• 0

Elke jaar weer problemen met VPB in aangifte (saldo W&V is ongelijk fiscal winst

Beste forumleden,

Ik heb al eerder een thread gezien hierover, maar de daar gegeven antwoorden lossen het probleem niet op voor mij

 

Ook ik heb elk jaar in de vpb aangifte een verschil tussen de fiscale winstberekening en het saldo van de winst en verliesrekening. En dit is precies gelijk aan de vp belasting die ik in dat jaar betaald heb.

 

De fiscale winstberekening doe je via EV eind - EV begin en EV eind (ondernemingsvermogen) bereken je via de activa - schulden. Dit kan je dus niet handmatig aanpassen.

 

In mijn geval heel simpel (stamrecht) met de volgende posten (en fictieve getallen)

 

Activa

- 9000 aandelen

- 1100 liquide middelen (de liquide middelen zijn gedurende het jaar met 100 toegenomen vanwege 150 aan rentebaten minus vpb belasting betaald van 50)

Totaal 10100

 

Passiva

- 9600 voorzieningen (stamrecht)

- 500 ondernemingsvermogen (ondernemingsvermogen op 1jan was 400)

Totaal 10100

 

Op de winst en verlies zitten de renteopbrengsten van 150.

De kosten van de betaalde vpb voer ik niet als kosten op de v&w op uiteraard want ik heb geleerd dat dit rechtstreeks tlv het EV moet.

 

Maar nu dus het probleem: Het aangifteprogramma van de belastingdienst zegt dat de fiscale winstberekening is 100 (500-400) , maar saldo W&V is 150. Dit is ongelijk en dat mag niet!!!

 

Alleen ik kan niet handmatig het EV eind aanpassen (die wordt namelijk in het programma berekend). De winst verlagen mag ik niet doen (ander voer ik onterecht betaalde vpb op als kosten). De activa kant is de feitelijke aandelen en liquide middelen en daar kan ik niks aan veranderen (saldo van de banken). Dus ik zit vast.

 

Is er iemand die hier een heldere oplossing voor heeft. Dit moet toch iets zijn waar iedereen tegenaan loopt zou ik denken.

 

Alvast bedankt voor jullie suggesties (of hopelijk oplossing)

Gr. Rob

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

maar elk jaar weer heb je toch aangifte kunnen doen.. heb je nergens opgeschreven wat de uiteindelijke correctie was?

 

Het heeft te maken met de vpb die je nog moet betalen. Jij verhoogd de winst reserves met de winst voor belasting. Maar bij een bv moet je in de winst en verliesrekening ook een boeking maken met de geschatte vpb zodat je de winst na belasting toevoegd aan de winstreserve.

 

Dus de jp die je nog moet maken is

voor dit jaar 150 x 20% = 30

 

w&v 9.... Vennootschapsbelasting 30

aan Te betalen vpb 30

 


zodra de aanslag van 2017 binnen is

boek je de afname van liquide middelen dan weg tegen de balanspost "te betalen vpb"

een eventueel verschil tussen je schatting en de aanslag boek je als verschil weer in de w&v rekening

Link naar reactie
  • 0

Hi Roel,

Dankjewel voor je snelle en heldere reactie.

 

Dan was ik fout met de veronderstelling dat VPB rechtstreeks van de EV moet en niet via W&V.

 

In eerdere jaren heb ik de betaalde vpb wel over w&v laten lopen maar twijfelde elke keer en lees steeds dat dit niet mag. Dat je het direct moet boeken tlv EV , net als een (verkeers)boete bijvoorbeeld.

 

Blij dat ik het gedeeltelijk goed heb gedaan (alleen ik corrigeer achteraf op betaalde vpb).

 

Nogmaals dank

Mvg,

Link naar reactie
  • 0

Ja, ach er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. er is niet één verplichte methode

Ik heb in mijn opleiding juist altijd geleerd dat het wel direct muteren op het eigen vermogen.. zoveel als mogelijk moet worden vermeden. Maar in de praktijk ervaren dat er soms wel gebruik van wordt gemaakt.

 

Er is zijn bij beide methoden aandachtspunten.. Vooral bij grote BV's zie je wat vaker de EV mutatie methode als bijvoorbeeld de Vpb berekening complex is door fiscale constructies. Voor eenvoudige BV's is een schatting maken op basis van vpbtarief x winst voor belasting.

 

Voor de methode die ik beschreef gebruikt dan moet je wel opletten dat je die vpb niet overneemt in de aangifte vpb. bij bijv overige bedrijfskosten of bijzondere lasten.

Je betaalt (logischerwijs) belasting over de winst voor belasting.

 

In een goed ingericht boekhoudpakket heb je echter een indeling van de winst en verliesrekeing waar je zowel de winst voor belasting ziet en dan daaronder een categorie vennootschapsbelasting en als eindtotaal winst na belasting. en moet je voor de vpb

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.