• 0

CAO MITT: verplicht minimum cao-loon lijkt niet te kloppen met praktijk?

Ik heb een vraag over salaris en de CAO en kan het antwoord niet vinden op dit forum of via Google. Hopelijk word ik hier wijzer:

 

Na een aantal jaar werken in loondienst, ben ik als ondernemer gestart. Inmiddels wil ik nu zelf iemand aannemen.
Destijds (zo'n 7 jaar geleden) kreeg ik bij mijn eerste baan (HBO niveau) een maandsalaris van 2000 euro bruto, wat toen zeker niet te laag was in vergelijking met wat studiegenoten kregen. Ik wilde dit nu ook aanhouden als richtlijn, eventueel wat hoger omdat het 7 jaar later is uiteraard.

 

Voor mijn branche geldt de CAO MITT. Daarin vind ik een loontabel waaruit ik bereken dat het minimum salaris van een designer met 0 jaren werkervaring al meer dan 2700 bruto bedraagt (E.2779 bij 40 uur). Ik vraag mij af of dit wel kan kloppen? Ik zat daar zelf nog ver onder met 4 jaar werkervaring in mijn laatste baan.. En heb in vrienden- en kennissenkring nog nooit een HBOer gehoord die bij zijn/haar eerste baan begon op meer dan 2700?

 

MITT cao (Mode-, Interieur-, Tapijt- en Textielindustrie)

 

Functiegroep 9 (valt Designer onder) heeft in de tabel een minimumsalaris van 16.05 per uur

 

Zie ik iets over het hoofd?

 

 


titel verduidelijkt

Screenshot_20180414-0837222.thumb.png.da009009868578a00c03d34b3b5262a3.png

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ten eerste is de vraag of u onder de werkingssfeer van de cao valt. Daar heb ik niet naar gekeken.

 

Ten tweede is er een tabel in de cao die volgens mij op de verkeerde plaats staat. Namelijk op pag. 83 van de pdf i.p.v. pag. 86.

 

Daar staan functies in lagere functiegroepen zoals patronenmaker, (uitvoerend) stylist e.d. Staat daar niet de goede functie bij?

 

En hebt u wel naar de goede salarisschalen gekeken in bijlage III?

Mode_interieur_tapijt_en_textielindustrie-cao_2016-2018.docx

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie.

 

Ik zou de werknemer eventueel Stylist kunnen noemen zodat zij onder schaal 8 valt, maar dan nog kom je op een maandsalaris van meer dan 2500 bruto uit als minimum. Dat lijkt gewoon niet te kloppen met wat erbij de praktijk wordt geboden. Ook verschillende salariswijzerwebsites geven aan dat startsalarissen van creatieve / ontwerp beroepen op HBO niveau eerder rond de 2000 liggen.

 

Ik heb gekeken naar de loonschalen in bijlage III vanaf april 2018

 

Uitvoerend Stylist (schaal 6) lijkt mij eerder bedoeld als een assistent/uitvoerende functie op MBO-niveau maar de designer die ik wil aannemen zal ook wel degelijk enkele verantwoordelijkheden en vrijheden krijgen. In de korte Voorbeeldfunctieomschrijving van de MITT staat dat een Stylist ontwerpt en uitwerkt (wat mijn werknemer zal gaan doen) en dat een Uitvoerend Stylist (alleen?) uitwerkt, dus bijvoorbeeld de technische tekeningen maakt.

 

Mijn functie omschrijving toen ik zelf 3 jaar geleden nog in dienst was heette 'Designer' dus denk dat ik toen ook onder schaal 9 had moeten vallen. Mijn salaris van toen komt niet eens in de buurt met wat in deze tabel staat.

 

Of mag je in de arbeidsovereenkomst zelf een functiegroep overeenkomen met de werknemer? Bijvoorbeeld dat ik aangeeft dat ze onder de groep van Uitvoerend Stylist zou vallen en daarnaast een korte omschrijving van de werkzaamheden die ze bij ons zal krijgen (dan kan ik met haar een startsalaris overeenkomen dat hoger ligt dan groep 6 maar iets lager dan groep 8 )?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even gekeken;

(16.04 * 40) * 4 = 2566.4

Designer is groep 9

 

Maar als dat teveel is voor je kun je altijd

- Stagelopers pakken (alleen verplichte minimale vergoeding in sommige gevallen)

- Freelancers pakken (geen CAO)

 

Dat je allerlei fratsen wil uithalen en hier met ons deelt moet je zelf weten, voor mij betekend het dat je financieel niet goed zit om personeel aan te nemen en je dus aan de slag moet...

