• 0

Nieuwe huurder winkelruimte & problemen.

Van het 5-jaars huurcontract voor mijn winkel moet ik nog ruim één jaar volmaken.

Maar ik draai met (bewijsbaar!) stevig verlies -door omstandigheden in het winkelcentrum- en wil "ontsnappen" aan mijn huurcontract. Ik ben druk bezig geweest met het zoeken van gegadigden die mijn huidige winkel willen huren. Inmiddels heb ik meerdere belangstellenden gevonden en die heb ik allemaal verwezen naar de eigenaar van het winkelcentrum.

 

Maar de projectleider die deze zaken moet afhandelen maakt het mij niet makkelijk!

Hij heeft zich wékenlang onbereikbaar gehouden en niemand kon een afspraak met hem maken. Toen de eerste afspraak eindelijk wèl gemaakt werd met de eerste gegadigde... werd die afspraak prompt afgezegd en verzet naar enkele dagen later!

Eergisteren vond de eerste afspraak dan uiteindelijk daadwerkelijk plaats.

 

Er werden nog geen koppen met spijkers geslagen, de projectleider vertelde dat hij de volgende week wat zal laten horen aan de man die mijn winkelruimte graag wil gaan huren. Nu moet er dus afgewacht worden of hij dat ook inderdaad gaat doen...!

 

Het frustrerende is dat ik nú een ander pand kan huren (op een betere locatie met véél betere omstandigheden) maar dat ik het huurcontract onder deze omstandigheden nog niet durf te tekenen. Maar als ik te lang wacht, kan ik het wel vergeten.

Dus ik rek maar wat tijd door per mail steeds wat punten in het concept huurcontract te bespreken. Maar daar kan ik natuurlijk niet lang meer mee doorgaan.

 

Als ik het nieuwe huurcontract wèl ga tekenen -en over enkele weken uit mijn huidige winkelruimte zou vertrekken- staat het pand gewoon leeg. Dan kan ik 'n hoop ellende krijgen met de eigenaar van het pand. De projectleider heeft mij al per brief laten weten dat ik huur verschuldigd ben tot het eind van de looptijd èn dat ik gedurende die tijd mijn winkel voor publiek geopend moet houden en er daadwerkelijk mijn bedrijf in dien uit te oefenen.

 

Hiermee kan hij mij dus verplichten om nog langer door te gaan met het lijden van verlies. Terwijl hij gewoon op z'n dooie gemak eventuele nieuwe huurders aan het lijntje blijft houden en het daardoor wel heel erg moeilijk maakt allemaal.

Er zijn al 'n paar gegadigden afgehaakt ondertussen en ook die man die wel een gesprek over het pand heeft gehad met de projectleider, begint zo langzamerhand zijn geduld te verliezen.

 

Het liefst zou ik vandaag nog het huurcontract voor dat andere pand willen tekenen. Maar dat is wel erg link nu, er is immers nog geen nieuwe huurder voor mijn huidige winkelruimte.

De projectleider wéét dat ik verlies lijd en hij weet zelfs (ook dàt nog!) dat mijn man zijn baan is kwijtgeraakt. :-\

 

Ik heb dus zwaarwegende belangen om van het huurcontract verlost te worden èn ik heb meerdere gegadigden "aangedragen"... wat nu??

Heeft iemand hier ervaring mee, wat is wijsheid in dit geval?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Moeilijke situatie scorpio. Wat zijn de evt ontbindende voorwaarden in je huurcontract? Wat zou de reden kunnen zijn waarom de projectleider je aan het lijntje houdt, wat zijn zijn belangen hierin? Als je failliet gaat dan wordt het er voor hem ook niet beter op toch? Misschien gewoon de huur te laat betalen om te laten weten dat het menens is

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

 

Om antwoord op je vraag te geven, moet je per direct juridsch advies vragen. iemand die veel en goed actief is op higherlevel is: 4 Legal B.V. in Den Haag.

 

Naar mijn mening kan een projectontwikkelaar jou niet verplichten om je zaak open te houden ( hij verhuurd stenen ). Hij kan je wel verplichten om je huur te betalen.

 

Maar in zo'n situatie moet je altijd je gevoel volgen. Een outlet lijkt me geen goed idee. vaak verloedering voor een winkelcentrum, zal een projectontwikkelaar nooit aan meewerken.

 

Vaak door pressie van een advocaat word een projectontwikkelaar in één keer wakker. Zeker als je met nieuwe gegadigde aankomt zetten. Is een rechter gevoelig voor m.a.w. jij hebt er alles aan gedaan om het probleem op te lossen.

 

Laat je toekomst niet verzieken door zo'n projectontwikkelaar.

