• 0

AOV en/of pensioen

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Raden jullie dit aan? Zo ja waarom?

Ik raad het aan voor iedereen die (nog) niet genoeg eigen vermogen heeft om gemiddeld 7 (*) jaar of maximaal tot AOW leeftijd inkomstenverlies op te vangen.

 

(*=Gemiddeld 1 op de 100 ondernemers raakt zeer langdurig of permanent arbeidsongeschikt. De gemiddelde uitkeringsduur bedraagt dan 7 jaar)

 

Ik heb gelezen dat heel weinig ZZP'ers een AOV hebben, enig waarom dit is?

Omdat de helft van de ZZP-ers part time onderneemt naast loondienst of een ondernemersinkomen heeft dat te laag is om te verzekeren (bijstandsniveau)

 

Van de circa 500.000 full time zelfstandigen heeft bijna de helft een AOV.

 

Naar mate de opleiding hoger is en het inkomen als ondernemer hoger is, neemt de animo om een AOV af te sluiten toe. Dat heeft te maken met meerdere factoren: wie meer inkomen heeft heeft meer te verliezen en kan het makkelijker betalen en tegen een hoger tarief aftrekken. Maar het heeft ook te maken met dat deze doelgroep zich veel eerder en veel bewuster laat informeren.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk heb ik geen AOV omdat ik een partner heb met een baan waar we alle kosten van zouden kunnen betalen. Dit ook samen zo afgesproken. Zonder partner zou ik wel AOV nemen, maar dan wel de variant die pas na 2 jaar uitkeert, dat is al een stuk goedkoper.

 

Wat ik van veel collega ZZP-ers hoor is dat ze geen AOV hebben, maar wel een broodfonds. En de reden daarvoor is dat het heel zeldzaam is om heel lang arbeidsongeschikt te zijn zoals Norbert ook al zegt.

 

Pensioen bouw ik wel op. Hiervoor doe ik aan indexbeleggen. Meeste collega's die ik ken bouwen ook pensioen op. Alleen als je net begint zou ik me meer focussen op winst maken en je nog niet druk maken op pensioen. Probeer wat te sparen en ga na 2 jaar daar eens goed voor zitten wat je gaat doen.

Link naar reactie
  • 0
Wat ik van veel collega ZZP-ers hoor is dat ze geen AOV hebben, maar wel een broodfonds. En de reden daarvoor is dat het heel zeldzaam is om heel lang arbeidsongeschikt te zijn zoals Norbert ook al zegt.

Heel zeldzaam vind ik 1 op de 100 niet. De meeste ondernemers schatten dit risico juist veel lager in.

 

 

Zonder partner zou ik wel AOV nemen, maar dan wel de variant die pas na 2 jaar uitkeert, dat is al een stuk goedkoper.

Helemaal goed, en een deel van de 15.000 broodfondsdeelnemers doet het zelfde

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Indien je als ZZP’ er voldoet aan de criteria van 1.225 etc (er zijn meer voorwaarden,) mag je een fiscale reservering doen, de oudedagsreserve. Je kan dan iets van EUR 8.775 aftrekken van de winst.

 

Let wel op dat indien je de onderneming staakt of verkoopt je wellicht in 1 keer af moet rekenen met de fiscus, en dat kan behoorlijk oplopen. Je zal dus dit bedrag ook daadwerkelijk opzij moeten zetten, of in ieder geval het deel dat je aan IB verschuldigd zou zijn. En indien je het bedrag investeert/belegt moet het bedrag dus wel in een keer opgenomen kunnen worden. Meestal wordt de FOR afgeraden door fiscalisten (is mijn ervaring) om voornoemde redenen.

 

Financieel adviseur of fiscalist zou echt een aanrader zijn. Ik heb een hele goede adviseur die me meer heeft opgeleverd dan gekost tot op heden!

 

Link naar reactie
  • 0

Van de Belastingdienst:

Oudedagsreserve 2017

Voldoet u aan het urencriterium en hebt u aan het begin van het kalenderjaar nog niet de AOW-leeftijd bereikt? Dan kunt u een deel van de jaarwinst toevoegen aan uw oudedagsreserve. Dit betekent dat u dan een bepaald bedrag van de winst mag aftrekken.

 

De toevoeging aan uw oudedagsreserve over een kalenderjaar is 9,8 % van de winst, met in 2017 een maximum van € 8.946. De toevoeging vermindert u met de pensioenpremie die u al van de winst hebt afgetrokken. De toevoeging is maximaal het bedrag waarmee het ondernemingsvermogen aan het einde van het kalenderjaar uitkomt boven de oudedagsreserve aan het begin van het kalenderjaar.

 

Zie ook: Oudedagsreserve

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.