• 0

Intellectueel eigendom op verpakking

Beste forum leden,

Sinds twee jaar importeren wij een bepaald soort product uit Japan dat bij een bebaalde bepaalde groep mensen al aardig bekend is en wij al aan 8 landen in EU verkopen .

Van pallet import zijn wij nu overgestapt op containers en de vraag blijft groeien .

(Idd. een mooie product dus )

Wij hebben de domeinnaam waar een webshop aanvast zit en ook hebben wij het woordmerk en het beeldmerk plus een aantal tekens die op het product staan laten vastleggen bij het BIOP en tevens bij het EUIPO voor beide is het woordmerk al toegekent en het beeldmerk zal begin volgende maand worden toegekent (dus het is ons merk)als de oppositie termijn van 6 maanden is verstreken.

Ook hebben wij Alle REACH en CLP problemen opgelost en het product in 8 talen voorzien van een etiket.

Alles goed voor elkaar denk je !!

Nu blijkt er een copie van het zelfde product in de zelfde verpakking met exact de zelfde aanduidingen op de markt gebracht te zijn met alleen een andere naam op de verpakking ! ( Chineese kopie)

Dat vervolgens aan mijn bestaande klanten word aangeboden.

Mijn vraag is dan ook of ik hier juridies iets aan kan doen ?

Of kan ik alsnog de verpakking laten vastleggen ?

Voor woord en beeldmerk is alles duidelijk en weet ik hoe ik stappen moet ondernemen tegen evt. Inbreuk.

Graag zou ik dus willen weten of ik de verpakking dus layout en evt. Kleuren combinaties alsnog kan vastleggen.

Hopend op een passend antwoord of vergelijkbare situaties.

 

Mvg Michelz

 

[Titel aangepast]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij hebben de domeinnaam waar een webshop aanvast zit en ook hebben wij het woordmerk en het beeldmerk plus een aantal tekens die op het product staan laten vastleggen bij het BIOP en tevens bij het EUIPO voor beide is het woordmerk al toegekent en het beeldmerk zal begin volgende maand worden toegekent (dus het is ons merk) als de oppositie termijn van 6 maanden is verstreken.

Je bedoelt dat je het Japanse merk in Europa voor jezelf hebt laten vastleggen? Of heb je een eigen merk geplakt op het Japanse product?

 

Is dat gebeurd met instemming van de Japanse merkhouder? (Zie bv de historie van Uggs)

 

Je gaf aan dat het product bij een bepaalde groep mensen al aardig bekend is.

 

Je kan niks doen tegen een Chinees product dat op de markt gebracht wordt onder andere naam, tenzij het verpakkingsontwerp een sterke signatuur heeft. Maar je mogelijkheden om op te treden tegen andere distributors van het Japanse merk zijn waarschijnlijk ook beperkt.

 

Zou ook wel vreemd zijn als je op zo'n slinkse manier (kwader trouw) het Europese monopolie op kan eisen, zonder instemming van de originele merkhouder.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste TwaBla,

 

Bedankt voor je snelle reactie,

 

Echter denk ik dat je mijn vraag en omstandigheden niet echt begrepen hebt .

Wij zijn officieel distributeur voor Europa van dit product en ten tweede is het merk daarom in europa vastgelegd met medeweten van de Japanse producent.

Dat het product bekend is bij een grote groep mensen komt louter door onze inzet en marketing activiteiten van de laatste 2 jaar.

Ook hoeven wij niet op te treden tegen andere distribiteurs van het merk omdat die er niet zijn ( wij zijn Distribiteur voor Europa)

Dus hier is geen sprake van een slinkse manier van een merk binnen hengelen !

Dat een chineese firma kopies in omloop kan brengen is mij ook duidelijk , en daarom hebben wij het beeldmerk laten vastleggen en word deze ook goed bewaakt.

Mijn vraag was en is nog steeds: kan ik de verpakking van dit product ( met een sterke signatuur)

Nu nog laten vastleggen ? En kan ik daar wat mee om de kopie producten uit de markt te halen ?