 

good luck

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Ik mag niemand "zomaar" in mijn plaats 'n winkel laten runnen in het winkelpand. Dat zou alleen kunnen bij een zogenaamde: Indeplaatsstelling, maar dan moeten er precies dezelfde artikelen verkocht worden die ik in mijn assortiment heb.

Tja, het zou wel héél erg toevallig zijn als ik iemand kon vinden die toevallig hetzelfde assortiment verkoopt!

 

Ik heb vanmorgen mijn boekhouder even gesproken, die heeft mij aangeraden om de komende week (vanwege de reactie die de projectleider beloofde te geven) in ieder geval even af te wachten.

Overigens heb ik al even telefonisch contact gehad met iemand die juridisch onderlegd is. Die vroeg mij om terug te bellen nadat ik wist hoe de uitslag van het gesprek was tussen de projectleider en de gegadigde voor mijn pand.

Maar dat weet ik immers helemaal niet... de projectleider laat zich simpelweg (nog) niet uit over de gunstige òf ongunstige uitslag van het gesprek!

Link naar reactie
  • 0

Hierbij nog even 'n update over de situatie die ik hierboven beschreven had.

 

Ik ben inmiddels druk bezig met de verhuizing van mijn winkel naar de nieuwe locatie.

De projectleider van de eigenaar van het pand heeft géén van de (vele) gegadigden voor de winkelruimte de kans gegeven om het pand te huren. Alle gegadigden zijn afgehaakt omdat ze stuk voor stuk met een kluitje in het riet werden gestuurd en het daardoor uiteindelijk hebben opgegeven!

 

En nu -achteraf- dringt het pas tot mij door waaròm...

Op deze manier heeft men mij in een positie gedrongen dat ik een afkoopsom moet betalen om van het huurcontract af te komen!

Deze "afkoopsom" bestaat uit de volledige huurbetaling van de nog lopende contractperiode (12 maanden) in één keer. Hierbij vertelde de projectleider nog grootmoedig(!) dat ik de maandelijkse bijdrage voor de winkeliersvereniging dan niet hoef te betalen.

 

In eerste instantie was ik niet van plan om op dit "voorstel" in te gaan, ze hadden immers meer dan genoeg kandidaathuurders een nieuw huurcontract kunnen laten tekenen! Uiteindelijk heb ik het toch maar opgegeven, ik besloot het in hemelsnaam dan maar te gaan betalen.

Het afgelopen jaar is voor mij nogal zwaar geweest (overlijden van mijn vader en anorexia van mijn dochter) dus ik wilde als het ware een stukje rust voor mezelf (af-)kopen.

 

Maar nu ik de factuur voor de "afkoopsom" binnen heb gekregen... blijkt dat ze zelfs de huurverhoging voor het komende jaar hebben doorberekend!

Dat is helemáál buitengewoon onredelijk, want bij zo'n betaling in één keer, heeft de eigenaar ook nog eens het kapitalisatievoordeel.

Hierdoor is het nadeel voor mij wel héél erg dubbelop!

 

Ik vraag mij zelfs af of dit doorberekenen van de huurverhoging wel màg. Zo langzamerhand word ik er wel doodmoe van.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Entrepreneur

De verhuurder staat in dit geval (helaas) volledig in zijn recht.

 

Je kan een huuroverkomst niet zomaar ontbinden met de door jou genoemde redenen.

 

In de meeste huurovereenkomsten verplicht de verhuurder de gehuurde winkelruimte open te houden met de in de overeenkomst beschreven bedrijfsactiviteiten. Het is heel normaal dat dit in huuroverkomsten opgenomen is.

 

Bij een zgn. indeplaatsstelling moet de verhuurder/eigenaar akkoord gaan. Hetzelfde geld voor eventuele onderverhuur. Ook hier staat de verhuurder dus volledig in zijn recht om potentiele huurders af te wijzen.

 

Het lijkt erop dat de verhuurder een spelletje aan het spelen is. Probleem is dat hij hier volledig in zijn recht staat.

 

Een tweede huurovereenkomst tekenen terwijl je nog aan een ander huurovereenkomst vast zit is volslagen idioot!!!

 

Edit:

Bij een afkoopsom mag de verhuurder ook de huurverhoging doorbereken. Hij mag immers de 'misgelopen huur' in rekening brengen. Let er goed op of de verhoging wel volgens de voorwaarden in de overeenkomst berekent is (welke index, etc.)

