• 0

Vaststelling vaste inrichting

Ik ben Nederlander en ben sinds kort naar België verhuist. In februari ben ik een werk BV en holding gestart in Nederland. In het verleden heb ik als freelancer gewerkt in Nederland en al mijn zakenrelaties en potentiele opdrachtgevers zitten dus in Nederland. Ik doe op dit moment ook werkzaamheden voor opdrachtgevers in Nederland. Voor de huisvestiging huur ik een kantoorruimte in een bedrijvencentrum in Nederland.

Mijn probleem is nu dat de belastingdienst me geen BTW nummer wil geven omdat ze niet kunnen vaststellen of er sprake is van een vaste inrichting. Naar mijn idee doe ik alles keurig volgens de regels, maar hoe zit dat precies met een vaste inrichting en hoe krijg ik de belastingdienst nu zo snel mogelijk overtuigd? Ik ben nu 2 maanden geleden gestart en mijn financiële adem is niet heel lang.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is een vaste inrichting?

 

Heb je de Belastingdienst al een huurcontract overlegd? Of uitgenodigd voor een bezoek op kantoor?

 

En waar werk je gemiddeld? Is dat grotendeels op jouw kantoorlocatie of doorgaans op locatie bij de opdrachtgevers?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de belastingdienst het huurcontract overlegd, maar dat is blijkbaar niet voldoende.

Ik werk meestal op locatie bij de klant. Op kantoor alleen voor ontvangen van zakenrelaties, geven van demonstraties en in de toekomst ontwikkelen aan eigen projecten

Link naar reactie
  • 0

Ik lees op de website van de Belastingdienst:

De volgende bedrijfsruimtes zijn geen vaste inrichting: ...inrichting waar alleen maar ondersteunende activiteiten plaatsvinden zoals onderzoek, reclame of het verstrekken van inlichtingen

 

Is het kantoor volledig ingericht en heeft dit twee vaste werkplekken?

 

Hopelijk weet een adviseur uit een grensregio raad.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een holding/werk bv gestart omdat ik in de toekomst plannen heb voor eigen projecten en andere bv's. Maar de komende tijd zal ik hard aan de slag moeten en zoveel mogelijk uren draaien buiten de deur om de opstart te kunnen bekostigen en een werkkapitaal op te kunnen bouwen.

Ik heb een bureau en een laptop. Ik ben hier ook volkomen eerlijk over geweest richting de belastingdienst.

Ik begin nu het gevoel te krijgen dat ik een probleem heb.

Link naar reactie
  • 0

Klaarblijkelijk. Dit is geen advies, maar een denkrichting: is een werknemer op kantoor geen oplossing? Daarom vroeg ik eerder naar de werkplekken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nee, voorlopig is er nog geen sprake van personeel. Financieel ook niet mogelijk.

Ik werk tot einde van deze maand op locatie bij een klant. Ik heb nog twee andere (oud)klanten waar ik af en toe werkzaamheden voor verricht. De werkzaamheden voor een van die twee klanten doe ik wel vanuit kantoorlocatie. Begin volgende maand start ik voor deze klant ook een klein project (1 tot 2 weken). Daarna werk ik vanuit kantoorlocatie voor eigen projecten tot ik weer wat vind buiten de deur. Volledig vanuit kantoorlocatie werken zal hopelijk de toekomst worden, maar tot die tijd is de prioriteit om betaalde uren te maken. En die vind ik op dit moment alleen voornamelijk buiten de deur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.