• 0

Grijs kenteken auto ook opgeven?

Hallo iedereen,

 

Om een grijs kenteken auto te rijden voldoe ik aan alle eisen gesteld op de website van de belastingdienst. Maar.. er staat nergens dat ik de auto vervolgens ook moet opgeven in mijn boekhouding.

 

Natuurlijk kan ik hem dan niet afschrijven en ook de kosten niet zakelijk betalen, maar het scheelt me wel veel bijtelling en een hoop wegenbelasting.

 

Mag ik een grijs kenteken auto ook privé rijden en vervolgens de zakelijke kilometers opgeven?

 

Voorwaarden bestelautotarief voor ondernemers volgens https://www.belastingdienst.nl

U betaalt een lager tarief voor uw bestelauto, als u voldoet aan alle volgende voorwaarden:

 

1: U bent ondernemer voor de omzetbelasting en u hebt een btw-nummer.

2: De bestelauto staat op uw naam, en u bent de (rechts)persoon aan wie het btw-nummer is toegekend.

3: U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u uw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt.

 

Wij passen het lage tarief voor ondernemers automatisch toe, als u bij ons als ondernemer voor de omzetbelasting geregistreerd bent.

 

(Ja, ik ben als zzp-er een persoon met btw nummer voor de omzetbelasting. Ja, de bestelauto staat op mijn naam. Ja, ik gebruik de auto voor zeker 75% voor rijden naar klanten en afspraken)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om een grijs kenteken auto te rijden voldoe ik aan alle eisen gesteld op de website van de belastingdienst. Maar.. er staat nergens dat ik de auto vervolgens ook moet opgeven in mijn boekhouding.

Als je minder dan 500 km privé rijdt met de wagen, dan is de auto verplicht ondernemingsvermogen (dan heb je dus geen keuze), maar je hebt dan ook geen bijtelling. Je zou een sluitende kilometeradministratie kunnen bijhouden, maar een alternatief is het opsturen van een Verklaring van geen privégebruik of een Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto.

 

Als je meer dan 500 km privé rijdt met de auto, dan mag je kiezen of je de auto op de balans zet of niet. Zet je de auto op de balans, dan heb je vervolgens wel bijtelling. Maar als je de auto privé houdt, dan kun je alsnog 19 cent per kilometer aftrekken voor alle zakelijke ritten (moet je wel kunnen aantonen).

 

Kijk ook even naar de Ondernemersregeling. Het kan zijn dat je ook vrijstelling voor de bpm krijgt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.