• 0

Bbz-uitkering nog invorderbaar?

Geachte leden,

Heb als zelfstandige in 2015 een Bbz-uitkering gehad en in 2016 (1e half jaar) een PW-uitkering

Voor een deel van de Bbz-uitkering is een betalingsregeling getroffen en los ik maandelijks een deeltje af.

In 2017 ontving ik 1 jaaropgave 2016 van de gemeente.

Maar wat blijkt dat bij de belastingdienst 2 jaaropgaven bij de belastingdienst zijn opgegeven.

Met veel moeite heb ik de tweede jaaropgave alsnog van de gemeente ontvangen

Nu blijkt dat alle inkomsten van 2015 en 2016 zijn omgezet naar fiscaal inkomen.

Het is m.i. of een lening en geen fiscaal inkomen ofwel een inkomen ‘om niet’ en derhalve fiscaal belast.

Uiteraard betwist de gemeente deze stelling, heb ik hierin gelijk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

BBZ is een voorschot in de vorm van een renteloze lening. De hoogte wordt bepaald door het te verwachten netto-inkomen uit eigen bedrijf. Na afloop van het boekjaar (meestal het kalenderjaar) wordt gekeken naar wat je werkelijk verdiend hebt en dat wordt verrekend.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In de jaarrekening bedoel je, dat is ook de bedoeling. Dat heb ik zojuist ook gedaan. Het is een kortlopende schuld in jargon, deze hoort op de balans en de balans komt in je jaarrekening. Na een tijdje beslist de gemeente (sociale dienst) of de lening wordt kwijtgescholden (het is namelijk een geldlening, een krediet). Hiervoor dien je tijdig de gevraagde stukken aan te leveren, zodat zij een besluit kunnen nemen.

 

Link naar reactie
  • 0

In de jaarrekening bedoel je (...)

 

Hij schrijft toch, tot twee keer toe, dat het in de jaaropgaven staat. En dus dat dit ook aan de BD als inkomen (niet als lening!) doorgegeven is (door hen)... :'(

 

De jaaropgaven van de (in dit geval dan) uitkeringsverstrekker.

 

Maar of het e.e.a. werkelijk klopt is natuurlijk een tweede.

 

EDIT:

------

 

@henkmeerdink:

Je mag mij best de bewuste jaaropgaven (als PDF) mailen, dan kijk ik wat hier precies de bedoeling van is en hoe je daar mee om moet gaan... Kleine moeite (lijkt mij).

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Hij schrijft toch, tot twee keer toe, dat het in de jaaropgaven staat. En dus dat dit ook aan de BD als inkomen (niet als lening!) doorgegeven is (door hen)... :'(

Door hen... Hen is dan de uitkerende instantie oftewel de gemeente. Die door de jaaropgave zou suggereren dat het geen lening (krediet, voorschot) is maar een belastbaar inkomen. Maak ik op uit het voorgaande.

 

Wat zou een correcte verwerking zijn?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.