• 0

Zelfstandig ondernemer en pensioenvoorziening

Ik ben 10 jaar zelfstandige en heb geen pensioen opgebouwd; Afgelopen week heb ik de belastingdienst gevraagd wat de mogelijkheden zijn:

 

Allereerst gaat het om jaarruimte; Simpel gezegd is dat een uitgestelde manier van belasting betalen; De kans is erg groot dat je veel meer belasting moet betalen dan dat je nu aan voordeel geniet.... Erg slechte regeling dus....

 

De jaarruimte kun je:

1 lijfrentepolis voor afsluiten

2 banksparen

 

Bedenk dat in een wereld met lage (reken)rentes en woekerpolissen geen enkele ondernemer dit zal doen, tenzij je een onnozele sukkel bent en je je graag laat bedotten...

 

Advies aan allle ondernemers; Spaar NIET voor je pensioen!!!!

 

Stop het in je zaak, investeer of geniet er nu van en leef voordat de overheid jouw zuurverdiende geld op slinkse wijze afpakt!!!

 

Het gesprek met de belastingdienst heb ik na het aanhoren van de waardeloze regelingen met een keiharde NEE afgesloten.

 

Een oplossing heb ik wel; een ondernemersspaarloonregeling; met een looptijd van 10 jaar en een maximum van 5.000€ inleg per jaar; Dat geeft stof tot nadenken en is specifiek voor pensioen als bestedingsdoel; Het oorspronkelijk bestedingsdoel van spaarloon was namelijk pensioen, maar doordat de overheid zelf krap zat, is dit geld vervroegd vrijgegeven en later stopgezet; Zonde!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Enige aversie tegen de overheid lijkt me echter juist een reden om wel wat aan je pensioen te doen. :)

 

Laat je overtollige middelen op een normale (prive) spaarrekening staan dan betaal je er in box 3 belasting over.

Staat het op een lijfrenterekening dan lopen ze dat in ieder geval mis. :P

Link naar reactie
  • 0

Er zit ook wel een kern van waarheid in wat TS zegt.

Zodra je je geld hebt gestopt in een pensioenfonds kan je er niet meer bij. De bank of verzekeringsmaatschappij roomt een flink bedrag aan kosten af (Waar denk je dat Zwitserleven die mooie reclamespotjes van betaalt?).

En als je dan een levenslangpensioen wilt kopen kom je er achter dat de lage rentestand zorgt voor een tegenvaller. En dat nabestaanden pensioen kost je ook een klauw met geld, want je hebt inmiddels wat kwaaltjes.

 

Gewoon Box 3 sparen hoeft nog niet zo slecht te zijn.

 

Volgens mij was het doel van spaarloon trouwens niet eerder met pensioen, maar Sabatical, tijd voor de kinderen of zorg voor je ouders.

 

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk heb ik o.a. om deze reden een eigen bedrijfspand gekocht. Dit wordt in 20 jaar 100% afgelost (ben inmiddels op de helft en aangezien ik alleen rente betaal over het openstaande bedrag betaal ik elke maand weer iets minder :) ). Tegen de tijd dat ik met pensioen ga heb ik alleen nog wat onderhoudskosten enzo en kan ik dat mooi verhuren of desnoods verkopen, wat hopelijk een leuke aanvulling op de AOW oplevert.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat al direct mis als je vragen gaat stellen aan de Belastingdienst (in plaats van een deskundige), en je een volkomen verkeerd antwoord krijgt.

 

Een deskundige had kunnen vertellen hoe je juist als je je geld in het bedrijf steekt (in een pand of andere activa bijvoorbeeld), je gebruik kunt maken van de oudedagsreserve.

 

Verder is een potje van 50K “ondernemersspaarloon” veel te weinig: dat levert netto nog geen 200 euro per maand op, uitgaande van 20 jaar of levenslange uitkering

 

Spaarloon is/was inderdaad ook nooit bedoeld als pensioen, hooguit als aanvulling of (tijdelijk) vroegpensioen

 

Groet,

Norbert

Op dit gebied overigens géén deskundige

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

De bank of verzekeringsmaatschappij roomt een flink bedrag aan kosten af

 

Jazeker, maar da's bij sommige aanbieders nog altijd minder dan wat je anders aan de overheid zou betalen.

 

Bij BND betaal je +/- 0,6%

En daar zit de TER van het onderliggende beleggingsfonds al bij inbegrepen.

Kosten die je voor een deel dus ook zou hebben als je zelf in box 3 belegt.

 

Link naar reactie
  • 0
Jazeker, maar da's bij sommige aanbieders nog altijd minder dan wat je anders aan de overheid zou betalen.

Spot on.

 

En vergeet ook niet dat bancaire lijfrente en banksparen beschermd is tegen faillissement / beslag en afkoop bij toegang tot de bijstand, en vermogen in box 3 (en 2) niet.

 

(en je bij langdurige arbeidsongeschiktheid zonder revisierente mag onttrekken van het lijfrentesaldo..)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De bank of verzekeringsmaatschappij roomt een flink bedrag aan kosten af

 

Jazeker, maar da's bij sommige aanbieders nog altijd minder dan wat je anders aan de overheid zou betalen.

 

Bij BND betaal je +/- 0,6%

En daar zit de TER van het onderliggende beleggingsfonds al bij inbegrepen.

Kosten die je voor een deel dus ook zou hebben als je zelf in box 3 belegt.

 

 

Tijdens de opbouwfase valt het inderdaad mee. Maar zodra je laat uitkeren zijn er al dan niet zichtbare kosten. Kijk maar eens op sites van verzekeringsmaatschappijen hoe oud je moet worden voordat je bij een levenslange uitkering je ingelegde geld terug hebt.

 

Link naar reactie
  • 0
Tijdens de opbouwfase valt het inderdaad mee. Maar zodra je laat uitkeren zijn er al dan niet zichtbare kosten. Kijk maar eens op sites van verzekeringsmaatschappijen hoe oud je moet worden voordat je bij een levenslange uitkering je ingelegde geld terug hebt.

 

Als jij dat langlevenrisico niet wil overdragen aan een verzekeraar (die dan ook het risico loopt dat jij 120 wordt), dan kies je daar toch gewoon niet voor?

 

Op expiratiedatum kun je zelf kiezen voor een verzekerde levenslange uitkering of een bancaire uitkering met een duur van jouw keuze (tussen 5 en 30 jaar)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank, ik accepteer uw reactie.

 

Ik specificeer om aan te geven dat ik niet blanco iets roep en ‘zomaar’ iets uit de mouw schud.

Het is echt een probleem voor hele volksstammen.

Nu al gaat het fout bij gepensioeneerde ondernemers die in het verleden de kop in het zand hebben gestoken.

 

Ik denk in oplossingen en als ik zie dat de politiek al jaren met belangenorganisaties om de tafel zit, maar geen meter vooruit komt, is het tijd om in te grijpen met burgerinitiatieven.

 

Ik wil beklemtonen dat de regelingen uit het verleden echt iets bijdroegen aan meer liquiditeit.

Daarnaast werd werken veel beter gestimuleerd.

 

Dat we afstomen op een Amerikaans model, vind ik onbegrijpelijk....

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.