• 0

Klacht tegen boekhouder

Beste mensen,

 

Ik zou graag advies willen betreft wat ik kan doen tegen een boekhouder die oneerlijk is geweest. De boekhouder heeft gedurende 2017 behoorlijk wat extra kosten gerekend waar ik niet van te voren van op de hoogte ben gebracht. Ook heb ik geen contract ondertekend en een offerte ontvangen waar hij duidelijk zijn prijzen en voorwaarden heeft omschreven. Ik vermoed dat hij dit met opzet heeft gedaan omdat ik onwetend was in het begin. Nu dreigt hij mij met een aanmaning en een incassobureau.

 

- Hij heeft gedurende 2017 alleen 4 omzetbelasting aangiften ingediend waarvan ze allemaal onjuist zijn ingediend á €25 ex. Btw per stuk.

 

- Ik ben 2 keer op uitnodiging van hem bij hem thuis geweest zodat hij mij zou begleiden met het op de juiste manier aanleveren van de stukken en het verrichten van de administratie. Hij heeft hier €300 aan kosten voor gerekend wat absurd is! Hier heeft hij op twee manieren onterecht gehandeld.

Ten eerste ben ik niet op de hoogte gebracht dat hij hier kosten voor zou rekenen.

Ten tweede rekent hij 6 uur voor beide besprekingen terwijl ik niet langer dan 2 uur per keer bij hem geweest.

 

- Ook voel ik me bedrogen aangezien hij zich voor deed als een accountant terwijl hij niet ingeschreven staat als accountant bij de NBA maar wel de prijzen van een accountant hanteert.

 

Ik heb heel wat emails waarmee ik kan aantonen dat hij onterecht handelt. Heeft iemand enig idee wat ik kan doen in zo’n situatie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

behoorlijk wat extra kosten gerekend waar ik niet van te voren van op de hoogte ben gebracht. Ook heb ik geen contract ondertekend en een offerte ontvangen waar hij duidelijk zijn prijzen en voorwaarden heeft omschreven. Ik vermoed dat hij dit met opzet heeft gedaan omdat ik onwetend was in het begin.

 

Lastige situatie voor je, maar een offerte vraag je. Als je iemand aan de slag laat gaan voor je zonder contract of getekende offerte dan geef je diegene (binnen redelijke grenzen) veel vrijheid.

- Hij heeft gedurende 2017 alleen 4 omzetbelasting aangiften ingediend waarvan ze allemaal onjuist zijn ingediend á €25 ex. Btw per stuk.

25 euro per stuk is nauwelijks veel te noemen. Heb je bewijs waarom de aangiftes fout waren?

- Ik ben 2 keer op uitnodiging van hem bij hem thuis geweest zodat hij mij zou begleiden met het op de juiste manier aanleveren van de stukken en het verrichten van de administratie. Hij heeft hier €300 aan kosten voor gerekend wat absurd is! Hier heeft hij op twee manieren onterecht gehandeld.

Ten eerste ben ik niet op de hoogte gebracht dat hij hier kosten voor zou rekenen.

Ten tweede rekent hij 6 uur voor beide besprekingen terwijl ik niet langer dan 2 uur per keer bij hem geweest.

Als iemand voor je werkt zonder offerte dan kun je verwachten dat hij zijn tijd in rekening brengt. Dat is zijn vak en hij verdient zijn geld per uur. Netjes is het niet, maar strafbaar of klachtwaardig ook niet. Als hij 6 uur voor beide bezoeken heeft gerekend en jij was er maar 4 uur dan kun je er donder op zeggen dat hij de overige 2 uur als voorbereiding heeft aangemerkt.

- Ook voel ik me bedrogen aangezien hij zich voor deed als een accountant terwijl hij niet ingeschreven staat als accountant bij de NBA maar wel de prijzen van een accountant hanteert.

Je voordoen als accountant terwijl je dat niet bent, is strafbaar! Zijn tarieven (25 euro voor een btw aangifte en 50 euro per uur voor een bespreking) onderstrepen dat allerminst. Een accountant zit op minstens 125 euro per uur! Daarnaast kan een boekhouder zijn tarief vrij bepalen.

