• 0

BV als vennoot in vof, hoe verwerken in boekhouding

Mijn BV is vennoot in een vof. Andere vennoot is een natuurlijke persoon. De verdeling is 50/50. Hoe moet ik in de BV het aandeel in de vof administreren en aangeven in de Vpb aangifte. Ik vind op internet verschillende antwoorden.

 

1 Ergens wordt gesteld dat alle kosten en opbrengsten voor 50% verwerkt moeten worden in de boekhouding van de BV. Zo komt het resultaat van de vof uiteraard vanzelf in het resultaat van de BV terecht, maar het is nogal omslachtig en bewerkelijk.

 

2 Een ander scenario is dat 50% van het resultaat van de vof in de boekhouding van de BV wordt verwerkt. Mijn vraag is dan op waar dit resultaat boekhoudkundig terecht komt en waar in de Vpb-aangifte. En waar komt de 50% van het vermogen van de vof in de boekhouding van de BV? Volgens de richtlijnen van de belasting valt dit niet onder deelnemingen; dat geldt alleen voor aandelen in een onderliggende BV.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

@shoptillyoudrop

Dank voor het antwoord. Dit geeft duidelijkheid over waar het vermogen wordt geboelt en verantwoord in de Vpb-aangifte.

 

Een ander deel van mijn vraag ging over het resultaat (W&V). Ik denk er over om per rubriek (omzet, inkoop op omzet, personeelskosten, huisvestingskosten e.d.) een gecomprimeerde te boeken van 50% van de betreffende rubriek in de vof. Dit zijn dan resultaatboekingen die bij elkaar opgeteld de tegenboeking moet zijn voor de vermogensmutatie in de "overige financiële activa".

Link naar reactie
  • 0

Beste Shoptillyoudrop, graag nog jouw mening over het volgende: ik kom de situatie tegen dat door tegenvallende resultaten de VOF een negatief resultaat boekt, waardoor ook de post "overige financiële vaste activa" negatief wordt. In de WV wordt in aangifte software geen negatieve invoer geaccepteerd onder overige opbrengsten, en ook op de Balans mag de "ov. fin. vaste activa "niet negatief zijn. Op welke wijze zou jij deze situatie boeken? 

Link naar reactie
  • 0

Beste Bobbie, 

 

Allereerst welkom op Higherlevel.

 

Je reageert op een al langer inactieve vraag. Ik wil je daarom verzoeken een nieuwe actuele vraag te stellen, dan zet ik dit topic op slot.

 

Wil je daarbij ook vooral aangeven in welke hoedanigheid je deze vraag stelt? Je naam en profielinfo en de zinsnede "ik kom de situatie tegen" lijken namelijk te suggereren dat je doelt op een situatie bij een klant van jou, en vragen stellen voor klantrelaties is helaas niet toegestaan, zie onze forumregels:

 

Quote

Geen vragen voor klanten

Vele van onze deelnemers zijn adviseur of expert in hun eigen vakgebied en delen hun kennis belangeloos. Dit waarderen we enorm en raakt de kern van onze doelstelling. Het is echter niet toegestaan om voor eigen klantdossiers vragen te stellen op higherlevel.nl.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.