• 0

Wat vinden jullie van mijn business center / coworking concept

Omschrijving van je concept:

Dag members van het Higher Level forum!

 

Vorig jaar ben ik Business Center Het Wisselspoor in Utrecht begonnen. Het begon met wat lege vergaderzaaltjes / cursusruimte en kantoorruimte en inmiddels heb ik regelmatige klanten die hier gebruik van maken.

 

Nu wil ik mij, naast het verhuren van ruimte, ook gaan richten op coworking voor zpp'ers, freelancers en starters. Voor wie niet bekend is met dit begrip, coworking is simpel gezegd: Meerdere ondernemers die in een gedeelde kantoorruimte werken. Dit is niets nieuws maar ondanks dat denk ik dat het starten van een community van en voor ondernemers altijd een toegevoegde waarde zal hebben.

 

Wat biedt ik aan:

 

- Inschrijving bij de KvK (correspondentie of vestigingsadres

- Flexplek

- Verwerking van post

- 030 nummer voor onderneming

- Administratieve ondersteuning

- Het belangrijkste: Een community waarin ondernemen heerst

Waarom denk ik dat coworking een toegevoegde waarde is voor ondernemers?

Om te beginnen scheidt het zakelijk en privé. Dit geeft direct een professionelere uitstraling. Door de beschikbaarheid van de vergaderruimtes kun je gemakkelijke klanten ontvangen en hoeft dit niet aan de keukentafel. Wanneer je nog geen personeel hebt, is het huren van een coworkingplek goedkoper dan een kantoor. Ik begrijp natuurlijk het tegenargument "Thuis is toch goedkoper", en dat is ook zo. Maar het gaat ook om de waarde die een coworking omgeving kan brengen. Je hebt een support netwerk om je heen dat voor serendipiteit kan zorgen. Het ontmoeten van andere ondernemers kan inspirerend zijn en zorgt voor nieuwe kansen of ideeën en voor sommige ondernemers is thuiswerken gewoon niet productief genoeg.

 

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Zouden jullie als Start / ZZP'er of Freelancer gebruik maken van een coworking plek? Of misschien sta je al ingeschreven bij een bedrijfsverzamelgebouw.. Graag jullie ongezouten feedback!

 

Groeten,

 

Nicolaas Soellaart

 

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Gesproken met Starters of er interesse is voor het werken op een coworkingplek

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Een community creëren waar ondernemerschap heerst en waar mensen elke inspireren en helpen met het werken aan de toekomst van hun bedrijf

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Ik wil dit informelere aanpakken dan de bestaande concepten en een omgeving creëren waar ondernemers zelf proactief kansen voor hunzelf en elkaar creëren.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Alle meningen, feedback en ervaringen zijn welkom

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat mij betreft mag je wel wat concreter zijn in je opzet. Want een aantal ondernemers in dezelfde ruimte laten werken en dan maar zien of er iets inspirerends gebeurt vind ik erg vaag, zeker als je aangeeft het "informeler" te willen aanpakken. Dat voelt alsof je - behalve het aanbieden van de ruimte - eigenlijk helemaal niets doet om de toegevoegde waarde van coworking te laten ontstaan.

 

Op je website mis ik een foto van het pand. Zeker als jij het over een representatieve lokatie hebt, zou ik die wel even willen zien. De foto's van de binnenkant die ik tegenkom lijken stockfoto's, want als jij het hebt over een vergaderruimte voor maximaal 12 personen, dan matcht dat voor mij niet met die luxe vergadertafel met die glazen wand op de achtergrond, waar ik 16 stoelen omheen zie staan. Dat geldt ook voor die grote ronde raampartij, die kom ik op Google Maps op deze lokatie niet tegen. Ik kan me voorstellen dat het voor ondernemers nogal een teleurstelling is als ze met een verwachtingspatroon op basis van die foto's bij je langs gaan.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je feedback John!

