Wat mijn boekhouder wil is dat ik een fysieke klapper inlever waarin o.a.:
- Alle 12 afschriften van mijn zakelijke bankrekening zitten,
- En per afschrift dien ik daarachter alle inkomende en uitgaande facturen te stoppen die betrekking hebben op dat afschrift.
Aangezien we tegenwoordig bijna alle facturen digitaal ontvangen en versturen, diende ik alles wat ik digitaal ontving en verzond, alsnog af te drukken. Dit waren... 150 (!!!) documenten.
Om precies te zijn, mijn werkwijze bij deze boekhouder is als volgt:
- Ik maak een fysieke ordner, met daarin de volgende [tabs]:
Belastingformulieren
Koophuis
Jaaropgaven
Inkomsten/Uitgaven
Reiskosten
Uitgaven via creditcard/privérek
Uitgaven via contante betaling
Betaald door mij in volgend jaar
Betaald aan mij in volgend jaar
Belastingformulieren
Hierin plaats ik alle brieven van de Belastingdienst (aangifte verzoeken, facturen, etc)
Koophuis
Hierin plaats ik alle papieren m.b.t. mijn eigen huis (hypotheek, woz, etc)
Jaaropgaven
Hierin plaats ik alle jaaropgaven van verschillende instanties
Inkomsten/Uitgaven
Hierin plaats ik alle 12/13 bankafschriften van mijn zakelijke rekening.
En per afschrift stop ik daarachter alle inkomende en uitgaande facturen die betrekking hebben op dat afschrift. (Dit is het meeste afdrukwerk).
(Voordat ik alles inlever check ik per afschrift nog een keer of alle facturen en bonnetjes compleet zijn die erachter zitten en vink die dan per item af op de afschriften).
Reiskosten
Hierin plaats ik een Excel overzicht van alle autoritten die ik zakelijk gemaakt heb en bereken daarin het aantal kilometers x 0,19 eurocent p/km
Hierin plaats ik alle 12 bankafschriften van mijn creditcard (die gekoppeld is aan mijn privé-rekening, maar dat terzijde)
En per afschrift stop ik daarachter alle inkomende facturen die betrekking hebben op dat afschrift.
(Dit is het meeste afdrukwerk)
(Voordat ik alles inlever check ik per afschrift nog een keer of alle facturen en bonnetjes compleet zijn die erachter zitten en vink die dan per item af op de afschriften).
--- [subtab privé-rekening (zakelijke kosten)]
In deze subtab plaats ik afdrukken van facturen van zakelijke kosten die ik via mijn privé-rekening heb betaald (summier). En allerlei anders bonnetjes van (kleine) zakelijke kosten die ik via mijn privé banrekening had betaald. Verder stop ik hierin alle fysieke bonnetjes van bedrijfsetentjes die ik via mijn privé bankrekening (i.p.v. mijn zakelijke rekening) had betaald. Ik schrijf op die bonnetjes met welke client of welk zakelijk contact deze etentjes hebben plaatsgevonden.
In deze subtab plaats ik alle bonnetjes van het tanken bij tankstations
Hierin plaats ik bonnetjes van kleine contante uitgaves (taxi-ritten bijv).
Hierin plaats ik inkomende facturen van het huidige jaar die ik pas in het volgende jaar betaald heb.
Betaald aan mij in 2018 volgend jaar
Hierin plaats ik uitgaande facturen van het huidige jaar die pas in het volgende jaar aan mij betaald zijn.
---
Deze gehele klapper lever ik in bij mijn boekhouder voor verdere digitale verwerking door hem.
Graag hoor ik adviezen van experts hier die hun klanten (en of henzelf) bewegen de administratie digitaal te doen. Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat ik de bovenstaande fysieke klapper indeling digitaal administreer?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Grover
Grover
Beste experts,
In Fysieke ordner inleveren bij boekhouder: kan dit niet digitaal? legde ik uit dat:
Om precies te zijn, mijn werkwijze bij deze boekhouder is als volgt:
- Ik maak een fysieke ordner, met daarin de volgende [tabs]:
Belastingformulieren
Koophuis
Jaaropgaven
Inkomsten/Uitgaven
Reiskosten
Betaald aan mij in volgend jaar
Belastingformulieren
Hierin plaats ik alle brieven van de Belastingdienst (aangifte verzoeken, facturen, etc)
Koophuis
Hierin plaats ik alle papieren m.b.t. mijn eigen huis (hypotheek, woz, etc)
Jaaropgaven
Hierin plaats ik alle jaaropgaven van verschillende instanties
Inkomsten/Uitgaven
Hierin plaats ik alle 12/13 bankafschriften van mijn zakelijke rekening.
En per afschrift stop ik daarachter alle inkomende en uitgaande facturen die betrekking hebben op dat afschrift. (Dit is het meeste afdrukwerk).
Reiskosten
Hierin plaats ik een Excel overzicht van alle autoritten die ik zakelijk gemaakt heb en bereken daarin het aantal kilometers x 0,19 eurocent p/km
Hierin plaats ik alle 12 bankafschriften van mijn creditcard (die gekoppeld is aan mijn privé-rekening, maar dat terzijde)
En per afschrift stop ik daarachter alle inkomende facturen die betrekking hebben op dat afschrift.
(Dit is het meeste afdrukwerk)
--- [subtab privé-rekening (zakelijke kosten)]
In deze subtab plaats ik afdrukken van facturen van zakelijke kosten die ik via mijn privé-rekening heb betaald (summier). En allerlei anders bonnetjes van (kleine) zakelijke kosten die ik via mijn privé banrekening had betaald. Verder stop ik hierin alle fysieke bonnetjes van bedrijfsetentjes die ik via mijn privé bankrekening (i.p.v. mijn zakelijke rekening) had betaald. Ik schrijf op die bonnetjes met welke client of welk zakelijk contact deze etentjes hebben plaatsgevonden.
--- [subtab privé-rekening (benzinekosten - zakelijk)]
In deze subtab plaats ik alle bonnetjes van het tanken bij tankstations
Hierin plaats ik bonnetjes van kleine contante uitgaves (taxi-ritten bijv).
Hierin plaats ik inkomende facturen van het huidige jaar die ik pas in het volgende jaar betaald heb.
Betaald aan mij in 2018 volgend jaar
Hierin plaats ik uitgaande facturen van het huidige jaar die pas in het volgende jaar aan mij betaald zijn.
---
Deze gehele klapper lever ik in bij mijn boekhouder voor verdere digitale verwerking door hem.
Graag hoor ik adviezen van experts hier die hun klanten (en of henzelf) bewegen de administratie digitaal te doen. Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat ik de bovenstaande fysieke klapper indeling digitaal administreer?
Dank!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58295-digitale-administratie-ipv-fysieke-ordner-hoe-dit-op-te-zetten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag