• 0

DGA op loonlijst van Werkmaatschappij; dan ook nog op loonlijst van Holding?

Ik hoop dat iemand mij met de onderstaande vraag kan helpen.

Wij hebben een werkmaatschappij met daarboven 2 Holdings (ieder houdt 50% van de aandelen van de Werkmaatschappij).

De eigenaren van de Holdings zijn DGA's en staan nu op de loonlijst van de Holding (ieder voor 50k per jaar).

De Holdings hebben dus loonkosten en om een structureel verlies in de Holdings te voorkomen, willen we de Werkmaatschappij een management fees uit laten betalen aan de Holdings. Echter ik ben bang dat dit voor de BTW een belaste post is en dat zou betekenen dat de Holdings deze BTW moeten afdragen terwijl de Werkmaatschappij deze BTW niet kan terugvorderen (de werkmaatschappij handelt in onroerend goed = niet BTW belast). Dit lijkt dus een dure oplossing.

Is het mogelijk om de DGA's bij de Werkmaatschappij op de loonlijst te zetten en dan niet ook nog eens in de Holdings? In de Holdings zouden er dan geen loonkosten meer zitten en voorkomen we dus een structureel verlies (Holdings ontvangen wel dividend maar dat is een niet belaste post).

F. van Rosmalen

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Woontotaal,

Allereerst welkom op Higherlevel!

Echter ik ben bang dat dit voor de BTW een belaste post is en dat zou betekenen dat de Holdings deze BTW moeten afdragen terwijl de Werkmaatschappij deze BTW niet kan terugvorderen

Helemaal correct. En met 2x 50% kun je ook geen fiscale eenheid voor de BTW vormen om via die manier BTW heffing te ontlopen. Bekend probleem, oa voor mijn eigen vakgebied (verzekeringen = btw vrij)

Is het mogelijk om de DGA's bij de Werkmaatschappij op de loonlijst te zetten en dan niet ook nog eens in de Holdings?

Ja, mits je verder geen arbeid verricht voor de holding of andere deelnemingen (dus alleen de minimale bestuurswerkzaamheden voor de holding) , is het prima om alleen een loondienstverband in de werkmaatschappij aan te gaan.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar