• 0

Stoppen met vof kan dat?

Goedendag allen.

 

Ik zit met een probleem. Ik heb een vof (man-vrouw firma) maar zit in een scheiding.

Nu wilt mij ex-partner de hoofdprijs hebben om haar uit te kopen wat ik uiteraard niet wil en dus wil stoppen met de vof.

Zij is het echter niet eens met verkoop maar verplicht mij verder te gaan of samen door te gaan. Samen doorgaan gaat echt niks worden wegen te veel ruzie. Zoals ik al zei ik ga niet de hoofdprijs betalen en wil de vof dus verkopen maar zij zegt dit te weigeren.

Nu is mijn vraag kan zij mij verplichten om de vof te houden of kan zij weigeren dat de vof wordt verkocht?

 

Ik hoop op een duidelijk antwoord hier want over deze situatie kan ik bergen wat vinden.

 

Allen alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond Wilco15,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Wat een vervelende privé en zakelijke situatie. Sterkte daarmee.

 

M.b.t. jouw vraag: is er een vennootschapscontract? Zo ja, dan geldt wat daarin overeengekomen is. Zo niet, dan houdt de vof op te bestaan zodra een van beide vennoten de samenwerking beëindigt.

 

Met welke hulp handelen jullie de scheiding af?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er is al een bedrijf geweest die de vof heeft getaxeerd en dit bedrag wilt zij dan ook hebben vandaar dat ik weet dat ze de hoofdprijs wilt en dat is voor mij ook de rede dat ik de vof niet wil overnemen omdat ik niet aan een jarenlange schuld wil vastzitten.

 

Link naar reactie
  • 0
Er is geen contract en voor de scheiding lopen wij bij een mediator.
Dan lijkt het mij denkbaar dat daar toch ook wat juridische en financiële/fiscale expertise bij nodig is, zeker als de vof waarde of vermogen heeft.

 

Het gaat in dit geval allemaal niet om willen, gevolgen zullen jullie samen moeten verdelen. Ex-partner zal een andere bron van inkomen moeten vinden bij opheffing of uittreding. De partner die achterblijft zal misschien wel meer moeten inhuren of een nieuwe samenwerking kunnen zoeken. Wacht de reacties dit weekend maar eens af...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De vof is getaxeerd en daar is een bepaalde waarde uitgekomen.

Echter is dit bedrag voor mij te hoog en is zelfs afgeraden door de bank om dat bedrag te lenen. Vandaar dat ik er mee wil stoppen. Echter wordt de alimentatie dan lager en dat wilt zij niet en verplicht mij nu om de vof voort te zetten of wilt niet meewerken met een verkoop maar ik mag aannemen dat dit niet kan toch?

Link naar reactie
  • 0

Dag Wilco

 

Een vof zonder contact eindigt als een vennoot opzegt. Zij kan jou niet verplichten de vof aan te houden. De vof verkopen kan jij echter weer niet zonder haar instemming.

 

Je bent dus beperkt in je opties: doorgaan of uittreden.

 

Zet die scenario's eens onder elkaar. Wat ga je doen als je de vof opzegt?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Oke een helder antwoord Joost.

Wat zijn alleen de gevolgen als ik uittreed is het dan zo dat zij verder zou moeten gaan want dat wilt ze niet.

 

Wat nu als zij verkoop tegenhoud moeten we dan toch met z’n 2e doorgaan?

 

Kort gezegd zij wilt de vof niet maar wilt ook niet dat het verkocht wordt dus wat kan ik hier dan mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Kort gezegd zij wilt de vof niet maar wilt ook niet dat het verkocht wordt dus wat kan ik hier dan mee?

Zij wil niet doorgaan (=goodwill betalen) en jij wil die goodwill ook niet betalen.

Dan blijft er maar één ding over en dat is gewoon opheffen. Er zal een balans opgemaakt moeten worden en er zal een vereffening en verdeling plaatsvinden (dus zonder goodwill).

 

Misschien als dit plan op tafel komt, wordt de andere vennoot wakker en wil dan misschien wel meewerken aan de verkoop aan een derde partij.

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb dat ook al gezegd dat de vof opgeheven moet worden dan maar ze zegt te weigeren het te verkopen en aangezien zij daar ook voor moet tekenen wordt het een lastig verhaal denk ik maar kan dat zomaar dat zij zegt dat zij de vof niet wilt maar dat hij ook niet verkocht word en dan dus maar met z’n 2e verder gaan

Link naar reactie
  • 0

Uittreden = opheffen = liquideren. Of dat een optie is? Geen idee o.b.v. deze introductie. Je kunt ook onderling gaan verdelen. Zijn er dan niet twee zelfstandige ondernemingen denkbaar? Een eigen adviseur lijkt nodig. Groet, Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij begrijp je het nog niet helemaal. Naast verkopen en doorgaan is er nog een derde optie, namelijk er gewoon mee ophouden. Dan gaat dus niemand verder met het bedrijf en houdt dit gewoon op te bestaan. Er wordt dus ook niets verkocht.

 

In dat geval wordt er gekeken welke bezittingen er zijn, en welke schulden er zijn. De schulden worden dan van de bezittingen af getrokken en het bedrag dat onder de streep overblijft wordt tussen jullie verdeeld (ook als dat bedrag in de min is, dus meer schulden dan bezittingen).

 

Deze optie kan je ex niet tegenhouden, maar levert waarschijnlijk ook minder op dan een verkoop aan een derde partij. Als dat eenmaal doordringt tot je ex is deze vast wel bereid te verkopen ;)

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
De vof is getaxeerd en daar is een bepaalde waarde uitgekomen.
Die taxatie vond plaats onder specifieke omstandigheden. Wellicht zijn de omstandigheden nu anders en heeft dat invloed op de waarde? Ik zou niet teveel hechten aan die taxatiewaarde, maar vooral kijken naar wat er verdeeld moet worden wanneer de VOF stopt.
Link naar reactie
  • 0
Dat gaat ook zekers gebeuren maar dank voor de tip

Ik dacht dat je voor een andere baan ging?

 

Weet wel dat je niet zomaar een eenmanszaak op kunt richten en door kunt gaan waar je gebleven was (met je oude klanten) als je die niet overgenomen hebt (= goodwill betalen).

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Zou je niet eens naast die mediator een advocaat inschakelen die verstand van echtscheidingen *en* van ondernemen heeft, die jou in deze niet zo eenvoudige kwestie bij kan staan?

 

Want je merkt dat elke vraag die je stelt vooral tot tien andere vragen leidt en voor elk van de mogelijke oplossingsrichtingen geldt dat het nut er van samenhangt met heel veel andere parameters uit je echtscheiding.

Link naar reactie
  • 0

Klopt ik heb een andere baan maar ga zelf iets opzetten wat gerelateerd is aan die nieuwe job.

Ah, ok. Dat zal inderdaad geen probleem zijn. Het ondernemen blijft in je bloed zitten :D

 

Hopelijk kunnen jullie de huidige onderneming toch nog een beetje goed verkopen en het hoofdstuk afsluiten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.