• 0

Wat zijn zakelijke en wat zijn Privé kilometers bij een 2e woon adres

Ik ben zzp-er en werk door heel Nederland.

 

Op dit moment heb ik een project 50 km van mijn woonplaats, maar wisselt later weer...

Mijn partner woont 100 km van mijn woonplaats.

Eigenlijk heb ik 2 woon adressen waar ik eet, leef, werk, woon en slaap...

Beide adressen zijn 50 kilometer van mijn werklocatie.

 

Ik heb 2 auto's; Een bestelauto en een youngtimer.

De youngtimer gebruik ik minimaal 10% zakelijk en noteer dat; Ik betaal daar ook bijtelling voor.

 

Mijn bestelauto is uitsluitend voor zakelijk gebruik en betaal ik geen bijtelling; Alles moet zakelijk verkeer zijn.....

 

Als ik 's ochtends met mijn bestelauto naar mijn werk rij, mag ik formeel niet doorrijden naar mijn 2e woonadres; Ik moet dus eerst terugrijden; Mijn auto wisselen en vervolgens weer langs dezelfde route doorrijden naar mijn 2e woonadres. (= 100km zakelijk + 100 km prive)

 

De volgende ochtend mag ik vanaf mijn vriendin doorrijden naar huis; Pak de bestelauto en rij vervolgens weer naar mijn werklocatie; (= 150km zakelijk; 0 km prive)

 

Opgeteld rij ik voor elke dag dat ik op het 2e adres ben dus 200 kilometer om, om het fiscaal kloppend te maken en zodat het papierwerk klopt. Eerlijk gezegd wil ik gewoon kunnen doorrijden naar mijn 2e woon adres.... Dat is 50 zakelijke kilometers minder....

 

Als ik naar de belastingtelefoon bel en dit uitleg, krijg ik een warrig verhaal waar ik geen touw aan kan vastknopen en dat ze min of meer verwijzen naar jurisprudentie over dit onderwerp.

De belastingdienst doet erg moeilijk over het accepteren van het 2e woon adres, terwijl ik daar alweer enkele jaren over de vloer kom (LAT relatie).

 

Die kan ik echter niet vinden; Hoe is het nu echt?

Ik kan toch niet 'zomaar' iets doen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die kan ik echter niet vinden; Hoe is het nu echt?

Ik kan toch niet 'zomaar' iets doen?

In principe is je woonadres de locatie waar je ingeschreven staat. Het andere adres is simpelweg een bezoekadres met een 100% privekarakter. Maar fiscaal gezien is je woonadres ook waar je 'sociale leven' zich afspeelt.

 

Persoonlijk zou ik simpelweg schriftelijk goedkeuring vragen voor het mogen hanteren van twee woonadressen voor fiscale doeleinden, waarbij je even kort en bondig de situatie uitlegt (aantal dagen per week, aantal km's in beide scenario's, eventuele duur van de relatie, etc). Meestal krijg je binnen een week of zes uitsluitsel. Het kan zijn dat je iemand heeft die in een goeie bui is.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk zou ik simpelweg schriftelijk goedkeuring vragen voor het mogen hanteren van twee woonadressen voor fiscale doeleinden ...

Twee of meer fiscale adressen? Dat zou ongewenst hopshoppen stimuleren. De wetgeving laat wel ruimte open om een ander fiscaal adres (daar waar het overgrote deel van het sociale leven plaatsvindt) te hebben naast een GBA-adres.

 

Algemene wet inzake rijksbelastingen, Geldend van 01-01-2018 t/m heden.

Hoofdstuk I. Algemene bepalingen

Artikel 4.

4.1 Waar iemand woont en waar een lichaam gevestigd is, wordt naar de omstandigheden beoordeeld.

 

Eigenlijk is het een manco in de wetgeving aangezien het vooral of slechts betrekking heeft over belastingheffingen tussen landen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk zou ik simpelweg schriftelijk goedkeuring vragen voor het mogen hanteren van twee woonadressen voor fiscale doeleinden ...

