• 0

VPB overnamesom

Indien je als vennootschap (BV) een deel van je bezittingen/assets verkoopt, en de koopsom wordt aan deze BV betaald, dan is neem ik aan toch VPB verschuldigd gezien dit als winst wordt gezien?

 

Wat is een oplossing hiervoor, is er een fiscaal vriendelijke oplossing?

 

Veel dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Indien je als vennootschap (BV) een deel van je bezittingen/assets verkoopt, en de koopsom wordt aan deze BV betaald, dan is neem ik aan toch VPB verschuldigd gezien dit als winst wordt gezien?

Het ligt er aan hoe deze bezittingen in de BV zijn opgenomen. Bezittingen kunnen namelijk zijn gekocht voor relatief lagen bedragen (< 450 euro) of voor wat hogere bedragen.

 

Als het om lage bedragen gingen, dan heb je destijds de kosten voor die bezittingen meteen en in z'n geheel van de winst afgetrokken. Als je die zelfde bezittingen weer verkoopt, moet je de verkoopprijs dus ook weer geheel bij de winst optellen (en daar Vpb over betalen).

 

Als het om hogere bedragen ging, dan is het waarschijnlijk dat die bezittingen als investeringen op de balans zijn gezet (en dus niet meteen hebt afgetrokken van de winst). Als je die bezittingen verkoopt, moet je ook de verkoopprijs bij de winst optellen, maar mag je tegelijkertijd de nog resterende balanswaarde aftrekken. Over het verschil betaal je uiteraard Vpb.

 

Als het echter om hogere bedragen gaat én je hebt al volledig afgeschreven op dat investeringsgoed, ook dán tel je de verkoopprijs volledig bij de winst en betaal je daar Vpb over aan het eind van het jaar.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Houd er verder ook rekening mee dat als je dure bezittingen -waarvoor je investeringsaftrek hebt ontvangen- binnen 5 jaar weer verkoopt, je te maken hebt met desinvesteringsbijtelling.

Kan bij sommige dingen zoals elektrische auto's ook extra hard aantikken...

 

Link naar reactie
  • 0

Dus indien je feitelijk staakt is dat fiscaal niet automatisch ook een staking?

 

Hoe zit het met de verkoop van assets buiten de EU, ik weet dat BTW niet van toepassing is, maar douane etc? Kan dit zomaar? Gaat niet om land op enige sanctielijst. Echter persoonsgegevens zou kunnen.

Link naar reactie
  • 0

Dus indien je feitelijk staakt is dat fiscaal niet automatisch ook een staking?

 

Bij een BV niet je gaat van een bv met Bedrijfsmiddelen (vaste activa) naar een BV mmet een zak geld (liquide middelen) op de Activazijde van de balans.

 

Bij een eenmanszaak (IB onderneming) zal er vaak wel sprake zijn van een staking.

 

Hoe zit het met de verkoop van assets buiten de EU, ik weet dat BTW niet van toepassing is, maar douane etc? Kan dit zomaar? Gaat niet om land op enige sanctielijst. Echter persoonsgegevens zou kunnen.

waarom denk jij dat je geen activa mag verkopen buiten de EU en wat zouden persoongegevens daar iets mee van doen hebben.

 

Er zitten in deze vraag zoveel u-bochten dat ik niet kan achterhalen wat je zorg is.

 

Link naar reactie
  • 0

Waar heb je het hier over...?

 

Een BV is een rechtspersoon. Die bestaat gewoon.

 

Als die alle bezittingen verkoopt, dan heeft die niets meer - behalve geld dan! Want de bezittingen zullen toch wel wat opleveren, neem ik aan.

 

(Een rechtspersoon kan natuurlijk ontbonden/geliquideerd worden.

Maar dat is wel iets heel anders dan "assets" verkopen.)

 

EDIT:

-------

 

Oh, ik zie het al...

Het is een klantvraag!!!

 

Nou, succes dan maar - vooral voor de klant >:(

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Het is een vraag welke ik voor mijn onderneming wil weten. Kom ik veel tegen, maar geen concrete zaak.

Op dit moment geen concrete zaak, maar straks wellicht wel! Dus terechte conclusie...... klantvraag.

 

Higherlevel is ook geen opleidingsinstituut, daar zijn betere mogelijkheden voor.

Uit onze forumregels:

DE DOELGROEP VAN HIGHERLEVEL.NL

Onze hoofddoelgroep zijn mensen die een onderneming hebben of van plan zijn ondernemer te worden en die elkaar belangeloos willen helpen met vragen of problemen waar je als ondernemer tegenaan loopt binnen je onderneming.

 

Geen vragen voor klanten

Vele van onze deelnemers zijn adviseur of expert in hun eigen vakgebied en delen hun kennis belangeloos. Dit waarderen we enorm en raakt de kern van onze doelstelling. Het is echter niet toegestaan om voor eigen klantdossiers vragen te stellen op higherlevel.nl.

hier zet ik een slot op.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.