• 0

Bedrijf starten en Gemeente

Hallo forum, ik ben nieuw hier en zit met een paar vragen waar jullie waarschijnlijk meer van weten.

 

Het is namelijk zo dat ik een autobedrijf wil starten (alleen verkoop, geen gesleutel ivm milieu) in het duurdere segment. Dit valt onder detailhandel, waardoor de vestigingsvergunning niet nodig is, aldus de kvk.

 

Nu blijkt, aldus de gemeente, dat ik verplicht ben een vergunning aan te vragen om mij te vestigen in een gemeente. Het bestemmingsplan geeft aan dat detailhandel is toegestaan.

 

De gemeente heeft ondertussen de aanvraag afgewezen, omdat er geen sprake is van een ‘verzorgend karakter’ voor de gemeente…..

 

Zou het nu toch mogelijk zijn om, ondanks de afwijzing van de gemeente gewoon te beginnen?

 

Weet iemand ook hoe het verder gaat als je volgens de gemeente moet vertrekken? Start men een procedure of kan je gewoon 'op straat' worden gezet?

 

Ik hoop dat jullie mij informatie kunnen geven anders zit voor mij het ondernemen er al op, voordat het begonnen is.....

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik hoop dat jullie mij informatie kunnen geven anders zit voor mij het ondernemen er al op, voordat het begonnen is.....

 

Dat zou jammer zijn.

 

Als ik het goed begrijp ga je dure bakken verkopen zonder er onderhoud aan te verrichten. Lijkt me vreemd.

 

Anyway. Als je geen vergunning krijgt kan de gemeente je toko wel sluiten als je toch begint.

 

Het lijkt me dus verstandig om wellicht naar een andere locatie te zoeken, mocht je je bedenken en toch uiteindelijk wat onderhouds service aan je klanten willen/kunnen verlenen.

Link naar reactie
  • 0
Gast lollypop

Dat er nu een vrouw aan te pas moet komen om te snappen wat jij bedoelt zeg. Mannen ga je schamen ;) ;D

 

Ik begrijp uit je verhaal dat jij bedoelt auto's te gaan verkopen. Om het even simpelweg een naam te geven. Een autohandelaar.

Dat is idd niet hetzelfde als het hebben van een garage.

 

Met je vraag kan ik je helaas niet helpen, want daar heb ik geen kaas van gegeten.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou in ieder geval proberen om er precies achter te komen wat de gemeente bedoelt met 'geen verzorgend karakter', en waar ze naar gekeken hebben waardoor ze tot die conclusie zijn gekomen. Blijken de criteria van de gemeente en jouw plan niet al te ver uit elkaar te liggen, dan kan je overwegen je plannen iets te wijzigen (naar gelang de waarde die je hecht aan precies die locatie) en dan nogmaals een aanvraag te doen. Zit het er echt niet in dat je in die gemeente aan de slag kan, dan heb je in ieder geval al iets meer een idee gekregen hoe de gemeentelijke molen werkt, en dat is informatie die je kan gebruiken bij het selecteren van een volgende locatie. Is het bijvoorbeeld 'niet verzorgend' omdat er al tien precies dezelfde bedrijven in die buurt zitten? Dan kan je kijken naar een lokatie waar jij een uniek aanbod hebt. (bijvoorbeeld wel op een bedrijventerrein met veel autohandelaren, maar dan in andere prijsklassen, zodat je het aanbod aanvult). En is het 'niet verzorgend' omdat je in een buurt zit waar mensen geen vraag naar dure auto's hebben? dan kan je op zoek naar een gemeente waar je dichter bij je doelgroep zit, etc.

 

Gewapend met gedetailleerde informatie over die afwijzing kan je goed beslagen ten ijs komen voor een volgende aanvraag, of dat nou in deze of in een andere gemeente is.

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

 

 

En is het 'niet verzorgend' omdat je in een buurt zit waar mensen geen vraag naar dure auto's hebben? dan kan je op zoek naar een gemeente waar je dichter bij je doelgroep zit, etc.

 

 

Aangezien het hier om de duurste gemeente van Limburg gaat (qua huizen), en waar naar mijn mening heel veel auto's in een duur segment rond rijden, vind ik het argument van de gemeente dan ook onzinnig.

 

Daarom vraag ik mij af wat hun rechten zijn mocht ik toch mijn bedrijf beginnen. Iedereen weet dat een gerechtelijke procedure zich lang kan rekken.