Wat betreft de website, die nu meer op vergader- en trainingsruimte gericht is, zijn de foto's er wel. Alleen Het is inderdaad een mix van stockfoto's en foto's van onze eigen locatie, wat best verwarrend is. De nieuwe website is bijna klaar en voor het community gedeelte is er een compleet nieuwe site gemaakt. Hier zullen de coworkingplekken en de omgeving van de locatie uiteraard veel beter in beeld worden gebracht. De ruimtes zijn ook nog in opbouw dus een heel duidelijk beeld kan ik online nog niet geven.

 

Gewoon maar wat mensen bij elkaar zetten en verwachten dat er vanzelf wat ontstaat is niet de insteek. Wat ik in mijn post had kunnen vermelden was dat ik uiteraard zal optreden als "community manager". Interactie en dynamiek ontstaan niet vanzelf, dit zal ik gaan stimuleren.

 

Ik ben in eerste instantie benieuwd naar wat jullie van het idee vinden. Zou je zelf gebruik maken van een coworkplek ? of is alleen de scheiding privé/zakelijk aantrekkelijk ?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat doe je 'beter' dan Seats2Meet behalve de inschrijving KvK?

 

Dat dus inderdaad, of Regus bijvoorbeeld die zo te zien ook een paar mooie locaties in Nijmegen heeft. Was Seats2Meet zelfs niet gratis, inclusief de koffie en thee?

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Seats2Meet heeft In Utrecht de Social Impact Factory. Daar hebben zij inderdaad ook gratis werkplekken waar je betaald met "sociaal kapitaal". Doen ze heel leuk.

 

Wil je daar echter een werkplek huren waar je 5 dagen per week terecht wil betaal je al snel meer dan € 200, en dit zonder inschrijving. Via Utrecht CS zijn ze goed te bereiken met het OV maar wil je met de auto komen, en dus ook eventuele klanten die je ontmoet, is het betaald parkeren in de garages.

 

Beide bedrijven die jullie noemen bieden flexplekken aan, werken aan het opbouwen van een community en doen dit ook goed!

 

Ik wil meerwaarde bieden door:

 

- Zakelijk / privé scheiden

- De locatie - ligging en charmes van de oude spoorwegomgeving

- Gratis parkeren, altijd plek

- Goedkoop abonnement voor all-in coworken (inschrijving, flexplek, telefoonnummer, koffie/thee)

- Een goede community manager

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

... Nu wil ik mij, naast het verhuren van ruimte, ook gaan richten op coworking voor zpp'ers, freelancers en starters. Voor wie niet bekend is met dit begrip, coworking is simpel gezegd: Meerdere ondernemers die in een gedeelde kantoorruimte werken.

U schat het kennisniveau op dit forum wel heel laag in.

 

Dit is niets nieuws maar ondanks dat denk ik dat het starten van een community van en voor ondernemers altijd een toegevoegde waarde zal hebben. Graag jullie ongezouten feedback!
Nee, het is niet bepaald nieuw, ook niet met de door u voorgestelde toegevoegde waarde.

 

Wilt u de beslissing laten afhangen door het aantal voors en tegen dat u hier denkt te krijgen?

U bent ondernemer ... Als u een visie heeft, of zelfs een visioen, dan zou ik zeggen ... Gewoon doen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

U schat het kennisniveau op dit forum wel heel laag in.

 

Zo is het niet bedoeld, wil gewoon duidelijk zijn :)

 

Ik ben ook van mening dat het niet nieuw hoeft te zijn. Het Wisselspoor biedt ondernemers een werkplek & een inschrijfadres op een goede locatie voor een zachte prijs. In mijn ogen is dit al een toegevoegde waarde.

 

De beslissing is al genomen. Vanuit mijn netwerk heb ik ook al enkele klanten. De nieuwe ruimtes zijn in opbouw en ik ben contact aan het leggen met potentiële klanten, met name starters. Ik heb een idee/doel/visie en ben gewoon nieuwsgierig hoe er gereageerd wordt door andere ondernemers. Wat zou er voor jullie belangrijk zijn om te overwegen gebruik te maken van een coworklocatie?

