• 0

vraag m.b.t. het benaderen van ondernemingen via email

Hallo,

 

Ik heb een vraag.

 

Ik ben startende ondernemer en probeer aan meer opdrachten te komen. ik heb onder andere hiervoor een lijst gemaakt van ondernemingen die aan mijn branche gerelateerd zijn.

 

het idee is om deze ondernemingen te benaderen via email met het voorstel dat zij hun klanten informeren over een gratis adviesgesprek en door te verwijzen naar mijn website. Als uit dit adviesgesprek een opdracht voortvloeit, krijgt de onderneming die deze klant aan mij heeft doorverwezen een ''provisie''.

 

Mijn vraag is: mag ik deze ondernemingen op deze manier benaderen met mijn voorstel, en zo ja, gebruik ik hier dan het beste mijn prive emailadres of zakelijke emailadres voor?

 

zijn er in dit geval nog dingen om op te letten i.v.m. de nieuwe AVG wet?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

In principe mag dat alleen als ondernemingen (expliciet) toestemming hebben gegeven voor toenadering per email. Dat kan je omzeilen door te bellen, te vragen naar 'verantwoordelijke voor X' en aan te bieden om even te mailen.

 

Je kan ook lak hebben aan dat soort regeltjes en op kleine schaal (geen stelselmatige spam) contacten proberen te leggen. Hou het persoonlijk! Geen haan die daarnaar kraait.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

mag ik deze ondernemingen op deze manier benaderen met mijn voorstel

Kort antwoord: nee, dat is spam!

 

Langer antwoord: elektronische berichten en nieuwsbrieven met reclame voor een product, dienst, bepaald idee of goed doel mag je alleen verzenden personen of bedrijven die nog geen klant zijn (geweest) als je uitdrukkelijke toestemming van de ontvangers hebt vóórdat je de berichten uitstuurt en je dit tot 5 jaar na verzending kunt bewijzen. Zie verder artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet (in de volksmond: de spamwet). Heeft dus niet met de AVG te maken, maar geldt al sinds 2009.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

E-mail mag inderdaad niet. Toch krijg ik regelmatig mails zonder toestemming (en dan heb ik het niet over de klassieke spam) met offertes voor weet ik wat ik allemaal niet nodig heb. Er zijn er meer die er lak aan hebben en ook nog eens stelselmatig mailen.

 

Ik vraag me wel af hoe een gerenommeerde direct mail club als Datacollectief mailings verstuurt (geen gebruik van gemaakt overigens). Die hebben geen lak aan de regeltjes. Ze personaliseren wel, maar ik vraag me af of ze wel de vereiste expliciete toestemming hebben verkregen. Is er wellicht een legale manier om toch te kunnen mailen? Als zij het kunnen, kunnen anderen het ook lijkt me. Any clues?

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me wel af hoe een gerenommeerde direct mail club als Datacollectief mailings verstuurt (geen gebruik van gemaakt overigens). Die hebben geen lak aan de regeltjes. Ze personaliseren wel, maar ik vraag me af of ze wel de vereiste expliciete toestemming hebben verkregen. Is er wellicht een legale manier om toch te kunnen mailen? Als zij het kunnen, kunnen anderen het ook lijkt me. Any clues?

Of ze nemen het risico van een boete gewoon voor lief.

 

Hoe vaak heb jij die mails die jij (ongewenst en onaangemeld) gekregen hebt aangemeld als spam? Zij gaan er gewoon vanuit dat er maar weinig mensen zijn die actief zullen klagen. Hoe groot dat risico daadwerkelijk is hangt dus af van de ontvangers (en de bereidheid om het te melden).

 

Link naar reactie
  • 0

Of ze nemen het risico van een boete gewoon voor lief.

Tussen 2004 en 2011 zijn bijna 110.000 klachten ingediend bij Spamklacht.nl waarop door OPTA twintig boetes en zes dwangsommen zijn opgelegd. Of er recenter cijfers zijn, weet ik niet.

 

Twintig boetes in zeven jaar. ::)

 

Maar wel opgelegd aan grootschalige stelselmatige spammers, nooit aan ondernemers die eens wat klanten benaderen. Gewoon common-sense.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In ieder geval zakelijk e-mailadres gebruiken als je gaat mailen. Je bent toch een professioneel bedrijf?

 

En verder... tsja... ik denk dat je het beste telefonisch contact kunt leggen en eventueel een afspraak maken om de boel toe te lichten, als ze geïnteresseerd zijn.

 

Waarom zou ik mijn klanten lastig vallen met een doorverwijzing voor een ander bedrijf, waaruit heel misschien een keertje een provisie uit komt? Dat soort mailtjes gaan regelrecht de prullenbak in bij mij.