Link naar reactie
  • 0

Beste Entrepreneur. Ik zou persoonlijk alleen antwoord geven op situaties waar je verstand van heb. Een "indeplaatsstelling" kan ook afgedwongen worden door de rechter. Ook al gaat een verhuurder niet akkoord. Uiteraard zijn daar wel spelregels aan verbonden. En hoe weet ik dat, beste entrepreneur: Ik heb het namelijk zelf meegemaakt. Maar je moet maar net een nieuwe huurder vinden die daar in mee wil gaan.

 

Ik denk dat je een verstandige beslissing maakt. Werk vanuit je gevoel. De ervaren ondernemers op higherlevel zullen dat zeker met me eens zijn. Soms kom je in situaties waar je echt aan jezelf en familie moet denken. Ik ben met een project heel veel geld verloren. Ik ben nu weer waar ik wil zijn. Een project ontwikkelaar denkt zakelijk en heeft geen medelijden met jouw privé situatie. het is de harde realiteit, maar het maakt je zakelijk wel harder.

 

Soms moet je twee stappen terug om drie stappen vooruit te gaan.

 

Ik denk toch dat het verstandig is om een advocaat te nemen die echt verstand heeft van huur en ondernemers recht.

 

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Scorpio,

 

Jammer dat het zo heeft moeten lopen, vanwege je privé toestanden, toegeven aan de spelletjes van je huurbaas.

 

Jouw situatie was deze: je had nog goed één jaar te gaan om je 5 jarige huurcontract uit te dienen.

Wat ik miste, en nu nog eigenlijk, is de status van die 'nieuwe' huurders die je hebt aangebracht.

 

Wat ik niet kan plaatsen is het volgende: stel ik zou als huurbaas/pandeigenaar nú een contract met iemand kunnen sluiten, die een overeenkomst sluit voor 5 jaar, dan zou ik dus wel gek zijn als ik het nog lopende -1 jaar- contract zou laten aflopen, met de kans op een (tijdelijke) leegstand na afloop van het thans existerende contract.

Ben je niet gewoon even op de eigenaar van het pand afgestapt?

 

En wat betreft het contractueel vastgelegde 'blijven uitvoeren van bedrijfsactiviteiten': het is m.i. toch niet verboden om een 'verbouwinkje' te gaan doen...en daarom het bordje 'wegens verbouwing tijdelijk gesloten' op het raam te hangen?

Af en toe breng je dan ff wat latjes, doosje schroeven...dan weer eens een klein blikje verf...etc.

Een afkoopsom betalen en het pand dan ook leeg opleveren? No way!

 

Mijn standpunt is deze: je moet nooit met je laten sollen. Nooit.

 

(Ik was zelf waarschijnlijk -als ik zo was geringeloord- met de beoogde nieuwe huurder en wat 'adviseurs' even bij die projectleider langsgegaan voor een 'stevig gesprek'.)

 

Succes op je nieuwe locatie!

 

Dirk.

Link naar reactie
  • 0

Mijn dank voor jullie reacties!

 

Het is een lastige situatie. Bij een zogenaamde "indeplaatststelling", moet de winkel voortgezet worden in dezelfde branche, dat zou in mijn geval geen goede zaak zijn.

 

Ik zal uitleggen wat ik daarmee bedoel.

Het is namelijk zo dat ik ga verkassen naar een locatie die niet ver ligt van de oude locatie. Ik verwacht hierdoor een groot deel van mijn huidige klantenbestand als het ware te kunnen laten "meeverhuizen".

Ga ik in zee met een aspiranthuurder die mijn winkel zou kunnen overnemen, dan heb ik hierdoor een concurrent "gekweekt" op korte afstand. En daar zit ik natuurlijk niet bepaald op te wachten.

Ik verkoop namelijk veel artikelen die in de verre omtrek niet verkrijgbaar zijn en dat wil ik graag (zolang ik daar enige invloed op kan uitoefenen) zo houden... toch!?

 

En dan is het ook nog zo dat ik in mijn privéleven nog het

een ander heb dat opgelost dient te worden, daar kan/wil ik hier bij het forum niet op ingaan.

 

Het is alleen wel heel vervelend, ik word beetgenomen door de projectleider en kan daar helaas niet op reageren zoals ik zou willen.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Entrepreneur

Beste allemaal,

 

Mijn reactie is niet bedoeld om iemand af te branden of om de beterweter te spelen.

 

Maar het aangaan van twee huuroverkomsten is gewoon bloedlink. Als dit fout afloopt kan dat nog jaren impact hebben op je persoonlijke en zakelijke financien...

 

Hoe zit het trouwens met de bankgarantie? Heb je nu ook twee bankgaranties laten afgeven?

 

Reinoutr, en hoe vaak gebeurd het dat een rechter dat afdwingt? Juist....

 

PS bedankt voor de 'kneus'!!! :-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.