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie, MrHTTP, maar het gaat er mij niet alleen om wat ik kan betalen op dit moment, maar dat een startsalaris van bijna 2800 niet strookt met de praktijk... Dat heb ik nog nergens gezien/gehoord.ik vraag me dus gewoon af hoe dit kan?

 

Ik wil ook zeker geen 'fratsen' uithalen, wil graag een fair en marktconform salaris bieden. Maar wat marktconform is (= wat ik in de praktijk zie) klopt dus totaal niet met wat ik opmaak uit de CAO.

 

Bovendien klopt je rekensom niet want een maand heeft geen 4 weken

 

Link naar reactie
  • 0
Per 1 januari 2018 worden de loonschalen voor de mode- en interieurindustrie

en tapijt- en textielindustrie geïntegreerd tot een loonschaal.

In de PDF staat dit op pagina 39, kan dat het verschil in bedragen verklaren?

Heb je jouw oude werkgever/salariskantoor gebelt en gevraagd of jezelf werkzaam was onder een CAO?

M.a.w. in hoeverre zit jij ernaast met je aannames over de praktijk?

Link naar reactie
  • 0

Bovendien klopt je rekensom niet want een maand heeft geen 4 weken

 

In de PDF staat

 

Artikel 2: Definities

In deze CAO wordt verstaan onder:

 

en

 

Betalingsperiode

Een kalendermaand of een periode van 4 weken

 

Dit is vrij normaal in de economie, rekenen in genormaliseerde periodes.

Link naar reactie
  • 0

Bovendien klopt je rekensom niet want een maand heeft geen 4 weken

 

Betalingsperiode

Een kalendermaand of een periode van 4 weken

 

Dit is vrij normaal in de economie, rekenen in genormaliseerde periodes.

 

Ja maar ik heb het hier over een maandsalaris :) al mijn eerdere werkgevers en werkgevers van oud-medestudenten betalen salaris per maand dus daar vergelijk ik mee

 

Link naar reactie
  • 0

Ja maar ik heb het hier over een maandsalaris :) al mijn eerdere werkgevers en werkgevers van oud-medestudenten betalen salaris per maand dus daar vergelijk ik mee

 

Ik heb het ook over een maandsalaris, dus wat doe ik fout volgens jou?

 

Jij doet x4 maar het is x4,333

 

Link naar reactie
  • 0
Jij doet x4 maar het is x4,333

 

Een maandsalaris wordt berekend als volgt: uurloon x aantal uren per week x 13 weken : 3 maanden.

 

Natuurlijk... Dit was me wel duidelijk 8) alleen raakte ik zelf ook in de war vanwege de definitie van 4 weken dat dus onderdeel is van de contract bijlage en niet de CAO zelf.

Ik was ook drastisch opzoek naar een lager maandbedrag...

 

Ik heb wel de oplossing gevonden denk ik voor het hoge loonbedrag; maak van een maand gewoon 4 weken!

 

Terug naar de kern van de zaak...

 

Je wilt dus een soort van overeenkomst sluiten met je nieuwe personeelslid tegen de CAO in

of in iedergeval ten voordele van jou en ten nadele van de werknemer (juridisch gezien en financieel)?

Doe het niet!!! Het maak je enorm vatbaar voor juridisch problemen. Je kunt afspreken wat ik wilt

maar je kan nooit tegen de wet ingaan in je overeenkomst!

Freelancer geen optie?

 

 

Maar als je echt een inhoudelijke discussie wil met mensen in jouw kennisgebied;

Stichting Vakraad voor de Mode,- Interieur,- Tapijt- en Textielindustrie (Vakraad MITT)

Zij maaktte de CAO

http://vakraadmitt.nl

http://vakraadmitt.nl/laatste-stand-van-zaken-onderhandelingen-cao-mitt-2016/

Link naar reactie
  • 0

Jij doet x4 maar het is x4,333

 

Een maandsalaris wordt berekend als volgt: uurloon x aantal uren per week x 13 weken : 3 maanden.

 

Ik heb wel de oplossing gevonden denk ik voor het hoge loonbedrag; maak van een maand gewoon 4 weken!

 

 

....