 

 

De aandacht trekken van potentiële klanten door het schrijven van een goed verhaal. Uw verhaal! | De Digitale Herrieschopper | www.digitaleherrieschopper.nl Tekstschrijver Utrecht |

Link naar reactie
  • 0
ik denk dat je het beste telefonisch contact kunt leggen

Voor je maatschappen, vennootschappen onder firma en eenmanszaken belt moet je dan wel eerst even in het bel-me-niet register opzoeken of ze daar geen bezwaar tegen hebben. Voor BV's, NV’s en dergelijke hoeft dat niet, die mag je gewoon bellen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Voor je maatschappen, vennootschappen onder firma en eenmanszaken belt moet je dan wel eerst even in het bel-me-niet register opzoeken of ze daar geen bezwaar tegen hebben.

 

 

En gelukkig doen acquisiteurs dat allemaal keurig netjes.

 

En... oh ja, de ACM reageert ook heel erg alert op klachten.

 

tenor.gif?itemid=10540459

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

TS,

 

Ik denk dat je conversierate heel laag zal zijn, ondernemers doen niet zo snel zaken met onbekenden. Probeer vertrouwen te winnen door te netwerken, zodoende bouw je een relatie op, dat wekt wél vertrouwen. Of beter nog, probeer in je netwerk te zoeken naar 1 ondernemer die klant wil worden (op je voorstel wil ingaan) en zorg dat hij resultaat krijgt. Laat hem vervolgens het goede woord verspreiden binnen zijn ondernemersnetwerk.

 

Je kan massaal gaan mailen / bellen / post versturen, maar hoe zinvol is het als 1 op de 500 ondernemers op je voorstel ingaat? En hoe gunstig is het, als je een netwerk bouwt waarin je je boodschap kan verkondigen. En daar 5 van de 50 ondernemers zaken met je willen gaan doen. En 3 van die 5, vervolgens zorgen voor elk 2 nieuwe = 3 ondernemers brengen 2 nieuwe aan = 6 klanten / participanten.

 

En die 6 brengen een maand later elk weer 1 nieuwe aan = 12 deelnemers. Zo onderneem je. Zo groei je. Door een netwerk op te bouwen, vertrouwen te voeden en die mensen nieuwe mensen te laten aandragen.

 

Scoren zonder vertrouwen is een harde job. Kan je beter elke dag werken aan het uitbouwen van je netwerk. Eén van de makkelijkste manieren daartoe, is door bij andere (dus bij ondernemers die binnen je doelgroep vallen), positief onder de aandacht te komen. Hoe dat geschiedt, is heel persoonlijk. Je kan de diegene vooraf resultaat laten zien, ergens een bijdrage aan leveren, dat komt gewoon neer op je creativiteit.

 

Maar door contacten op te doen en te onderhouden bouw je aan vertrouwen en dat moet je zien als omzet. Hoe meer vertrouwen, hoe groter de kans op een akkoord / een handtekening / een JA en hoe meer ondernemers, meer vertrouwen krijgen (dus voed dat systeem continu), hoe groter de kans op groei.

 

Dankzij je netwerk ontstaat niet alleen vertrouwen, maar ook een gunfactor. En enthousiasme (het 'hier moet iedereen van afweten- idee').

 

Ik heb de 'hoe kom ik aan opdrachten vraag' ook weleens hier gesteld en zodoende ooit eens artikel geschreven (met daarin de ontvangen feedback) over het verkrijgen van opdrachten, waarin ik ook een stukje heb geschreven over netwerken.

 

Maar echt, het kris kras benaderen van ondernemers met de vraag of ze met je willen samenwerken, op welke manier dan ook is pure tijdverspilling. Niemand duikt geheel koud ergens in, ook consumenten niet. En als je een 'hit' hebt, heb je alsnog een schrikbarende lage conversie. Veel inspanning, weinig resultaat.

 

Begin daarom gelijk goed en bouw een netwerk op met raving fans. Uiteindelijk kunnen zij niet alleen goede, nieuwe klanten worden, maar ook terugkerende klanten, omdat ze je immers al vertrouwen en ervaring met je hebben (het 'dat zit wel goed' idee). Terugkerende klanten zijn het meest waardevol in elke business, dus focus hier maximaal op, bouw hier vanaf het begin al een strategie omheen. Het zijn mensen die op gaan naar JOU i.p.v. jij naar hen! Het zijn mensen die je in een gesprek van een half uur verschillende producten en diensten kan verkopen, zonder dat hiervoor meerdere opvolging voor nodig is.

 

Heb je eenmaal een netwerk (al is het maar 1 persoon), werk dan met systemen als IDEV affiliate, die houd bij wanneer 1 van de deelnemers / klanten, een sale voor jou tot stand heeft gebracht.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.