• 0

Boeken van verkoop klein materiaal bij aankoop opgevoerd als kosten

Ik heb kleine spullen aangeschaft voor gebruik in de salon. (onder de € 450,=) Deze kon ik direct opvoeren als kosten. Dus heb deze ook niet als voorraad of inventaris ingeboekt. (misschien is dat niet juist. Dat wist ik dan niet)

 

Stel nu kan ik dat niet meer gebruiken en wil dit verkopen. Hoe boek ik dat dan?

 

Voorbeeld

 

Hondenfohn Aankoopwaarde € 80,=

 

 

Ik weet zeker dat ik ergens een stap mis of heb gemist. Maar zie het even niet.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel: nu kan ik dat niet meer gebruiken en wil dit verkopen. Hoe boek ik dat dan?

Allereerst heb je het volgens mij goed geboekt als kosten. Voorraad of inventaris is meestal toch iets anders.

 

En je kunt deze spullen ook gewoon verkopen. Als je btw-plichtig bent, moet je er alleen wel even btw over berekenen. Je kunt hier dus ook gewoon een factuur voor sturen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb kleine spullen aangeschaft voor gebruik in de salon. (onder de € 450,=) Deze kon ik direct opvoeren als kosten. Dus heb deze ook niet als voorraad of inventaris ingeboekt. (misschien is dat niet juist. Dat wist ik dan niet)

correct ... dat boek je onder algemene kosten of algemene kosten/klein inventaris in de winst- en verliesrekening.

 

Stel nu kan ik dat niet meer gebruiken en wil dit verkopen. Hoe boek ik dat dan?
De overtollige Hondenfohn verkoop je weer met een btw-factuur .. dat boek je onder opbrengsten of opbrengsten/klein inventaris in de winst- en verliesrekening.

 

De onderverdeling van opbrengsten en kosten, zoals hierbij met (grootboekrekening) klein inventaris geeft vooral voor jezelf goed inzicht waar het geld vandaan komt of naartoe gaat. Het pecuniaire afvoerputje kan wel eens groter zijn dan je denkt.

 

Verder is het handzaam/raadzaam om, ook als kleine ondernemer, een administratie/lijst van het klein inventaris bij te houden. Niet zelden worden kleine bedrijfsmiddelen (lager dan 450 euro) 2x of zelf 3x aangeschaft domweg omdat menig ondernemer is vergeten dat het ooit al eens eerder is gekocht.

 

De lijst is ook handig om te bepalen of bedrijfsmiddelen verkocht kunnen worden als zij gedurende lange tijd toch niet in gebruik zijn. Het verkoopmoment geldt overigens niet alleen voor het klein inventaris maar ook voor het "groot" inventaris die als materiële vaste activa op de balans staan.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.