 

Nicolaas Soellaart

 

Link naar reactie
  • 0

De uitleg van de term 'coworking' lijkt me voor een breed publiek niet overbodig.

 

Wat mij zo snel erg op valt, zijn de beperkte openingstijden in een grote en centrale stad als Utrecht.

 

Koffie, broodjes en meer cateringmogelijkheden in diezelfde gedachte?

 

Een diep verborgen telefoonnummer en copyright 2016 wekken niet zo'n actieve indruk.

 

Op de site zie ik geen afbeeldingen van de locatie.

 

Oh ja, en de site laadt hier en nu niet echt snel.

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. waarom staat de site niet op bcwisselspoor.nl?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De uitleg van de term 'coworking' lijkt me voor een breed publiek niet overbodig.

 

Wat mij zo snel erg op valt, zijn de beperkte openingstijden in een grote en centrale stad als Utrecht.

 

Koffie, broodjes en meer cateringmogelijkheden in diezelfde gedachte?

 

Een diep verborgen telefoonnummer en copyright 2016 wekken niet zo'n actieve indruk.

 

Op de site zie ik geen afbeeldingen van de locatie.

 

Oh ja, en de site laadt hier en nu niet echt snel.

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. waarom staat de site niet op bcwisselspoor.nl?

 

Bedankt voor de tips en reacties! De huidige site is erg traag en past eigenlijk niet meer bij wat we doen. Deze is snel gemaakt omdat de boekingen van vergaderruimtes al binnen kwamen. Ik ben al regelmatig, op aanvraag, open tot 23:00. Zoals ik in mijn reactie op de post van John B al aangaf, de nieuwe site is in de making en komt hopelijk volgende week online! Hier is een apart gedeelte aangemaakt voor 'Wisselspoor Community". Voor de community zal er zelfs een geheel eigen site komen in de nabije toekomst.

Wat betreft de afbeeldingen.. onder aan elke pagina is er een slideshow van een aantal ruimtes en het aanzicht. Bij de vergaderruimtes zie je wel afbeeldingen van de ruimtes zelf. Op de nieuwe site wordt dit aangepakt.

 

Horeca / catering is nog niet op locatie aanwezig op locatie. Dit gebeurt op verzoek. We zitten op loopafstand van supermarkten en horeca en ik bestel de catering nu op verzoek. Bij een toename van klanten zal er catering op onze locatie komen

 

 

Missie, Visie en strategie zijn enige tijd geleden op papier gezet maar ben ik nu aan het herzien.

 

Groeten,

 

Nicolaas!

 

Link naar reactie
  • 0

Jammer, dat je ons hier dan een oud verhaal voorschotelt. Iets met timing...

 

...wat vind je van de overige concepten in deze rubriek?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Jammer, dat je ons hier dan een oud verhaal voorschotelt. Iets met timing...

 

 

Highio

Ik begrijp je reactie niet helemaal.

Het verhaal / concept is niet oud, de website is niet up to date. Mijn vraag/post is ook niet om een oordeel over de huidige site, hoewel alles welkom is, maar om het idee en jullie gedachtes over het concept coworking en hoe ik dit wil uitvoeren. Qua timing heb je een punt en had ik beter kunnen wachten tot de nieuwe website online stond. Dan had ik daar al direct feedback over gehad :)

 

Dit is mijn eerste keer op een forum en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van het aantal reacties men hier geeft. Ik ga mij zeker mengen met andere topics en concepten in deze rubriek en andere.

 

Groet,

 

Nicolaas

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook nog wat moeite met het vinden van jou onderscheidend vermogen.

- Het scheiden van werk en privé

- verwerken van de post.

- professionelere uitstraling

 

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje de argumenten van 10-15 jaar geleden toen de business centers nog weinig bekendheid hadden en toen voor zzp-ers een kantoor hebben incl website in de "wij-vorm" om professionaliteit uit te stralen nog de norm waren. Inmiddels is men zo gewend aan zzp-ers en kijkt niemand meer raar op als je zegt dat je een kantoor aan huis hebt en dat je voor afspraken kiest ofwel de locatie van een klant ofwel een hotel / restaurant langs een snelweg ofwel een business center.

