• 0

Duur van huur 10 versus 5 jaar in contract

Hallo,

 

Ik zit even met een juridische vraag.

 

Ik heb de koopovereenkomst van een werkmaatschappij in het koopcontract staan dat ik het pand (die van de verkopende holding is) staan:

 

"De huidige huurovereenkomst is als Bijlage 1 aan deze Overeenkomst gehecht en wordt voortgezet. Tussen Verkoper en de Vennootschap wordt een huurovereenkomst gesloten betreffende de bedrijfsruimte staande en gelegen te <....>, met een looptijd van 10 jaar, te berekenen vanaf 1 januari 2019 tegen een netto huurprijs van € 1.000 per maand, exclusief omzetbelasting. De huurovereenkomst wordt als Bijlage (bijlagenummer) aan deze Overeenkomst gehecht."

 

Maar als ik de huurovereenkomst er op na sla staat daar:

 

"Deze overeenkomst is aangegaan voor een termijn van vijf jaren. De overeenkomst wordt na ommekomst vandeze termijn van vijf jaren verlengd met wederom een termijn van vijf jaren, tenzij de huurder of de verhuurder ten minste twaalf maanden voor het verstrijken van eerdergenoemde termijn van vijf jaren de wederpartij door middel van behoorlijke kennisgeving, zoals bedoeld in lid 4 van onderhavig artikel, meedeelt geen gebruik te maken van het recht tot verlenging met vijf jaren."

 

De originele huurovereenkomst is ingegaan op 1 juni 2014.

 

Maar nu vraag ik me eigenlijk af wat er afgesproken is. Het originele huurcontract is afgesloten door de werkmaatschappij die ik koop.

 

Ik wil natuurlijk wel een soort escape hebben voor het geval dat ik er toch weg wil.

 

Een optie is onderverhuren volgens het contract:

 

"Het is de huurder, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de verhuurder, niet toegestaan het gehuurde"geheel of gedeeltelijk onder te verhuren of anderszins – al dan niet om niet – aan derden in gebruik of medegebruik af te staan."

 

Enfin, kortom mijn vragen.

 

Wat is er in juridisch zin nu afgesproken, en moet er feitelijk niet een echt NIEUW huurovereenkomst komen.

 

Ik heb goede contact met de vorige eigenaar dus ik heb wel vertrouwen dat we daar uitkomen, maar ben toch benieuwd hoe het juridisch nu zit.

 

Het liefst wil ik de mogelijkheid hebben dat ik een nieuwe huurder mag zoeken voor hem, zodat ik ervan af ben als dat nodig is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

1. Er *moet* niks.

2. Je neemt de BV over, daarmee loopt in beginsel het contract door.

3. Je spreekt concreet af '10 jaar', dus de looptijd is vanaf de overeengekomen datum 10 jaar. Dat in het originele huurcontract iets anders staat, maakt dat niet anders *tenzij* het over 7:290 ruimte gaat (winkelruimte etc), omdat daar sprake is van dwingend recht waarbij het uitgangspunt is dat er gehuurd wordt voor periodes van vijf jaar.

4. Aangezien je bij de overname nadere afspraken maakt over de huur, kun je natuurlijk over die andere punten die je vraagt (eerder opzeggen, vervangende huurder aanbrengen) afspraken maken.

Link naar reactie
  • 0

Wat voor soort huurovereenkomst is het? Bedrijfsruimte 290 (zoals horeca) of winkelruimte obv 230? Indien je bedrijfsruimte op basis van 290 huurt heb je ruimere bescherming. Je gaat aan voor de duur van twee maal vijf jaren, en huurder alleen mag na 5 jaar opzeggen. Bij een winkelruimte is een en ander vrij bepaalbaar in beginsel.

 

Voortzetting van een 290 ruimte treedt je in de rechten van de voormalige huurder inclusief de geldende oorspronkelijke huurtermijen, er lijkt echter een nieuwe afspraak te zijn gemaakt (welke anders is dan bij een indeplaatsstelling).

 

Wat is het karakter van de huurovereenkomst?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie. Het betreft een kantoorpand (230), dus geen winkelruimte. Ik had inderdaad als gevonden dat voor winkelruimte andere regels gelden.

 

Er is in het koopcontract van de BV weliswaar 10 jaar opgenomen, maar als het nog beter gaat lopen is de kans groot dat ik eerder weg wil. Dit is het enige wat afgesproken is die 10 jaar, maar het lijkt dat de zaken die in de originele huurovereenkomst staat niet zomaar vervallen.

 

In mijn enthousiasme had ik dit wellicht even iets beter moeten bekijken ipv dingen aannemen...ff leermomentje zeg maar.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.