Ik denk dat ik hier maar niet meer op in ga.... : )

 

Link naar reactie
  • 0

Jij doet x4 maar het is x4,333

 

Een maandsalaris wordt berekend als volgt: uurloon x aantal uren per week x 13 weken : 3 maanden.

 

Terug naar de kern van de zaak...

 

Je wilt dus een soort van overeenkomst sluiten met je nieuwe personeelslid tegen de CAO in

of in iedergeval ten voordele van jou en ten nadele van de werknemer (juridisch gezien en financieel)?

 

 

Dit is nogal ongelukkig geformuleerd.

 

Kern van de zaak is dat ik iemand een salaris wil bieden waarvan ik dacht dat het marktconform was / wat in lijn ligt met wat collega designers krijgen of kregen toen ze net gestart waren. Maar dat ik er nu achter kom dat de CAO MITT algemeen verbindend is verklaard en ik me dus moet houden aan hun loonschalen. De vraag is dus hoe het kan dat de minimumlonen in die tabel zo hoog zijn vergeleken met wat ik weet uit de praktijk?

 

Of heeft mijn vorige werkgever mij dan zwaar onderbetaald ( expliciet was daar de CAO van toepassing), plus hetzelfde voor werkgevers van bevriende designers? ofwel zijn de CAO-lonen gigantisch gestegen in de afgelopen 3 jaar?

 

Ook als je even Googlet op startsalaris HBO kom je op de gemiddelde website op maandsalarissen van 2000-2200 uit, wat meer klopt met mijn ervaring, maar niet met deze tabel dus.

 

Link naar reactie
  • 0

Kern van de zaak is dat ik iemand een salaris wil bieden waarvan ik dacht dat het marktconform was / wat in lijn ligt met wat collega designers krijgen of kregen toen ze net gestart waren. Maar dat ik er nu achter kom dat de CAO MITT algemeen verbindend is verklaard en ik me dus moet houden aan hun loonschalen. De vraag is dus hoe het kan dat de minimumlonen in die tabel zo hoog zijn vergeleken met wat ik weet uit de praktijk?

 

Of heeft mijn vorige werkgever mij dan zwaar onderbetaald ( expliciet was daar de CAO van toepassing), plus hetzelfde voor werkgevers van bevriende designers? ofwel zijn de CAO-lonen gigantisch gestegen in de afgelopen 3 jaar?

 

Ook als je even Googlet op startsalaris HBO kom je op de gemiddelde website op maandsalarissen van 2000-2200 uit, wat meer klopt met mijn ervaring, maar niet met deze tabel dus.

 

 

Of je kennissen/collega's hebben freelancers (waarmee ze zelf een overeenkomst sluiten, omdat er geen CAO is) en ja de prijzen zijn gestegen. Het stijgt altijd. De vorige CAO was waarschijnlijk uit de echte crisisjaren.

Daarnaast is alles wat online staat uit het verleden. De CAO en de bedragen die wij in dit topic hanteren zijn de nieuwe/toekomstige bedragen.

 

Ik snap dat je verbaasd bent maar je enige veilige en logische opties lijken mij

- Laat je onderneming groeien en neem dan personeel aan

- Huur freelancers in per project of stel een langlopend contract of dat nog steeds voldoet aan alle ZZP eisen.

- Afstudeerstages/stages (de beste biedt je een freelance contract aan)

- Ga opzoek naar een business partner

 

Link naar reactie
  • 0

Destijds (zo'n 7 jaar geleden) kreeg ik bij mijn eerste baan (HBO niveau) een maandsalaris van 2000 euro bruto, wat toen zeker niet te laag was in vergelijking met wat studiegenoten kregen. Ik wilde dit nu ook aanhouden als richtlijn, eventueel wat hoger omdat het 7 jaar later is uiteraard.

Het klopt beter dan je misschien verwacht. Als je op € 2.000 begint en dat jaarlijks met 4,5 procent verhoogt, kom je na 7 jaar op meer dan € 2.700 uit:

 

0. 2.000,00

1. 2.090,00

2. 2.184,05

3. 2.282,33

4. 2.385,04

5. 2.492,36

6. 2.604,52

7. 2.721,72

 

Of:

 

€ 2.000 × 1,045⁷ = € 2.721,72

 

Link naar reactie
  • 0

De werkingssfeer van deze industrie-CAO is in de tekst terug te lezen.

 

Zie verder: BNO salarisadvies inclusief verwijzing naar Arbeidsvoorwaarden Richtlijn voor de ontwerpsector.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.