 

 

Als je een community manager en co working locatie wil worden voor een groep zzp-ers dan zul je een hele scherpe focus moeten hebben op een bepaalde branche waar samenwerken veel op kan leveren. en je website ook heel scherp moeten richten op die doelgroep incl adverteren met specifieke plekken die binnen de community beschikbaar zijn zodat er ook een goede mix blijft.

 

De voordelen die je nu noemt zijn een beetje bijkomende voordelen, die voor mij niet doorslaggevend zouden zijn. Misschien dat het feit dat je je mag inschrijven op het adres nog enig voordeel geeft ten opzichte van andere locaties, maar de kleine ondernemers die het meeste moeite hebben met hun prive-adres als vestigingsadres zijn vaak niet de professionals die met andere professionals of bedrijven zaken doen, maar juist de webshop houders die bang zijn dat boze klanten verhaal komen halen, of opeens aan de deur staan omdat even ophalen sneller gaat dan op de post wachten.

 

Beetje oneerbiedig gezegd dreig je een beetje de 13e in het dozijn te worden.

Ik heb de indruk dat een deel van de co-working communities min of meer spontaan zijn ontstaan en later meer structuur hebben gekregen met facilitering vanuit het business center.

Uit het niets creëren van een community is lijkt me een lastige opgave, niet onmogelijk maar je moet wel heel scherp hebben waar je je potentiele doelgroep kunt vinden om ze met voor hun relevante USP's binnen te halen en ik denk ook beperkingen durven op te leggen wie wel of niet een werkplek kan krijgen binnen de community om te voorkomen dat deze te eenzijdig is of juist een mix van 30 beroepen die weinig met elkaar te maken hebben.

 

Link naar reactie
  • 0
Mijn vraag/post is ook niet om een oordeel over de huidige site, hoewel alles welkom is, maar om het idee en jullie gedachtes over het concept coworking en hoe ik dit wil uitvoeren.

Titel uitgebreid/verduidelijkt, waar ik business center bewust heb laten staat.

 

Modgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook nog wat moeite met het vinden van jou onderscheidend vermogen.

- Het scheiden van werk en privé

- verwerken van de post.

- professionelere uitstraling

 

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje de argumenten van 10-15 jaar geleden toen de business centers nog weinig bekendheid hadden en toen voor zzp-ers een kantoor hebben incl website in de "wij-vorm" om professionaliteit uit te stralen nog de norm waren. Inmiddels is men zo gewend aan zzp-ers en kijkt niemand meer raar op als je zegt dat je een kantoor aan huis hebt en dat je voor afspraken kiest ofwel de locatie van een klant ofwel een hotel / restaurant langs een snelweg ofwel een business center.

 

 

Als je een community manager en co working locatie wil worden voor een groep zzp-ers dan zul je een hele scherpe focus moeten hebben op een bepaalde branche waar samenwerken veel op kan leveren. en je website ook heel scherp moeten richten op die doelgroep incl adverteren met specifieke plekken die binnen de community beschikbaar zijn zodat er ook een goede mix blijft.

 

De voordelen die je nu noemt zijn een beetje bijkomende voordelen, die voor mij niet doorslaggevend zouden zijn. Misschien dat het feit dat je je mag inschrijven op het adres nog enig voordeel geeft ten opzichte van andere locaties, maar de kleine ondernemers die het meeste moeite hebben met hun prive-adres als vestigingsadres zijn vaak niet de professionals die met andere professionals of bedrijven zaken doen, maar juist de webshop houders die bang zijn dat boze klanten verhaal komen halen, of opeens aan de deur staan omdat even ophalen sneller gaat dan op de post wachten.

 

Beetje oneerbiedig gezegd dreig je een beetje de 13e in het dozijn te worden.

