• 0

Hypotheek verstrekken uit BV. Kan ik het loon laag houden?

Hi,

 

Mijn holding is voor 50% eigenaar van een werkmaatschappij. Jaarlijks komt er in mijn holding ongeveer 70-100k per jaar binnen (uitsluitend managementfee uit de werkmaatschappij). De kosten binnen mijn holding zijn jaarlijks ongeveer 5k.

 

Nu wil ik mijn loon zo laag mogelijk houden (20k per jaar) om zoveel mogelijk weg te zetten in mijn BV, zodat ik begin volgend jaar mijzelf een hypotheek kan verstrekken.

 

Nu lees ik in sommige posts dat de belastingdienst coulant kan zijn als je als DGA minder dan 45k per jaar aan loon uitkeert. Toch vraag ik mij af of de belastingdienst de lening niet gaat zien als salaris, immers keer ik mijzelf minder loon uit.

 

Alvast dank aan de eventuele reageerders.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De belastingdienst kan inderdaad soms coulant zien maar dan moet je er wel een goed verhaal bij hebben waarom je minder dan 45k zou moeten verdienen. Het willen verstrekken van een lening is daarvoor niet voldoende.

Een lening wordt overigens niet zomaar als loon gezien als je er maar een goede zakelijke leningsovereenkomst bij opstelt.

Link naar reactie
  • 0

jou winst is / lijkt ruim voldoende om het standaard gebruikelijk loon te kunnen betalen.

De kans dat je toestemming krijgt om het loon te verlagen lijkt klein. Een van de voorwaarden als het toch mag kan zijn dat je niet op een andere manier geld uit de bv mag onttrekken naar prive dus dan kan je alsnog geen hypotheek verstrekken aan jezelf

 

Jou bedachte constructie om snel veel geld in de bv te krijgen om dat als hypotheek te kunnen verstrekken aan jezelf lijkt me niet heel veel kans op succes te hebben.

 

Het klinkt namelijk als een dubbele fiscale constructie.. om meer voordeel te behalen

- je probeert loon- danwel inkomstenbelasting te ontwijken door een lager dan normaal loon

- je wilt door het verstrekken van een hypotheek aan jezelf hypotheekrente aftrek te creëren waardoor fiscaal voordeel ontstaat

- de terugbetaalde lening kan ook weer in de vorm van dividend naar prive.

 

Dit terwijl als jij gewoon 45000 salaris had gehad. je meer loonbelasting zou betalen en je ook geen voordeel kunt behalen met het verstrekken van de hypotheek via de bv.

 

Ik denk dat de belastingdienst zich op het standpunt zal stellen dat je gewoon 45K salaris moet uitbetalen (misschien zelfs iets meer afhankelijk van het resultaat)

 

De nadruk ligt bij deze constructie in mijn ogen teveel op het behalen van extra fiscaal voordeel en niet op puur zakelijke motieven waardoor het betalen van het normaal gebruikelijk loon niet zou kunnen of hoeven.

 

Link naar reactie
  • 0

Nu wil ik mijn loon zo laag mogelijk houden (20k per jaar) om zoveel mogelijk weg te zetten in mijn BV, zodat ik begin volgend jaar mijzelf een hypotheek kan verstrekken.

Dit kan, maar via een omweg en niet zonder het betalen van loonheffingen.

 

Allereerst is het verschil tussen 20k en 45k netto zo'n 1.000 euro per maand. Het gebruikelijk loon is zo'n 2.400 euro netto. 20k is zo'n 1.400 euro netto. Je moet een loonstrook maken voor 2.400 euro netto, maar je kunt natuurlijk ervoor kiezen om maar 1.400 euro over te maken. De overige 1.000 euro kun je gebruiken om het eigen vermogen van de zaak te versterken (aandelen bijkopen, agio storten), of om de rekening courant op te laten lopen (tot maximaal 17,5k rentevrij).

 

Vervolgens kun je de hypotheek afsluiten met je bv. Als je een zakelijk rente en zakelijk aflosschema hanteert, is die rente gewoon een opbrengst voor de bv. Je kunt die rente en aflossing in eerste instantie betalen via de opgebouwde rekening courant (als je dat hebt laten oplopen). De rente is privé weer aftrekbaar. Rekent de bv een te lage rente, dan wordt dat verschil als loon belast bij de werknemer (de DGA in dit geval) bovenop het gebruikelijk loon.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.