duurdere lease auto's en dus niet voor een Golf V o.i.d.

 

Niet voor niets heeft het elite blad Quote hier dan ook veel aandacht aan besteed in een van zijn vorige nummers. Hoewel de bewoordingen hier iets te amusant waren dan in werkelijkheid waar is.

 

Wellicht is bovenstaande iets te vaag omschreven, maar de gehele constructie vergt veel woorden en kennis om bepaalde dingen concreter te maken en deze te kunnen visualiseren.

Voor alle gemak biedt de volgende link denk ik wel de meeste handvaten voor de serieuze lease-constructie-actievelingen:

 

"http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-26.html#P557_48869"

 

NB laat je hier wel goed over adviseren aub en houd de fiscale wijzigingen ook goed bij mocht men geen (goede en echte) belastingadviseur - met nadruk geen accountant - in de hand hebben genomen.

Link naar reactie
  • 0

Deepak, het gaat in dit geval niet om een Nederlander woonachtig in Nederland, maar om een Nederlander woonachtig in België.

 

De Quote behandeld het onderwerp "hoe ontduik ik de belasting op een legale manier". Een wezenlijk verschil met de TS.

 

 

Erik, dan worden de Nederlandse regelingen inderdaad minder interessant. De in Belgie wonende Nederlander zal dan m.i. ook geen BPM hoeven te betalen aangezien, ik citeer:

 

"Bij de controle richt de Douane zich op de in Nederland wonende personen of in Nederland gevestigde bedrijven."

Link naar reactie
  • 0

Deepak, het gaat in dit geval niet om een Nederlander woonachtig in Nederland, maar om een Nederlander woonachtig in België.

 

De Quote behandeld het onderwerp "hoe ontduik ik de belasting op een legale manier". Een wezenlijk verschil met de TS.

 

Erik, dan wordt het wat betreft de vrijstelling idd iets lastiger. Desondanks blijft de fiscale woonplaats ook altijd een discussie.

 

Als er met de auto in NL gereden wordt denk ik niet dat je in de casus "de in Belgie wonende Nederlander" veel problemen krijgt, zolang je maar kunt aantonen dat je in Begie woont. De lease-constructie heb je dan in feite niet eens nodig, zover je die dan nog zou kunnen gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Wellicht even ter verduidelijking:

Ik woon als Nederlander in België en overweeg een bedrijf in NL op te zetten.

 

Ik rij op dit moment (volledig legaal) in een NL leaseauto omdat ik in loondienst ben van een NL bedrijf. Ik heb hiervoor een attest (lees ontheffing) van de belgische belastingdienst. Als ik echter een eenmanszaak opricht, mag dat volgens de belgische belastingregels niet meer, ik word dan dus als het ware verplicht om in een belgische auto te gaan rijden.

Daarom mijn vraag of het mogelijk/gebruikelijk is om de facturen van die belgische leaseauto naar mijn NL-bedrijfsadres te sturen en de vraag hoe het zit met de BTW.

Het is dus allesbehalve de bedoeling om belasting te ontduiken.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik heb een paar voorbeelden gelezen alleen mijn situatie is tich iets anders.

 

Zelf wil ik een bedrijf erbij opstarten in Nederland maar dat doe ik samen met een duitse man die een bedrijf heeft in Duitsland.

 

Nu hebben wij het volgende plan.

 

Wij willen dat hij ( die duitse ondernemer ) 2 auto's least op naam van de duitse onderneming. vervolgens stuurd hij onze een factuur met auto kosten naar de nederlandse onderneming.

 

Nu is mijn vraag of dit mag en dat je hier geen problemen meer krijgt!

 

De mensen die hier in rijden zijn Nederlanders en werken dus ook voor een nederlandsbedrijf en alleen in Nederland!

 

Ik hop dat iemand mij hiermee verder kan helpen

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat gaat niet goedkomen.

De autokosten liggen inderdaad bizar lager in Dld, daarom is die hele wetgeving rond dat BPM-verhaal flink dichtgetimmerd.

 

Als jouw constructie toepasbaar zou zijn, zou iedereen z'n auto's leasen in Dld en met witte kentekenplaten rondrijden.

 

De bestuurder/gebruiker moet in dienst zijn bij een duitse onderneming, geen zeggenschap hebben over de keuze van auto én het merendeel van de kilometers (aantoonbaar) buiten Nederland maken.

Enige manier om dit wel te kunnen doen is de werknemers in dienst van een GmbH en creatief met de agenda worden ;) Maar dan krijg je weer het probleem met sociale lasten/ziektekostenverzekering/kinderbijslag/bijtelling/privégebruik auto etc etc.

Ik heb zelf een duitse GmbH ooit gehad en geruime tijd in een duitse bolide rondgereden, maar d'r komt nogal wat bij kijken voordat je je die hele papierwinkel in orde hebt en je met een gerust hart rond kunt rijden.

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

hallo,

 

ik ben van plan een auto te gaan leasen (ja, ik heb een eigen zaak), een auto geimporteerd uit amerika door een belgische garagehouder.

deze persoon heeft alles al voor mij en mijn man geregeld (incl. APK,NL-kentekenplaat,euro4 testen en administratie) zodanig dat wij alleen een financieele-lease hoeven te nemen.

het probleem echter is dat nederlandse leasemaatschappijen hier erg moeilijk kunnen gaan doen...vanwege: importauto's.....

mijn vraag is dan ook: bij welke leasemaatschappij in nederland kan ik eigenlijk hiervoor terecht???

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je dat bij een leasemaatschappij doen? Je kan toch gewoon de auto op de onderneming zetten? Als je er geld voor nodig hebt, kun je dat ook met een banklening doen, meestal stukken goedkoper dan een leasemaatschappij.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.