• 0

Reverse vat charged op factuur vergeten

Hi,

 

Ik kwam er recentelijk achter dat er de afgelopen jaren helaas facturen verstuurd zijn naar bedrijven in de eu waar geen btw is gerekend, maar ook geen 'vat reverse charged' op de factuur is gezet.

 

Mag ik deze btw zelf betalen voor de klant? Of is het verplicht dat zij dat zelf betalen? Het is niet een groot bedrag, maar om klanten na jaren daar mee lastig te vallen... Betaal het liever zelf, maar weet niet ofdat dat is toegestaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de aangifte is het wel opgegeven. De facturen worden automatische aangemaakt, en daar ging dus wat fout. De 'Vat reverse charged' regel heeft er wel ingezeten, maar na een update dus niet meer.

 

Heb liever dat ik de aangifte wijzig, mocht het mogelijk zijn om zelf btw te betalen voor klanten dan dat ik er de klanten er mee lastig val.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat idd om diensten. Naam van product, prijs ( ex btw dus ), adres gegevens van beide partijen, beide BTW nummers, datum en factuur nummer staan op factuur.

 

Daar buiten gelaten dat de 'reverse vat charged' erbij had gemoeten, is het een rare aanname om te maken dat bedrijven zelf snappen als ze in de eu wat zonder btw kopen ze het zelf moeten afdragen?

Link naar reactie
  • 0

Daar buiten gelaten dat de 'reverse vat charged' erbij had gemoeten, is het een rare aanname om te maken dat bedrijven zelf snappen als ze in de eu wat zonder btw kopen ze het zelf moeten afdragen?

Op zich lijkt mij dat niet zo'n probleem. Iedereen die aangifte OB (in Nederland) doet zou dat moeten weten want die komt deze vraag tegen:

 

4a Leveringen/diensten uit landen buiten de EU

Vul deze vraag in de volgende situaties in:

– U hebt goederen ingevoerd van buiten de EU én u hebt daarbij gebruikgemaakt van de verleggingsregeling bij invoer (vergunning artikel 23). U doet dan wel aangifte bij de Douane, maar de btw geeft u aan op uw aangifte omzetbelasting. Hiervoor hebt u een vergunning nodig van ons. Voert u bepaalde ruwe grondstoffen in die in de wet zijn genoemd, dan is verlegging bij invoer verplicht. U hebt dan geen vergunning nodig.

– U hebt diensten afgenomen van een ondernemer van buiten de EU, die de btw naar u heeft verlegd. U moet dan in Nederland btw aangeven.

(De BTW die daar overigens "gerekend" wordt kunnen ze meestal bij vraag 5b weer aftrekken)

 

Ik ga er even vanuit dat de aangiftes in het buitenland op eenzelfde manier werken maar weet dat niet zeker.

 

Ik weet niet hoe streng ze zijn met controles en uitdelen van boetes indien "btw verlegd" niet op de factuur staat maar het risico zit er natuurlijk altijd in. Zelf de "btw maar betalen" zal niet lukken omdat je het niet meer als zodanig aan kunt geven. Je weet ook niet hoe de facturen verwerkt zijn bij je klanten. Indien je de kosten zelf voor je rekening wilt nemen lijkt het mij verstandig dit probleem eerst eens voor te leggen aan een belastinginspecteur en die vragen of het woordje "verlegd" zo zwaar zal wegen en wat er gedaan kan worden om dit nog te corrigeren.

 

Misschien kunnen andere een oordeel geven of je hierdoor een boete kunt ontlopen omdat je dit aankaart voordat er gecontroleerd wordt.

 

Link naar reactie
  • 0

Daar had ik helemaal niet bij stil gestaan.

 

Elke ondernemer die aangifte doet in de EU heeft waarschijnlijk ook wel een vraag in zijn eigen aangifte zitten over hoeveel ze aan diensten hebben ingevoerd / uitgevoerd. Als dat zo is dan het probleem kleiner dan ik dacht.

 

Was namelijk even bang er misschien klanten waren die het niet zouden opgeven doordat ik het niet op de factuur had gezet dat zij verantwoordelijk zijn voor de BTW. Maar als ze toch moeten opgeven hoeveel ze aan diensten hebben ingevoerd, dan lost het probleem zichzelf op.

 

Link naar reactie
  • 0

Elke ondernemer die aangifte doet in de EU heeft waarschijnlijk ook wel een vraag in zijn eigen aangifte zitten over hoeveel ze aan diensten hebben ingevoerd / uitgevoerd. Als dat zo is dan het probleem kleiner dan ik dacht.

Op zich denk ik dat het voor de ontvangers wel automatisme zou zijn om die facturen inderdaad toch gewoon op te geven. Zeker omdat je het heb over ondernemers die een BTW-nummer hebben. Maar het ontbreken van het woordje "Verlegd" ("vat reverse charged") is toch niet helemaal correct.

 

Maar als ze toch moeten opgeven hoeveel ze aan diensten hebben ingevoerd, dan lost het probleem zichzelf op.

Tsja, het probleem lost zichzelf niet helemaal op want het is vanuit Nederland nog steeds de verplichting om "Verlegd" op die factuur te zetten. En op het uitreiken van een onjuiste verkoopfactuur staat een boete van (maximaal) € 5.278 (per factuur). Nu weet ik echter niet in hoeverre het ontbreken van dat ene woordje zal leiden tot een dusdanige boete.

 

Is het opnieuw sturen van de correcte factuur (met vermelding) geen oplossing?

 

https://www.rendement.nl/nieuws/id19604-strenge-voorwaarden-correctie-foute-factuur.html

Als een BTW-ondernemer een foute of onterechte factuur uitreikt, is hij verplicht de daarop vermelde BTW af te dragen. Bij het corrigeren van deze factuur moet door hem aan strikte voorwaarden worden voldaan. Hij moet onder andere kunnen aantonen dat er geen sprake van verlies van belastinginkomsten is voor de fiscus.

De belastingdienst schiet er bij het corrigeren van dat woordje niets bij in en dat kun je aantonen.

 

Nadeel is dat dat volgens mij via een credit en nieuwe factuur zou moeten.

 

Maar zoals gezegd, misschien kan een belastinginspecteur hier wat meer duidelijkheid over geven.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.