• 0

tussenhandelaar voor Chinese markt

Beste leden,

 

Enige tijd geleden heb ik een speciaalbier brouwer geholpen bij de export van een container speciaalbier naar China.

Inmiddels is de container gearriveerd in China en de reacties zijn positief. de kans is zeer groot dat er op korte termijn meerdere containers besteld gaan worden.

 

De Chinese partij koopt het liefst bij mij in, in plaats van bij de brouwerij. Ik zal dan het bier zelf moeten inkopen. Het verschil tussen inkoop- en verkoopwaarde is dan natuurlijk winst.

 

Omdat dit klein gaat beginnen, met enkele duizenden euro's winst per container, weet ik niet goed wat voor een rechtspersoon ik daarvoor moet opstarten.

 

In feite ben ik een tussenhandelaar. Ben ik dan een ZZPer, of moet ik voor export een BV oprichten?

 

Ik heb weinig ervaring op dit gebied, dus alle tips zijn welkom!

 

Bij voorbaat veel dank.

 

LSmits

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De eerste vraag die bij mij opkomt is waarom ga jij er op deze manier tussen zitten?

Als je eigenaar van de partij wordt krijg je met veel grotere risico's te maken dan wanneer je als handelsagent bemiddelt namens de chinese partij voor directe inkoop..

 

Jij krijgt dan netjes per opdracht een percentage betaald maar krijgt niet te maken met allerlei productaansprakelijkheidsrisicos of risico's van verlies tijdens transport.

Link naar reactie
  • 0
Enige tijd geleden heb ik een speciaalbier brouwer geholpen bij de export van een container speciaalbier naar China.

 

en

 

De Chinese partij koopt het liefst bij mij in, in plaats van bij de brouwerij.

 

en

 

De reden dat ik het zo wil doen, is dat ik dan een hogere marge kan opschrijven.

 

Nu snap ik het even niet meer...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

oke, letterlijk is het zo.

Marge is € 0,10 per flesje op basis van commissie.

Marge is € 0,35 per flesje als ik de partij inkoop en verkoop.

 

Een grotere marge is er meestal omdat er dan ook grotere risico's zijn

 

Als handelsagent loop je er vrijwel geen jij krijgt opdracht tot inkoop van X goederen na sluiten van het contract krijg jij je commissie en alle andere risico's

 

voorfinanciering, transport, verzekering, productaansprakelijkheid blijven tussen de bierbrouwer en jou opdrachtgever.

Al die elementen kosten geld en als je starter bent kunnen die kosten best wel eens hard oplopen en als een er iets misgaat met een zending van een paar containers verdwijnt 25cent extra marge al snel als sneeuw voor de zon.

 

Je komt met je openingspost over als iemand die min of meer toevallig tegen deze kans aangelopen bent en niet als iemand die van plan is om exporteur van Europeese speciaal bieren naar de Aziatische markt.

Daarom breng ik de handelsagent optie naar voren.

 

En als je het dan toch over rechtsvormen wilt hebben als handelsagent kun je veel risico's makkelijker buiten de deur houden of (goedkoop) verzekeren en zou je kunnen starten van een eenmanszaak en zo profiteren van de fiscale voordelen die de overheid biedt aan ondernemers voor de inkomstenbelasting.

 

Als je wel als exporteur met volledige risico's wordt dan zal al snel een BV verstandig kunnen zijn omdat je veel risico's wel kunt verzekeren of verleggen naar de inkopende partij middels de inco-terms.

Maar de restrisico's kunnen wellicht toch nog te groot zijn om als starter ook prive aansprakelijk te zijn hiervoor (zoals bij een eenmanszaak het geval zou zijn)

 

Bovenstaande is geen advies wat te kiezen maar het schildert even heel kort waar je tussen kunt kiezen. En voordat je "blind" kiest voor die lekkere vette marge zou ik heel goed uitzoeken hoeveel cent kosten per flesje je sowieso extra moet maken als exporteur. En welke risico's er overblijven die je eventueel de kop kunnen kosten.

Een voorbeeld: bij bederfelijke goederen wil men nog wel eens commerciele boetes zetten die op een hele partij wel heel snel je marge opeten als het een keer verkeerd gaat.

of men weigert een zending als deze na een bepaalde datum aankomt en dan zit jij met een paar containers bier in de haven in China die je maar moet zien te verkopen aan een andere partij.

 

Link naar reactie
  • 0

Alle reacties wederom bedankt.

Ik ben niet geheel toevallig in deze business gekomen. Ik importeer al meer dan 10 jaar goederen uit Azië voor mijn werkgever.

Vandaar dat ik daar goede contacten heb en die gebruik ik nu voor de export. echter kan dat niet vanuit het bedrijf waarvoor ik werk, dus dat wil ik zelf gaan doen.

Ik begrijp de risico's als ik het via een eigen onderneming doe. Ik ga deze in kaart brengen en kijken of ik dit wil nemen.

 

Nogmaals bedankt.

 

LSmits

Link naar reactie
  • -1

Ik denk tegelijk aan veiligheid als je zaken doet uit buitenland.

Kan je transport laten verzekeren?

Betalen ze vooraf of achteraf?

Als je de tegenparty goed kent en veilig voelt gewoon eenmanszaaks doen voor die paar duizend euros.

Of gewoon geen bedrijf en niet aangeven als je minder dat 10k winst hebt per jaar.

Dat denk ik dan of het wel of niet mag moet je aan een boekhouder vragen.

Als je groter wordt bv van maken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.