Link naar reactie
  • 0

Aangezien het hier om de duurste gemeente van Limburg gaat (qua huizen), en waar naar mijn mening heel veel auto's in een duur segment rond rijden, vind ik het argument van de gemeente dan ook onzinnig.

 

En dat is precies de reden waarom het waardevol is om het exacte argument van de gemeente te kennen. Kennis is in deze macht. Je weet immers niet wat je moet doen om te voldoen aan eisen als je de eisen niet kent!

 

Daarom vraag ik mij af wat hun rechten zijn mocht ik toch mijn bedrijf beginnen. Iedereen weet dat een gerechtelijke procedure zich lang kan rekken.

 

Ik ben geen expert, maar ik kan je toch voorspellen hoe zoiets afloopt. Je hebt een vestigingsvergunning nodig om je bedrijf te openen. Jouw argument is dat het weigeren van de gemeente van die vestigingsvergunning niet op goede gronden is gebaseerd. Maar ook als je gelijk hebt én na zo'n uitgerekte gerechtelijke procedure gelijk zou krijgen, dat neemt niet weg dat je op dit moment geen vestigingsvergunning hebt. Het zal dus eerder zo zijn dat jij je niet mag vestigen (en verwijderd kan worden door de gemeente) zolang er geen gerechtelijke uitspraak is dat de weigering ongegrond was, dan dat je je wel kan vestigen (en niet verwijderd kan worden door de gemeente) tot de gemeente bewijst dat de weigering wél gegrond was.

 

Ik zou er niet aan beginnen. Ook al heb je gelijk, het blijft illegaal om je met zo'n bedrijf te vestigen zonder vestigingsvergunning, en of het nou eerlijk is of niet, die vergunning héb je op dit moment niet. En wil je nou echt dat de eerste PR voor je bedrijf een politiebericht is in de krant waarin wordt vermeldt dat een illegale autohandelaar uit de gemeente is verwijderd?

 

There is such a thing as bad publicity...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, u heeft waarschijnlijk gelijk. Het is gewoon onbegrijpelijk dat in deze slechte economische tijd (vooral in Limburg), de tegenwerking zo groot is. Op de mondelinge reactie van de gemeente zat ik al 8 weken te wachten, en ik heb nog steeds niets op papier....

 

In ieder geval hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
  • 0

Misschien een tip om toch nog wat bij die gemeente voor elkaar te krijgen: maak van een ambtelijk issue (hoogstwaarschijnlijk heb je alleen nog met ambtenaren te maken gehad) een politiek issue. Schrijf naar een raadslid een e-mail waarin je uitlegt tegen welke muren je oploopt en hoe je niet eens behoorlijk antwoord krijgt van het ambtelijk apparaat. Zoek daarvoor een raadslid uit van óf een lokale partij (als die partij tenminste lokaal ondernemersschap voorstaat, bij een lokale milieupartij zal je niet veel voor elkaar krijgen), óf een landelijke partij die zich hard maakt voor ondernemers als motor van de economie (bijvoorbeeld de VVD).

 

Je kunt zelf waarschijnlijk het beste beoordelen bij welk raadslid je een luisterend oor kan verwachten, en bij wie je kans maakt dat hij het aankaart in de raad. Je hebt kans dat je dan meer voor elkaar krijgt dan dat je aan dezelfde ambtenaren die je niet eens een behoorlijk briefje sturen vraagt of ze je aanvraag willen heroverwegen, je geeft een raadslid kans om te 'scoren' in de raad (en het is nooit weg om een vriendje in de raad te hebben), en je hebt ook nog kans dat je positieve publiciteit krijgt ('startende ondernemer knokt tegen bureaucratie' spreekt best aan)

 

Spreek je uitverkoren raadslid op een positieve manier aan ('ik weet dat jouw partij zich hard maakt voor vrij ondernemersschap, daarom wil ik dit onder je aandacht brengen') en maak jouw persoonlijke probleem een voorbeeldcase van een groter probleem ('om economisch gezond te blijven heeft deze gemeente ondernemers nodig, maar het blijkt niet eenvoudig te zijn je te vestigen als ondernemer, kijk bijvoorbeeld naar hoe het mij vergaat.')

 

Kijk maar of je hier iets mee kan, veel succes!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.