Mischien dat je mij hier een antwoord op zou kunnen geven ?

 

Mvg,

Michelz

Link naar reactie
  • 0

Yep je kan iets (proberen te) doen, maar daar heb je een goede (en dure) advocaat voor nodig. ;D

 

Als het merk in Europa geregistreerd is met instemming van de Japanse producent en niet voordien al door andere distributors met vergelijkbare tekens (merk) op de markt gebracht werd, is van kwader trouw geen sprake.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In principe kun je andere onderdelen van de verpakking, bijvoorbeeld specifieke kleurvelden, lettertypes etc net zo goed laten vastleggen als beeldmerk als andere dingen.

 

Ja, je kunt je ook op het auteursrecht beroepen (als je dat hebt, tenminste, dat wil zeggen als de ontwerper dat schriftelijk aan je heeft overgedragen), maar uiteindelijk zal de andere partij, als hij toch al inbreuk pleegt op een paar merken, niet echt warm of koud worden van een auteursrecht inbreuk meer of minder.

 

Als je toch officiele distributeur bent, kan de japanse fabrikant je misschien nog wel helpen. Misschien hebben ze wel een (in Europa geldig) patent?

 

Let op: het zal weinig zinvol zijn om de Chinese leverancier aan te pakken. Dat is ten eerste heel veel werk, en ten tweede is de kans op succes gering.

 

Je moet dus de Europese importeur(s) aanpakken. Wat je ook kunt doen is hun klanten aanpakken (voor zover het niet ook jouw klanten zijn, natuurlijk). Als je er eenmaal een paar hebt aangepakt, spreekt zich dat wel rond.

 

Je kunt mogelijkerwijs ook de douane (vooral van de landen waarlangs het spul Europa binnenkomt) aanspreken. De douane heeft, bij mijn weten, als actief doel om namaak op te sporen, dus die kunnen zo een binnenkomende zending blokkeren.

 

 

IK weet ook niet precies de REACH regels, maar de bedoeling is niet (dat herinner ik me tch van een paar jaar geleden) dat iedereen maar gratis kan aanhaken. Dat jij de REACH aspecten in order hebt gebracht, wil nog niet zeggen dat die Chinees daarvan mag profiteren. Heeft hij zijn REACH wel in orde? Daarmee heb je een ander aspect waarmee je hem kunt aanpakken.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Beste kuifje,

Ook bedankt voor je reactie.

 

Het gaat om één verpakking met standaard layout in 11 verschillende variaties ( kleuren)

Ik zal hiervoor komende week extra informatie inwinnen bij een merkenbureau over wat de mogelijkheden en kosten zijn voor het vastleggen van de layout van de verpakking. (Met toesteming van de Japanse fabrikant)

 

Het is idd. Niet mijn bedoeling een Chinese fabrikant te gaan aanpakken want ik weet dat dat idd. Geen optie is.

Wij willen wel De importeur(s) in Nederland aanpakken die dit product op de europese markt zet .

Verder schijnt het zo te zijn dat je je merk kan laten bewaken door een merkenbureau toch ?

 

Ik weet idd. Dat de importeur van de namaak geen REACH (volgens EU norm) heeft en zeker geen first representatif is of heeft voor de chemische stoffen die er in zitten . Ook heeft hij geen CLP of pictogrammen op de verpakking.

 

Dus daarom lijkt het mij goed om eerst alles zelf dicht getimmerd en voor elkaar te hebben voordat we gaan aanpakken .

 

Bedankt voor je advies

 

Mvg

 

Michelz

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Dat vervolgens aan mijn bestaande klanten word aangeboden.
Wie doet dit aanbod?

 

Waar produceert jouw Japanse leverancier? Hoe weet je dat deze origineel is?

 

Is er geen modelrecht op het 3D-ontwerp van deze verpakking? Op het gebied van grafische copycats zijn vele honderden zaken bekend (bijvoorbeeld Unilever vs AH). Of je dan vrolijk wordt van procederen!?