Ik heb de indruk dat een deel van de co-working communities min of meer spontaan zijn ontstaan en later meer structuur hebben gekregen met facilitering vanuit het business center.

Uit het niets creëren van een community is lijkt me een lastige opgave, niet onmogelijk maar je moet wel heel scherp hebben waar je je potentiele doelgroep kunt vinden om ze met voor hun relevante USP's binnen te halen en ik denk ook beperkingen durven op te leggen wie wel of niet een werkplek kan krijgen binnen de community om te voorkomen dat deze te eenzijdig is of juist een mix van 30 beroepen die weinig met elkaar te maken hebben.

 

 

Bedankt voor je feedback Roel, hier kan ik wat mee. Ik ben het met je eens dat Business Centers al lang en breed bekend zijn bij ondernemers en dat je dan al snel het risico loopt om de 13e in het dozijn te worden. Je hebt een goed punt met de focus op een specifieke branche. Ik zie locaties dit doen, die richten zich bijvoorbeeld op de creatieve sector en creëren daar een community. Zij doen dit met succes.

 

Ik ben echter wel van mening dat er niet per se een focus hoeft te zijn op een specifieke branche daar het soms ook nuttig kan zijn om hulp te krijgen vanuit een andere invalshoek. Iedereen biedt zijn of haar product/dienst aan, wie weet zit je potentiële klant wel in hetzelfde gebouw. Voor sommige ondernemers kan thuiswerken nadelig zijn en zitten zij liever in een professionele omgeving. Een UBR die ik kan bedenken voor een ondernemer is dat wij alles aanbieden, van inschrijving tot centrale ontmoetings-/werkplek voor klanten.

 

Het wordt een uitdaging, dat zeker. Wie weet neem ik een te brede doelgroep en valt dit niet samen te knopen tot een community, de tijd zal het leren. Ik neem alles mee en ik pas aan waar ik zie dat het niet werkt!

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag/post is ook niet om een oordeel over de huidige site, hoewel alles welkom is, maar om het idee en jullie gedachtes over het concept coworking en hoe ik dit wil uitvoeren.

Titel uitgebreid/verduidelijkt, waar ik business center bewust heb laten staat.

 

Modgroet,

 

Highio

 

Bedankt Highio!

 

Zal volgende keer iets langer de tijd nemen voordat ik er een bericht in gooi ;D

Link naar reactie
  • 0
Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Alle meningen, feedback en ervaringen zijn welkom

 

Wat mij erg zou aanspreken (feedback) zijn een paar dingen:

- Prepaid betalen (houdt de kosten onder controle);

- Stilteruimtes (voor wanneer noodzakelijk, heb je dat soort ruimtes al?);

- Toegang tot de late avond of zelfs 24 uur;

- Overzichtskaart met rustige en drukke tijden (kan niet werken met teveel geroezemoes om mij heen);

 

Link naar reactie
  • 0

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Alle meningen, feedback en ervaringen zijn welkom

 

Wat mij erg zou aanspreken (feedback) zijn een paar dingen:

- Prepaid betalen (houdt de kosten onder controle);

- Stilteruimtes (voor wanneer noodzakelijk, heb je dat soort ruimtes al?);

- Toegang tot de late avond of zelfs 24 uur;

- Overzichtskaart met rustige en drukke tijden (kan niet werken met teveel geroezemoes om mij heen);

 

 

Bedankt voor je feedback!

 

Wanneer het aantal leden zal toenemen zit ik te denken aan en registratiesysteem waar er in de vorm van een pas, toegang verkregen wordt tot de ruimtes. Op het moment werk ik met abonnementsvormen voor alle afgenomen diensten (inschrijving, flexplek, telefoonnummer etc). Wellicht een goed idee om ook prepaid passen uit te geven voor mensen die alleen een flexplek zoeken!

 

Stilteruimtes en een "spits"kaart zijn leuke ideeën. Voor nu gaan wij net beginnen met de aanbouw van een akoestische ruimte om telefoongesprekken te voeren.

 

Groet,

 

Nicolaas Soellaart

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.