Twee of meer fiscale adressen? Dat zou ongewenst hopshoppen stimuleren. De wetgeving laat wel ruimte open om een ander fiscaal adres (daar waar het overgrote deel van het sociale leven plaatsvindt) te hebben naast een GBA-adres.

Twee fiscale adressen, ja. Het stimuleert helemaal niets. Daarom moet TS ook gewoon toestemming vragen voor zijn individuele situatie. En ik kan me voorstellen dat je die ook krijgt, zolang het redelijk te verantwoorden is.

 

Ik vergelijk het een beetje met co-ouderschap. Kinderen kunnen ook maar op één adres ingeschreven staan, maar voor de inkomstenbelasting kunnen ze toch twee fiscale adressen hebben (waardoor beide gescheiden ouders bijvoorbeeld recht hebben op inkomensafhankelijke combinatiekorting), omdat hun sociale leven zich rond twee adressen afspeelt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik vergelijk het een beetje met co-ouderschap. Kinderen kunnen ook maar op één adres ingeschreven staan, maar voor de inkomstenbelasting kunnen ze toch twee fiscale adressen hebben (waardoor beide gescheiden ouders bijvoorbeeld recht hebben op inkomensafhankelijke combinatiekorting), omdat hun sociale leven zich rond twee adressen afspeelt.

Dat vergelijk ligt volgens mij toch net iets anders ...

 

Heffingskortingen kunnen maar door één ouder voor hetzelfde kind worden ontvangen. Wanneer u twee kinderen heeft kan het met betrekking tot de heffingskortingen fiscaal voordelig zijn om het ene kind in te schrijven (BRP) op het adres van de vader en het andere kind (BRP) op het adres van de moeder.
Een uitzondering hierop is de inkomensafhankelijke combinatiekorting ... Beide co-ouders komen daarvoor in aanmerking, ongeacht waar een kind staat ingeschreven.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat is nou eigenlijk je punt?

Dat klinkt enigszins geïrriteerd ... Punt is dat je niet zomaar twee fiscale adressen krijgt.

 

Persoonlijk denkt ik dat de wetgeving dit soort hopshoppen niet toestaat. Maar je hebt gelijk ... vragen kan altijd ... al geef ik TS, die met z'n twee auto's en woon-werkverkeer een fiscaal voordeel wilt behalen, weinig kans.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk denkt ik dat de wetgeving dit soort hopshoppen niet toestaat. Maar je hebt gelijk ... vragen kan altijd ... al geef ik TS, die met z'n twee auto's en woon-werkverkeer een fiscaal voordeel wilt behalen, weinig kans.

Te lang tussen de regeltjes geleefd en dan ga je het omdraaien. Al de realiteit niet in de lijntjes past, zal er wel iets mis zijn met die realiteit.

 

Vergeet even dat het een youngtimer is, dan wordt het redelijk gangbaar. Ondernemer mag eigenlijk niet met bedrijfsauto naar vriendin rijden. Moet eerst thuis auto wisselen. Hoe los je dat op? Bestaat er ook zoiets als verblijfsadres?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De suggestie van Prins Rachid is prima. Een goed opgesteld verzoek zou best eens tot het gewenste resultaat kunnen leiden. De regels kunnen nu eenmaal onmogelijk voor elke situatie een 100% passende oplossing hebben. KDZ ziet terecht een dilemma en de financiele gevolgen van wel of geen bijtelling voor de bestelauto zullen al snel in de duizenden euro's lopen. Dus zeker de moeite waard om toestemming te vragen. Het bedrag is te groot om dit zelf toe te passen zonder toestemming.

 

Ik de

Link naar reactie
  • 0

Bij de kvk is het mogelijk om een 2e werklocatie aan te vragen.

In hoeverre heeft dat fiscaal impact.

 

Ik ben alleen en heb 2 auto’s; Ik betaal voor 1 auto al bijtelling; Ik kan maar in 1 tegelijkertijd rijden.

Het is toch van de zotte dat ik met 2 auto’s voor de deur alsnog 200km moet omrijden.

 

Misschien moet ik beide auto’s in de parkeerkelder bij de opdrachtgever plaatsen?

Als ik dan linksaf ga pak ik auto A en rechtsaf auto B.