 

inzet en marketing activiteiten

 

Ik zou ook goed blijven rondkijken welke andere vormen van concurrentie dreigen. Succesvol product, volwassen markt levert altijd toetreders. Of een verbeterde, eigen variant van de Chinese partij bestemd voor de Europese markt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Highio,

 

De importeur van de namaak bied ze aan mijn klanten aan .

 

De japanse fabrikant fabriceert in Osaka Japan .

 

Mij is niet bekend of er een modelrecht van de verpakking is en zeker niet voor de EU omdat wij hiervoor verder alles hebben geregeld.

 

Mvgr.

MichelZ

Link naar reactie
  • 0

Namaak of Chinese navolger? Je mag best voor jouw commerciële belangen opkomen, maar je klinkt ook een beetje monopolistisch/protectionistisch.

 

In de praktijk worden inbreukmakers ook wel eens met een opzetje over de financiële rand geduwd.

 

De importeur van de namaak bied ze aan mijn klanten aan.
Dat kan andersom ook, met bijvoorbeeld een welkomstaanbod, maar opnieuw ga je dan wel richting monopolie-achtige trekjes. In alle acht EU-landen waar je actief bent, kunnen ook lokale toetreders verschijnen. Dan wordt het waarschijnlijk ook lastig concurreren en handhaven.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp wat je bedoelt maar het gaat hier om 100% namaak door verschillende partijen waarvan een partij 100% kopie is met chinese barcode op de verpaking en tekst made in Japan en met de tekst Original erbij Incl. Ons logo.

 

En partij 2 heeft 100% dezelfde verpaking inc. Kleueren en exact dezelfde tekst alleen een ander logo erbij.

Hoe zou ik dit dan moeten noemen ?

 

Het gaat er hier om dat wij voor ruim 35 k geinvesteerd hebben in REACH ,CLP en vertalingen alsmede het laten vastleggen van woordmerk en beeldmerken.

En als je dan een 1op1 kopie van je product ziet waarvan word gezegd dat het om het echte product gaat dan word je daar mss. Wel een beetje monopolistisch/protectionistisch van:)

 

Copiecats van Chanel of uggs zijn toch ook geen chinese navolgers die worden toch ook aangepakt ?

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn nogal wat Amazon-traders die een product uit het Verre Oosten halen, dat omverpakken in een doos naar eigen ontwerp met een nieuwe naam erop: de private label-route. Met het idee dat ze anderen de verkoop kunnen ontzeggen. Daar ontstaan vaak handtas-gevechten over. Vandaar de kritische vragen.

 

Als jij met de producent uit Japan (is dat echt een producent of ook zomaar een omverpakker?) afgeproken hebt dat jij exclusieve vertegenwoordiging in Europa hebt, en er inmiddels geen andere distributiekanalen zijn gecreëerd, dan kun je je markt proberen dicht te timmeren met merk- en auteursrechten.

 

Dat probeerde de Amerikaanse eigenaar van Uggs ook. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik begrijp wat je bedoelt maar het gaat hier om 100% namaak door verschillende partijen waarvan een partij 100% kopie is met chinese barcode op de verpaking en tekst made in Japan en met de tekst Original erbij Incl. Ons logo.

In dat geval zou ik niet aarzelen en gaan procederen tegen de verkoper.

Link naar reactie
  • 0

We zijn hier niet 'tegen' je hoor, hooguit is onduidelijk wat jouw zaak precies is. Je spreekt voornamelijk over de verpakking maar ook over REACH / CPL wat een wetmatig probleem met het inhoudelijke product of de productverpakkingscombinatie is. Ik ken het probleem vervelend genoeg ook, alleen zit de merkhouder dan in de VS met productie in China.

 

Heb je die productie in Japan met eigen ogen gezien? Puur uit nieuwsgierigheid, omdat in China inmiddels een complete industrie met gelijke producten lijkt te ontstaan. Hoeveel voorsprong heb je in de tijd of ben je in 'no time' gekopieerd?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hier lopen nogal wat zaken door elkaar en ook de informatie door TS is niet eenduidig. Waar eerst de verpakking hetzelfde (of vergelijkbaar) is, wordt later ook het (Japanse door TS geregistreerde) logo gekopieerd.

