Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
TwaBla

Scharrelhandel op Amazon, Bol.com en andere marktplaatsen

Recommended Posts

Posted (edited)

Ik weet het niet hoor, die Jia Ruan en zijn Masterclass is volgens mij dik gericht op mindset, maar hoe echt te handelen via Bol is echt niet heel duidelijk uitgelicht in zijn gratis training. Ik vraag mij echt serieus af of de duizenden Bolmasterclass studenten echt zoveel honderden euro's hebben geïnvesteerd om de masterclass te volgen en hem als mentor in te schakelen.

Maar daarnaast, wat zijn nou echt de verhalen c.q. ervaringen na het volgen van zijn masterclass. Hoeveel mensen zijn er nou echt succesvol? Het lijkt erop dat er enkel en alleen studenten zijn die zijn programma volgen, dit gezien het jonge publiek wat op diverse fotomateriaal te zien is.

Reviews lijken alleen door hem/Unstoppable geschreven te zijn... er is werkelijk geen enkele review te lezen door een echt onafhankelijke partij. Ik zie wel interviews via andere kanalen, NRC etc.

Ik kijk op zich wel met de nodige interesse naar zijn leesmateriaal en video's. Ik kan mij voorstellen dat je heel erg gemotiveerd wordt en nieuwsgierig bent naar zijn handelswijze, maar ik ben erg benieuwd naar de daadwerkelijke resultaten in deze "scharrelhandel". Tegelijkertijd vraag ik mij af dat als er al honderden Bolmasterclass studenten zijn die op Bol actief zijn, hoe kun je je dan nog onderscheiden?

Kijkend naar de producten op Alibaba dan besef ik mij dat ik niet vrolijk word van al het Chinese meuk, als ik een product op dit platform vergelijk met een degelijk (Europees) product dan zie ik wel degelijk verschil in kwaliteit.

Jia adverteert met 3000 euro gegarandeerde omzet per maand, wekelijkse coaching, uitnodigingen voor events etc etc. 

Zijn het korte termijn resultaten of zijn er echt mensen die een degelijk inkomen hebben gekregen via zijn Bolmasterclass? 10K, 50K club members aanwezig? :)

Edited by Ron_HL
Aanvulling van inhoud

Posted (edited)
Op 10-8-2019 om 16:06, TwaBla zei:

Ik zag een review voorbijkomen van een believer die na vier maanden een omzet noteerde van 1700 euro (niet slecht hoor) en besloten had om bij zijn ouders te vertrekken om een eigen appartement te huren. Van die omzet hield hij circa 600 euro inkomen over. Nog even doorgroeien is dan wel nodig. En hopen dat je handel niet versjteerd wordt door andere Bolmasters die ook junk bij Ali Baba inkopen.

Zes maanden later werd er een update online gezet. Petje af, want deze gast brengt een eerlijk verhaal. Het blijft een fanboy die gelooft in de droom die hem voorgespiegeld is: een passief inkomen. In de tussentijd heeft hij een bijbaan in een supermarkt en gaat nog naar school. Dus hard werken. Op Bol.com was zijn omzet ietsje meer dan 20.000 euro in 2019 (geen volledig jaar zo te zien). Dat vergt hem een half uur tot een uur per dag. Mooie leerschool, lijkt me.

Interessante vraag is: hoe houd je van 20.000 euro omzet zelf nog iets over? Zit al je eventuele winst niet in voorraad die nog verkocht moet worden?

Edited by TwaBla

Posted (edited)

Vraag is hoe omzet, marge en vaste lasten (voor bijvoorbeeld administratieve of anders wel fiscaal juridische kosten) zich verhouden...

...de timing van de believer klopt in ieder geval niet. En de tijdsbesteding aan de combinatie van scharrelhandel en bijbaan in de supermarkt kan ongetwijfeld ook beter alternatief besteed/ingezet worden.

Groet,

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Het blijft op bol en andere platformen altijd zoeken.

20K omzet per jaar is zeer weinig (ik doe veelvoud per maand) maar uiteindelijk gaat het om de marge/winst uiteraard. en als het werkelijk half uur per dag kost kan het leuke bijverdienste zijn.

Helaas is bol.com zelf ook niet altijd de meest betrouwbare partner.

Zo gebeurd veelvuldig dat producten waarvan ik er veel verkoop plots door Bol.com zelf in het assortiment opgenomen worden.

Het mooie verhaal van Bol.com dat ze zich steeds meer gaan terugtrekken uit het zelf aanbieden van producten komen ze nog niet erg na.

Nu met Corona is soms helemaal geen touw meer aan vast te knopen. zo stuurde ik pas voor enkele duizenden euro's aan voorraad naar het magazijn van bol voor producten waarvan bijna geen aanbieders waren. nog voor mijn voorraad daar was had bol het zelf tegen dumpprijzen weer aangeboden.

En momenteel zetten ze soms mijn voorraad in hun magazijn op 13 dagen levertijd waardoor je koopblok verlies, soms bieden ze producten zelf aan en soms niet, en dat kan rustig 10 keer per dag veranderen.

Ook had ik b.v. pas een sale voor een bedrag van 14 euro, daar verdien ik 80 cent op.

Vervolgens gaat bol.com het een 2 dagen later verkopen voor 6 euro (is product wat als pakket verzonden moet worden en ik weet zeker dat bol eerder een hogere inkoop als lagere inkoop als mij heeft) dus klant wil dat van mij terugsturen en koopt opnieuw van bol (met nog h heel verhaal eromheen wat uiteindelijk allemaal gebeurde).

Geld verdienen via platformen kan zeker, ik heb er een nette omzet maar je moet wel continue zaken in de gaten houden en bijsturen en goed opletten wat je doet.

Zitten helaas ook veel prutsers die met verlies verkopen (waaronder bol zelf soms).

Ik blijf vol in marktplaatsen verkopen en focus er volledig op omdat ik toekomst in zie maar besef me ook dat niet altijd makkelijk zal zijn en ik nog lange weg te gaan heb.