 

En wellicht nog een 3e auto voor als ik thuis naar de supermarkt moet...

 

;)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even voor de laagdrempeligheid richting overheidsinstanties: hoe vraag je de Belastingdienst schriftelijk toestemming voor een uitzondering o.b.v. een specifieke, persoonlijke situatie?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ben alleen en heb 2 auto’s; Ik betaal voor 1 auto al bijtelling; Ik kan maar in 1 tegelijkertijd rijden.

Het is toch van de zotte dat ik met 2 auto’s voor de deur alsnog 200km moet omrijden.

 

Wat betreft bijtelling over meerdere auto's, terwijl je er maar in één tegelijkertijd kan rijden, is ook wel het één en ander geschreven. Als je privé wilt rijden, is de hoofdregel inderdaad dat je voor beide bijtelling betaalt, maar we is ook nog zoiets als redelijke wetstoepassing. Zo is het bijvoorbeeld geaccepteerd dat er alsnog maar bijtelling is voor één auto als het gaat om een gezin waarbij er maar eentje (de ondernemer) een rijbewijs heeft, of waarbij de ondernemer alleenstaand is. Maar in andere gevallen: wederom gewoon voorleggen. ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als ik 's ochtends met mijn bestelauto naar mijn werk rij, mag ik formeel niet doorrijden naar mijn 2e woonadres; Ik moet dus eerst terugrijden; Mijn auto wisselen en vervolgens weer langs dezelfde route doorrijden naar mijn 2e woonadres. (= 100km zakelijk + 100 km prive)

Je mag met je werkauto dus alleen heen en weer rijden tusen je woonadres en werkadressen? Geen particuliere kilometers maken?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dank prinsrachid voor de oplossing.

 

Door mijn alleenstaande situatie is het idd niet logisch dat je je blut betaalt aan bijtelling voor elke auto die je extra hebt terwijl je er maar 1 tegelijkertijd kan gebruiken.

 

Ben blij dat ik nu zowel linksaf als rechtsaf mag afslaan.

Link naar reactie
  • 0

Door mijn alleenstaande situatie is het idd niet logisch dat je je blut betaalt aan bijtelling voor elke auto die je extra hebt terwijl je er maar 1 tegelijkertijd kan gebruiken.

Verkeerde logica ... De bijtelling geldt voor iedere auto afzonderlijk waarmee je privé meer dan 500 kilometer per jaar linksaf, dan wel rechtsaf, aan het rijden bent. Met het gelijktijdig gebruik heeft de bijtelling totaal niets te maken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Door mijn alleenstaande situatie is het idd niet logisch dat je je blut betaalt aan bijtelling voor elke auto die je extra hebt terwijl je er maar 1 tegelijkertijd kan gebruiken.

Maar... het blijft een kwestie van vooraf afstemmen! De hoofdregel blijft bijtelling voor elke auto die je privé gebruikt.

 

Je kunt dus om toestemming vragen om twee adressen te mogen gebruiken als woonadres, zodat het verkeer van en naar die adressen onder 'woonwerkverkeer' komen te vallen. Voor de inkomstenbelasting is dat zakelijk, zodat het voor de bestelbus niet meetelt als privékilometers.

 

Het kan zijn dat je de goedkeuring niet krijgt uiteraard. Dan nog kun je proberen om slechts bijtelling voor één auto te verzoeken. Het is alleen wel zo dat je volgens mij niet zonder meer de 'goedkoopste' bijtelling kunt hanteren. Het kan zijn dat ze fiscus accepteert dat je één auto bijtelt (en de andere niet), als ze min of meer vergelijkbaar zijn. Maar als de reguliere bijtelling voor beide auto's veel verschilt, dan kun je mijns inziens een verzoek indienen om te bijtelling te middelen. Je telt dan in feite bij over het gemiddelde van de twee wagens.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik ben alleen en heb 2 auto’s; Ik betaal voor 1 auto al bijtelling; Ik kan maar in 1 tegelijkertijd rijden.

Het is toch van de zotte dat ik met 2 auto’s voor de deur alsnog 200km moet omrijden.

