Jump to content
MysticNetherlands

Huidige stand van zaken inzake freelancers inhuren

Recommended Posts

Hoi allen! Mijn vrouw is een schoonheidssalon gestart, vormgegeven in een holding- en werk-BV. Zij wil nu 2 freelancers aannemen en we zijn ons aan t verdiepen in de regels. Volgens mij komt er 2020 een nieuwe wet met daarin nieuw minimaal uurtarief, nieuwe regels inzake opdrachtformulering (volgens mij via online module ipv modelovereenkomst), geen VAR meer etc.

Nu mijn vragen:

1) klopt bovenstaand?

2) klopt t dat de Belastingdienst tot die regels ingevoerd zijn niet meer zo streng zullen zijn behalve in gevallen van overduieijke fraude? Of gaat die coulance alleen gelden in 2020 als de wet actief wordt? Niet dat we willen frauderen, maar wel dat mochten we geen duidelijke regels hebben, we niet opeens torenhoge boetes krijgen o.i.d.

3) wat zijn op dit moment anno 2018 dan precies de dingen waar je op moet letten dat de Belastingdienst ook vindt dat er sprake is van een freelance opdracht (en dus geen werknemersrelatie)? Uurtarief, zaken wel/niet in t contract etc?

Dank!!

mod edit: titel aangepast. Freelancers neem je niet aan

Allereerst neem je geen freelancers aan, je huurt ze op basis van een overeenkomst van opdracht in.

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Wat zegt Anbos op dit punt? En waarom een holding/BV-structuur als je kennelijk zonder personeel wilt gaan starten?

Groet,

Highio

HelikopterLandingsplaats...

De handhaving van de wet DBA is opgeschort tot 1 januari 2020 (voorheen was de wet al opgeschort tot 1 juli 2018). Tot dat moment zal de Belastingdienst geen naheffingen en boetes uitdelen aan opdrachtgevers en opdrachtnemers (behalve de overduidelijke kwaadwillenden inderdaad). Mogelijk wordt de wet DBA eerder vervangen door de nieuwe wet. Er komt inderdaad wellicht een minimaal uurtarief welke volgens mij vergelijkbaar is met een minimumloon (hoop wel iets hoger...je moet als ZZP zelf veel kosten betalen). De nieuwe wet zal het denk ik niet zozeer minder streng zijn, hoop alleen een stuk duidelijker!

Je kan bij de Kvk en de belastingdienst modelovereenkomsten downloaden waarbij je er vanuit mag gaan dat die afdoende moeten zijn voorzover het gaat om het schriftelijke deel (en voor nu). De uitvoering ervan moet natuurlijk wel in lijn zijn met de zelfstandigheid van een opdrachtnemer (lees de ZZP regels).

Check deze link: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/zzp/wet-dba-en-modelovereenkomsten/

Waarom een holding en een BV indien je nog geen winst maakt? Welke risico's zijn voor jullie van dergelijke grote omvang dat je een BV constructie ambieert, fiscaal lijkt me dat je nu duurder uit bent. Zeker gezien je ook geen personeel in dienst gaat nemen. De huurovereenkomst kan je afspraken over maken (indeplaatsstelling).

Wat betreft de Belastingdienst en de Wet DBA, hier een factsheet van de site van de Belastingdienst:

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/hoe_werkt_wet_dba_dv10821z2fd.pdf

Sluit altijd een modelovereenkomst overigens ookal zegt de Belastingdienst dat het niet nodig is (voor je het weet staan ze wel voor de deur en dan heb je tenminste een schriftelijke onderbouwing!)

De handhaving van de wet DBA is opgeschort tot 1 januari 2020 (voorheen was de wet al opgeschort tot 1 juli 2018). Tot dat moment zal de Belastingdienst geen naheffingen en boetes uitdelen aan opdrachtgevers en opdrachtnemers (behalve de overduidelijke kwaadwillenden inderdaad). Mogelijk wordt de wet DBA eerder vervangen door de nieuwe wet. Er komt inderdaad wellicht een minimaal uurtarief welke volgens mij vergelijkbaar is met een minimumloon (hoop wel iets hoger...je moet als ZZP zelf veel kosten betalen). De nieuwe wet zal het denk ik niet zozeer minder streng zijn, hoop alleen een stuk duidelijker!

Je kan bij de Kvk en de belastingdienst modelovereenkomsten downloaden waarbij je er vanuit mag gaan dat die afdoende moeten zijn voorzover het gaat om het schriftelijke deel (en voor nu). De uitvoering ervan moet natuurlijk wel in lijn zijn met de zelfstandigheid van een opdrachtnemer (lees de ZZP regels).

Check deze link: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/zzp/wet-dba-en-modelovereenkomsten/

Waarom een holding en een BV indien je nog geen winst maakt? Welke risico's zijn voor jullie van dergelijke grote omvang dat je een BV constructie ambieert, fiscaal lijkt me dat je nu duurder uit bent. Zeker gezien je ook geen personeel in dienst gaat nemen. De huurovereenkomst kan je afspraken over maken (indeplaatsstelling).

Wat betreft de Belastingdienst en de Wet DBA, hier een factsheet van de site van de Belastingdienst:

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/hoe_werkt_wet_dba_dv10821z2fd.pdf

Sluit altijd een modelovereenkomst overigens ookal zegt de Belastingdienst dat het niet nodig is (voor je het weet staan ze wel voor de deur en dan heb je tenminste een schriftelijke onderbouwing!)

Dank heb t algemene model gepakt. Overigens de holding/werk constructie was opgericht omdat er bijna een (veel) groter bedrijf was gestart, financiering ging op laatste moment niet door.

Dank allen voor de reacties, top forum hier, zoals altijd. Ik hoop ooit kennis genoeg te hebben eens wat te mogen bijdragen ipv alleen maar te komen halen.

Mocht er iemand ooit vragen hebben over muziektheorie weet je me te vinden.

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.