• 0

Hoe BBZ uitkering fiscaal verwerken? (aangifteprogramma)

Ik heb mijn bedrijf per 01-01-2018 moeten beëindigen. Op 08-01-2018 heb ik mijn laatste BBZ uitkering t.b.v. bedrijfsbeëindiging op mijn bankrekening ontvangen. Dit betrof de uitkering van december 2017.

 

Echter, mijn balans loopt maar door tot 31-12-2017, zoals gebruikelijk is bij een balans.

 

Vraag 1: Ondanks de bijschrijving 'pas' op 08-01-2018, moet ik het bedrag gewoon nog verwerken in de balans van 31-12-2017? (als zijnde kortlopende schuld).

 

Vraag 2: Gezien de BBZ uitkering op mijn bankrekening pas zichtbaar is in 2018 (maar op de balans van 2017 staat), hoe kan ik dat invoeren, straks in het aangifteprogramma? Voorbeeld: het aangifteprogramma van de belastingdienst vraagt namelijk o.a. naar saldo bankrekening op 01-01-2018, maar ook naar de balans op 31-12-2017. Ontstaat er geen fiscaal verschil, gezien de BBZ uitkering op de eindbalans staat van 2017 en de bijschrijving pas in 2018 heeft plaatsgevonden? Hoe weet het aangifteprogramma dat? Het beginsaldo bankrekening op 01-01-2018 waar het programma om vraagt, houd er geen rekening mee dat de bijboeking pas op 08-01-2018 heeft plaatsgevonden.

 

Vraag 3: Als ik deze laatste BBZ uitkering meeneem in de boekhouding van 2017 (in die zin, dat bijvoorbeeld op mijn bankafschriften van 2017, deze bijschrijving nog niet vermeld is), klopt mijn saldo fiscale winstberekening (de controlevraag in het aangifteprogramma), dan nog wel?

 

Want de bedragen die ik op de verschillende pagina’s van het aangifteprogramma heb ingevuld, daar zit die laatste uitkering nog niet bij in, omdat ik in het aangifteprogramma enkel de financiële gegevens (eindcijfers) uit 2017 invul. Immers, het gaat ook om het jaar 2017. Mijn bankafschrift van jan. 2018 (dag van uitbetaling BBZ uitkering) komt nog niet voor in de administratie van 2017.

 

Vraag 4: niet onbelangrijk om te vermelden: mijn BBZ uitkering is bijgeschreven op mijn privérekening (i.v.m. opheffing zakelijke rekening). Terwijl in het aangifteprogramma o.a. het banksaldo (startsaldo) van 01-01-2018 van mijn zakelijke rekening zal worden gevraagd.

 

Hoe kan ik hiermee omgaan?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als dit een lening is, dan is uiteraard het saldo op 31-12-2017 niet inclusief allerlei bedragen die je in 2018 ontvangt.

 

En als het een zakelijke lening is (dus wanneer deze op de balans staat) of een privéaangelegenheid betreft (dus in box 3 thuishoort), maakt de situatie niet anders.

 

(mocht het overigens om een uitkering in box 1 gaan, dan moet je de jaaropgave van de uitkeringsverstrekker bekijken en dit in je aangifte overnemen - mits de jaaropgave niet helemaal fout is dan natuurlijk, want dan moet je "aan de bel trekken"...)

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Als het een lening is die je terug moet betalen dan komt die gewoon op de balans te staan en het bedrag wat je in 2018 ontvangen hebt als "nog te ontvangen bedragen"

 

Maar als het een Bbz uitkering is vanwege stoppen met bedrijf zal dit waarschijnlijk "om niet" verleend worden als bijstand uitkering. En dat betekent niets anders dan dat de gemeente gaat kijken hoeveel winst en of andere inkomsten er in 2017 geweest zijn. Dit wordt dan weer verrekend met de ontvangen uitkeringen.

 

Bijstand kent vaste normbedragen en alles wat je meer aan inkomsten boven die norm hebt in 2017 wordt weer teruggevorderd.

 

Uiteindelijk krijg je voor het ontvangen bedrag aan bijstand gewoon een jaaropgave.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Vraag 1 is dus ja. Want Ik begrijp van jullie dat ik het bbz krediet, welke in 2018 hopelijk kwijtgescholden zal worden (om niet) op de balans van 2017 moet plaatsen als kortlopende schuld.

 

Over "nog te ontvangen bedrag"; kan ik dit in de aangifte ergens invoeren? Het is geen debiteur uiteraard, dus waar zou ik dit kunnen invoeren? Als ik dit begrijp, zijn vragen 2 en 3 ook duidelijk.

 

Vraag 4: dit levert geen problemen (verschillen) op in hoe het aangifteprogramma de eindberekening maakt? Als er een vermogensverlijking plaatsvindt om de te betalen belasting te berekenen, checkt het programma toch enkel mijn zakelijke saldi van 1 Jan en 31 dec? Met inbegrip van alle cijfers die ik heb ingevuld. De uitkering zijn binnengekomen op de privérekening. Hoe komt het programma daarachter, zodat het een juiste berekening maakt aan het einde van de aangifte?

Link naar reactie
  • 0

Het ligt toch iets anders! Ik heb BDzakelijk gebeld en zij meldden:

 

Geef de bbz lening nergens op in de aangifte, ook niet op de balans;

 

Omdat het gaat om een uitkering voor levensonderhoud, heeft het niets te maken met mijn onderneming;

 

Het wordt door hen als persoonlijke lening gezien;

 

Pas vanaf 25000 euro aan vermogen heeft het zin;

 

En als het wordt omgezet als gift, hoeft sowieso niets te worden opgegeven;

 

Ook in 2018 niets opgeven, als het dus naar verwachting een gift wordt;

 

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft in de toekomst.

Link naar reactie
  • 0

Het ligt toch iets anders! Ik heb BDzakelijk gebeld en zij meldden:

 

Omdat het gaat om een uitkering voor levensonderhoud, heeft het niets te maken met mijn onderneming;

 

En als het wordt omgezet als gift, hoeft sowieso niets te worden opgegeven;

 

Ook in 2018 niets opgeven, als het dus naar verwachting een gift wordt;

 

 

Gemeentes zijn in de regel niet zo gul met giften :P Ook als de uitkering "om niet" wordt kwijtgescholden dan geven zij het wel als inkomen op bij de bd. Normaal gesproken draagt de gemeente dan ook de loonheffing af dus valt dat weer mee ;D

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.