• 0

Tesla leasen op BV goedkoper dan dikke diesel op privé?

Dag beste mensen,

 

Wie heeft er zin om mee te rekenen? Ik twijfel of ik de stap zet naar lease omdat ik zeker wil weten of mijn redenering en berekening kost. Ik wil de kosten van lease kunnen vergelijken met de kosten die ik nu maak. Door bruto – netto effecten is dat niet zomaar vergelijkbaar volgens mij.

 

Nu:

 

BMW 530d touring uit 2006 die me maandelijks netto €800,- kost (brandstof, MRB, verzekering, onderhoud, afschrijving, alles dus). Ik kan daar niks meer van aftrekken aangezien ik ‘m privé heb staan. Op mijn BV moet ik veel bijtelling betalen (nieuwwaarde >€80.000), daarom is dat geen alternatief.

 

Om €800 euro netto in mijn auto te steken, moet ik bruto €1.380 opnemen (tarief grotendeels 42%).

Conclusie: deze auto kost mijn BV €1.380 per maand

 

Tesla:

 

Leaseprijs is ex BTW €1.335 per maand

 

Bijtelling is bruto €300 per maand (fiscale waarde €90.000 * 4% / 12), netto iets van €175?

 

Kosten elektra schat ik bij 35.000km in op €125 per maand (waarbij ik even negeer dat ik thuis PV panelen heb en op de zaak gratis laad)

 

Totale kosten €1.635 bruto

Waardoor ik over dat bedrag 20% belasting niet betaal in mijn BV, dus netto €1.310

Conclusie: deze auto kost mijn BV €1.310 per maand

 

Oftewel: de Tesla rijdt goedkoper dan mijn BMW

Als dat zo is, verkoop ik de BMW

 

Ik twijfel sterk of ik niet iets grandioos over het hoofd zie. Omdat onze controller druk is met de jaarrekening over 2017 lukt het lastig om snel deze berekening te preciseren en te toetsen.

 

Het gaat me niet om de cijfers achter de komma.

 

Dank alvast voor wie mij kennis biedt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

je vergeet twee dingen.

 

- bij de bmw hou je geen rekening met 20% vpb bij de tesla wel, ik zou uberhaubt geen rekening houden met vpb in deze berekening.. je kunt prima bruto kosten (zoals jij ze noemt) vergelijken. daarmee zie je al wat duurder is.. de 20% aftrekken brengt daar geen verschil in.

- je hebt in je berekening zo te zien geen rekening gehouden met 19ct km vergoeding die je aan prive kan doen per zakelijke km.

 

als je dus met jou berekeningen beide auto's op gelijke wijze beoordeeld kost de BMW 1380 en de tesla 1635

 

 

Dan nog even een berekening met 19ct vergoeding voor de bmw op prive

ik weet niet of de 35000 km die je noemt alleen zakelijk is of totaal. Maar stel dat je totaal 25000 zakelijk rijd dan is dat een km vergoeding van 25000 x 19ct = 4750 per jaar of 395 per maand die je belastingvrij mag vergoeden.

 

Daarmee mee hoef je dan nog maar ca 400 euro te dekken met meer salaris en als je dat bruteert zit je op 568 euro brutosalaris

dan kost die auto jou bv nog maar 568+395=963 bruto

 

uiteraard als je veel minder zakelijke km maakt wordt dat bedrag hoger maar hoe dan ook is de bmw al goedkoper dan de tesla.

 

Link naar reactie
  • 0

Alternatief idee:

 

Koop een BMW 530 touring uit begin 2003 op de BV. Bijtelling 35% van de dagwaarde.

 

Je vergeet overigens dat je bij de lease van een Tesla minder winst overhoudt in de BV wat je als dividend kunt uitkeren.

 

Groet

Joost

 

Om hier nog even inhoudelijk op in te gaan:

- Ik wil van de CO2 af. Vandaar geen youngtimer meer.

- Ik ben DGA en mijn dividend komt uit de holding waarin ik aandelen heb.

 

Maar al met al moet ik de rekensom herijken. Dank!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.