Beide auto's staan op de zaak, als ik het goed begrijp. Dan heb jij dus eigenlijk geen auto. Slechts het prive gebruik van één van de twee, dat heb je zelf zo gekozen. Je had er ook voor kunnen kiezen om je oldtimer (zakelijk argument of liefhebberij) helemaal prive te houden. En een beetje bijtelling op de bestelauto voor lief te nemen.

 

Of snap ik het nou helemaal verkeerd?

 

Welk voordeel heeft het om beide auto's als ondernemingsvermogen te tellen? Voor mij en andere meelezers interessant om te weten.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Er is nog geen antwoord op het feit dat ik bij de kvk een 2e zakelijk adres aanvraag;

 

Ik werf tenslotte vanaf beide adressen klanten en gebruik beide adressen als uitvalsbasis om te werken.

Ook kan ik klanten ontvangen op beide adressen en kan dat ook aantonen.

 

Negeert de belastingdienst de gegevens van de kvk?

 

Stel ik heb een grote organisatie met meerdere vestigingen en ik rij van filiaal naar filiaal, dan valt dat ook onder prive kilometers.....

Lijkt me een goudmijn voor de belastingdienst....

 

Link naar reactie
  • 0

Zou dat dan ook een vrijbrief zijn om van privé/zakelijk adres1 naar privé/zakelijk adres2 te reizen op kosten van de zaak? Ik kan het me nauwelijks voorstellen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Even voor de laagdrempeligheid richting overheidsinstanties: hoe vraag je de Belastingdienst schriftelijk toestemming voor een uitzondering o.b.v. een specifieke, persoonlijke situatie?

Dat kan middels Vooroverleg/Ruling.

 

"Wilt u vooroverleg? Doe dan schriftelijk een verzoek tot vooroverleg bij uw belastingkantoor (zie adressen Belasting- en douanekantoren)."

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Vandaag het 2e vestigingsadres geregeld :)

Ik rij voortaan linksaf naar vestiging A en rechtsaf naar vestiging B.

Uiteraard kan ik aannemelijk maken dat beide vestigingen een zakelijk karakter hebben. (o.a. Door acquisitie op beide locaties)

 

Bijkomend voordeel:

Minder uitstoot en dus beter voor het milieu.

Daarnaast zal ik bij nieuwe taken zoveel mogelijk voor de kortste route kiezen.

 

Iedereen met een identieke situatie raad ik deze oplossing aan!!!!

 

Overigens blijf ik gewoon bijtelling betalen voor 1 auto; Dat verandert niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog een aanvulling voor lotgenoten:

 

- Je hoeft niet meer ellenlang te wachten op beslissing inspecteur!

- Bovendien ben je niet afhankelijk van diens gemoedstoestand!

 

Verder heb je misschien geen 2e auto meer nodig door het reduceren van de prive km’s

Mijn 2e auto gebruikte ik vrijwel alleen om op het 2e adres te komen, maar wordt nu min of meer overbodig.

 

Er begint nu gras onder te groeien....

 

———

 

Ik vind een forfaitair bijtellingsstelsel enorm ouderwets.... de overheid denkt veel te moeilijk...

Dat model stamt nog uit de tijd dat er geen apps en handige km registratie systemen bestonden.

 

Kortom; aangeven wat de prive km’s zijn en daarover belasting betalen op basis van verdeelsleutel zakelijk/prive.... easy....

 

Het stelsel is niet alleen ouderwets, maar ook nog eens enorm complex.

Het is meer een instandhoudingsmodel geworden voor adviesbureaus.

Dat terwijl de overheid zich distantieert over het geven van advies.

Ook lobbyisten zoals de rai moeten zich kapot schamen om keer op keer nieuwe kreukelzonemodellen te verzinnen waar de overheid mee aan de haal gaat. Het model wat nu in de pijplijn zit is daaraan inherent.

 

Bij het leveren van eenvoudige modellen zal de score van o.a. De belastingtelefoon toenemen naar een ruime voldoende....

 

Ik zeg dit omdat ik me inzet voor de gewone ondernemer die continu in het nauw gedreven wordt, maar wel de rekening van de crisis heeft moeten betalen en als dank daarvoor pruts oplossingen terugkrijgt...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.