• 0

Mijn man heeft samen met zijn broer een VOF. In 2017 hebben zij besloten ieder alleen verder te gaan en de VOF op te heffen.

Het bedrijfspand hebben zij in de verkoop gezet en staat momenteel nog steeds in verkoop.

Over 2017 zit er geen omzet meer in de vof, maar zijn er wel kosten gemaakt (hypotheeklast en kosten verkoop klaar maken van het bedrijfspand).

Na het lezen van meerdere artikelen is het me nu niet helder hoe ik eea opgeef in de aangifte IB:

Mijns inziens mag ik bij de aangifte IB over 2017 de kosten gewoon meenemen in box 1 winst uit

onderneming (resulteert dus in een verlies in de VOF).

Dien ik echter het bedrijfspand reeds op te geven in box 3 bij overige onroerende zaken of blijft dit nog ondernemingsvermogen tot de verkoop gerealiseerd is?

Ter aanvulling: de boekwaarde is momenteel hoger dan de marktwaarde, dus zoals het er nu uitziet hoeft niet te worden afgerekend over een te behalen boekwinst.

Groet,

Suus

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58253-bedrijfspand-bij-staken-ib-onderneming/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Dit is natuurlijk niet de allersimpelste situatie denkbaar...

Als de samenwerking stopt (dat is dus: wanneer de VOF beëindigd wordt) dan moet er een slotbalans opgemaakt worden.

Dan blijkt hoe groot het kapitaalaandeel van elk van de twee vennoten is. En dan moet er vervolgens afgerekend worden, m.a.w.:

De 'buit moet verdeeld worden'...

Als de VOF stopt vóór dat het pand verkocht is, dan zit het pand dus (als onderdeel) in 'de buit'. Tegen marktwaarde, wat dat nou precies mag zijn.

Wat dat betreft is het (zou ik tenminste denken dan) beter om inderdaad eerst zo veel mogelijk te verkopen (en zeker het pand!).

En ander vraagstuk is natuurlijk of het pand werkelijk van de VOF is, of misschien (eventueel buitenvennootschappelijk) vermogen van één van de broers is?

Hoe dan ook: weinig zinvols over te zeggen op basis van deze summiere info (vind ik dan).

"What, me worry?"

• 0

De vennoten kunnen mogelijk wel (zijn) overeenkomen dat de activiteiten van de VoF zich beperken tot de exploitatie van vastgoed. En "dan dus" de VoF beëindigen wanneer aan die exploitatie een einde komt, bijvoorbeeld bij verkoop van het bedrijfspand.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar