• 0

werknemersverzekeringen bij minderheidsaandeelhouder

Beste Leden,

 

Ik ben aandeelhouder middels mijn holding in een werkmaatschappij voor 30%, de overige 70% van de werkmaatschappij zijn in het bezit van mijn zakenpartner via zijn holding.

Ik wil me op mijn holding verlonen via een managementfee wat ik in rekening breng bij de werkmaatschappij.

Omdat ik minderheidsaandeelhouder ben kan ik ontslagen worden als bestuurder en daarom verplicht verzekerd voor werknemersverzekeringen. Tot zo ver snap ik het.

-Waar moeten deze werknemers verzekeringen worden afgedragen, in mijn holding of in de werkmaatschappij?

-Omdat deze werknemersverzekeringen worden betaalt, heb ik dan bij faillissement van de werkmaatschappij of bij ontslag als bestuurder recht op een ww uitkering?

-Ligt de 2 jaar loondoorbetalingsplicht bij arbeidsongeschiktheid bij mijn holding of bij de werkmaatschappij?

 

met vriendelijke groet,

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt! Toch ben ik bang dat de ww-aanvraag wel eens zou kunnen falen....

 

De Belastingdienst is weliswaar van mening dat er een verzekeringsplicht geldt voor de minderheidsaandeelhouder, maar het UWV en de rechter gaan hier niet vanzelfsprekend in mee (zie ook uitspraak en artikel). 

 

https://www.recht.nl/rechtspraak/uitspraak/?ecli=ECLI:NL:CRVB:2016:3133

https://www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/dga-minderheidsaandeelhouder-tussen-wal-en-schip-met-werknemersverzekeringen/

 

Praktijk is nu dat premies worden afgedragen, terwijl er geen recht is op uitkering krachtens ww (bij ontslag) of wia (bij arbeidsongeschiktheid....................

Link naar reactie
  • 0
54 minuten geleden, Matthias_93 zei:

Bedankt! Toch ben ik bang dat de ww-aanvraag wel eens zou kunnen falen.... 

 

Waarop baseer je dat? Op basis van ontwikkelingen in jouw case of aan de hand van deze jurisprudentie en berichten?

 

Als er een dienstverband (feitelijke situatie) is die kan worden aangetoond door gezag, verplichting tot persoonlijke arbeid en loon, dan faalt die WW aanvraag niet.  (Maar wil een minderheidsaandeelhouder vooraf zekerheid dan zou ik  bij in dienst-treding een beschikking omtrent sociale verzekeringsplicht aanvragen)

 

Heb je het niet goed gedaan en is er eigenlijk geen dienstverband of is dat niet goed vastgelegd, dan is er geen recht op uitkering maar kun je wel de betaalde premies terugvorderen.... 

 

De slotconclusie van Taxlive  "Daarbij zou het arbeidsrecht leidend moeten zijn, dus dat de Belastingdienst dit volgt en niet andersom" kan ik dus van harte onderschrijven;  als er vanuit het arbeidsrecht een dienstverband is, hoort dat leidend te zijn voor verzekeringsplicht en recht op uitkering. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Een aanvullende vraag op dit topic: De sociaal verzekerde minderheidsaandeelhouder heeft een arbeidsovereenkomst met zijn Holding, niet  met de werkmaatschappij.  Hoe werkt dit uit in de WAB? 
Voorwaarde voor toepassen van het lage percentage WW in 2020 is het bestaan van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Met de werkmaatschappij, neem ik aan....  en die is er niet! Hoe lossen we dit op?

Link naar reactie
  • 0

Beste Kissits, allereerst welkom op Higherlevel

 

36 minuten geleden, Kissits zei:

Met de werkmaatschappij, neem ik aan....  en die is er niet! Hoe lossen we dit op?

 

100% zeker weten doe ik het niet, maar ik neem aan dat voor de DGA wordt gekeken naar het dienstverband in de holding.  Immers:  ook de heffing zelf in de werkmij wordt gebaseerd op het salaris uit de arbeidsovereenkomst in de holding 

 

Maar wil je zekerheid: neem dan contact op met de Belastingdienst. Het is namelijk ook mogelijk dat de impact van de WAB op de sociaal verzekerde DGA over het hoofd is gezien of dat er een bewuste andere keuze is gemaakt. Mocht dat het geval zijn, dan zou ik het zeer op prijs stellen als je dat dan ook hier wilt delen! 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.