• 0

Inkomstenbelasting: afschrijving in de balans

Ik zit een beetje klem met de aangifte van mijn onderneming in de inkomstenbelasting. Ik weet bijna zeker dat het probleem hem zit bij de manier waarop een afschrijving op de balans staat …

 

Ik heb dit jaar voor het eerst een investering gedaan die ik in meerdere jaren moet afschrijven, namelijk een computer. Ik heb hem halverwege 2017 voor 900 euro gekocht en ik wil hem netjes in vijf jaar afschrijven. Aan het einde van boekjaar 2017 is de computer nog 810 euro waard; er is 90 euro afgeschreven.

 

De rubriek “Winst- en verliesrekening” is in mijn geval heel eenvoudig: ik heb € 11.000 aan inkomsten, € 90 aan afschrijvingen en € 510 aan overige bedrijfskosten. De winst is dus € 10.400.

 

Dan de activa: aan het einde van het boekjaar heb ik € 810 aan materiële vaste activa (de computer), € 930 aan openstaande vorderingen en een banksaldo van € 80; het totaal aan activa is € 1820. De rest (min € 90) heb ik gedurende het jaar aan mijn onderneming onttrokken.

 

De passiva moeten gelijk zijn aan de activa, dus daar kan ik niets mee doen. Maar bij de rubriek “Winstberekening” krijg ik nu de foutmelding dat het resultaat van mijn balans en van de winst- en verliesrekening niet overeenkomt. Het verschil is € 90, dus precies die afschrijving.

 

Mijn vraag is nu: hoe moet ik de afschrijving verwerken op de balans zodat het geheel klopt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De waardering van je activa op de balans...daar kan de fout niet zitten.

 

Dus die moet aan de passiva kant (het eigen vermogen denk ik zo) zitten.

Hoe ziet de passiva kant van je balans er uit? Wat was de beginstand van je EV, wat heb je aan onttrekking geboekt?

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.