 

Het is vrij gebruikelijk om het kleurgebruik en de vorm van de verpakking van een bepaald merk te gebruiken bij huismerken of B merken of zelfs andere A merken. Als er voldoende afstand is en de goed oplettende consument kan zien dat het niet om Merk X gaat maar iets wat er op lijkt wordt het snel toegestaan. Bovendien is het heel goed mogelijk dat ook Merk X elementen heeft van al bestaande producten, kleurgebruik of design. Vergelijk bijvoorbeeld parfumflesjes (vaak heel uniek) maar eens met flessen schoonmaakmiddel (vaak generiek). De kans om de importeur aan te pakken op een vergelijkbaar uitziende verpakking is ook als het auteursrecht schriftelijk is overgedragen, wat dus alleen zin heeft bij een heel afwijkende vormgeving en of kleurgebruik, waarschijnlijk niet heel groot.

 

Dat men het product onjuist etiketteert (CLP) is ook iets waar jezelf niet veel aan kan doen, behalve klagen bij de nVWA. Of die er wat aan doen weet je ook niet zeker omdat de nVWA eenvoudig niet alles kan controleren. Behalve, uiteraard , als er acuut gevaar is door het product / verpakking. De nVWA kan ook waarschuwen waarna de importeur een extra label plakt. Voor wat betreft REACH gelden bij importeren van minder dan 1000 kg per jaar gelden andere (minder) regels dan bij import van meer.

 

Ik begrijp wat je bedoelt maar het gaat hier om 100% namaak door verschillende partijen waarvan een partij 100% kopie is met chinese barcode op de verpaking en tekst made in Japan en met de tekst Original erbij Incl. Ons logo.

In dat geval zou ik niet aarzelen en gaan procederen tegen de verkoper.

 

Maar het meest interessante is toch wel de vraag of je als Nederlands bedrijf een buitenlands bestaand merk (woord- en/of beeld-) kan registeren en beschermen zonder uitdrukkelijke en schriftelijke overeenkomst met de internationale merkhouder (de fabrikant), ook als die toestaat dat je het merk importeert. Er is dan geen relatie met de herkomst van het merk (de fabrikant) en het merk terwijl een merk nu juist (ook) bedoeld is om de herkomst te beschermen. TS zou in de geschetste situatie namelijk ook de goedkope Chinese variant kunnen inkopen en die ongestraft voorzien van het Japanse merk/logo om vervolgens op te treden tegen importeurs van het origineel. De wereld op zijn kop. Voer voor merkenjuristen maar er zitten meer haken en ogen aan deze case dan dat op het eerste gezicht lijkt.

 

Link naar reactie
  • 0
Maar het meest interessante is toch wel de vraag of je als Nederlands bedrijf een buitenlands bestaand merk (woord- en/of beeld-) kan registeren en beschermen zonder uitdrukkelijke en schriftelijke overeenkomst met de internationale merkhouder (de fabrikant), ook als die toestaat dat je het merk importeert.
Het is niet ongebruikelijk dat een agent of distributeur voor zijn principaal of leverancier uit beweegt en ook de merkrechten registreert, niet zelden ter versterking van zijn onderhandelingspositie. Dit zeggen de juristen van Knijff.

 

Regelmatig komen wij gevallen tegen waarin de distributeur in een ver land het merk heeft geregistreerd op zijn eigen naam, onder het mom van een goede huisvader. U heeft nu misschien een goede relatie met de distributeur maar dat kan veranderen en dan is deze situatie niet erg prettig. In dergelijke gevallen zullen wij op een vriendelijke manier in overleg treden met de distributeur om de merkregistratie te laten overdragen. Indien deze distributeur niet thuis geeft zullen wij u adviseren over de juridische mogelijkheden om uw eigen merk terug te halen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.