 

Zoals je leest, ga ik niet meteen mee in jouw gevoel van onbehagen. Dat doe ik bewust omdat ik de trucjes ken en omdat ik weet hoeveel marge er is voor boekhouders om dit spelletje te spelen. Ik wil je namelijk geen valse hoop geven, want zonder offerte of getekende opdracht sta je vrij machteloos in deze. De gehanteerde tarieven lijken niet extreem hoog. De geclaimde uren zal hij wel kunnen onderbouwen.

 

Resteert jouw idee dat hij zich als accountant heeft gepresenteerd. Naast de tarieven (die toch echt des boekhouders zijn), wat heeft hij nog meer gedaan om jou te laten denken dat hij een accountant is?

 

En wat kun je bewijzen t.a.v. de ‘onjuiste’ btw-aangiftes?

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelfde ervaring gehad met een fiscalist. De opgestelde aangiftes voor mijn bedrijf waren onjuist en ik was niet op de hoogte gebracht wat mijn rechten waren fiscaal. Er klopte niets van en de berekening was dat ik fors moest afdragen aan fiscus. Ik vond het maar vreemd en nadat ik bij andere boekhouder (niet eens fiscalist) navraag deed bleek er niets van te kloppen en had ik vele fiscale voordelen blijkbaar welke niet eens uitgelegd waren. Deze eerste fiscalist / boekhouder deed maar wat maar stuurde wel een forse factuur voor 1500 euro...ondanks de zogenaamde bestede uren.

 

Normaal betaal ik alles eigenlijk maar deze keer heb ik geweigerd en in detail uitgelegd (dat kostte heel wat tijd) wat deze partij fout deed. Nooit meer wat gehoord.

 

De nieuwe boekhouder heeft geregeld dat mijn boetes werden verlaagd van EUR 738 per jaar naar EUR 100. Deze boetes waren gevolg van het verkeerde advies. Zelfs de belastinginspecteur was verbaasd over mijn fiscale adviseur en nam contact op met mij wat er aan de hand was. Ga dus even wat extra informatie verzamelen.

 

Ik betaal nu dus duizenden euro’s minder en belastinginspecteur is akkoord.

 

Link naar reactie
  • 0
Lastige situatie voor je, maar een offerte vraag je. Als je iemand aan de slag laat gaan voor je zonder contract of getekende offerte dan geef je diegene (binnen redelijke grenzen) veel vrijheid.

 

Ik was heel erg onwetend in het begin. Ik had totaal geen idee hoe het allemaal zat. In het begin maakte ik mij niet zo zorgen om de prijs maar meer om een goede boekhouder te vinden die wel wist hoe hij/zij mij kon helpen aangezien mijn boekhouding een beetje lastig is (ivm met online verkoop van goederen internationaal dmv dropshipping en print on demand bedrijven uit verschillende landen) vergeleken met andere ondernemers dus daar maakte ik mij het meest zorgen om in het begin. Het was een bekende in het dorp dus nodigden wij hem uit voor een kennismakingsgesprek en hij stelde me gerust en wist wel hoe hij mij kon helpen.

 

De offerte hebben wij toen mondeling besproken. Uiteindelijk hadden we afgesproken voor een vast tarief van €1200,- ex btw. Dit staat niet vast in een document maar wel in een email (zie: http://take.ms/LjWfk).

 

Ik ben normaal gesproken erg kritisch in zulke zaken maar hij was een bekende in het dorp en heeft dus heel goed gebruik gemaakt van deze situatie.

 

- Hij heeft gedurende 2017 alleen 4 omzetbelasting aangiften ingediend waarvan ze allemaal onjuist zijn ingediend á €25 ex. Btw per stuk.

 

25 euro per stuk is nauwelijks veel te noemen. Heb je bewijs waarom de aangiftes fout waren?

 

In het begin was het nog een raadsel betreft wat ik exact moest aanleveren bij hem. Ik heb toen uitgebreid via de email mijn business model omschreven en hem gevraagd wat ik exact moest aanleveren en hoe ik de administratie moest verrichten. Hij vond het niet genoeg en nodigde mij uit om het e.e.a. beter te bespreken. Ik hoopte dat wij zo een betere samenwerking konden vormen. Vervolgens heb ik de documenten aangeleverd zoals hij het wilde, alleen deed ik dit wel ruim van te voren zodat hij de documenten op tijd kon controleren en aangeven als iets niet klopte. Ondanks mijn inzet deed hij did pas de laatste dag van de aangfite en toen was het al te laat. Dus vulde hij even een ''schatting'' in. Exact hetzelfde verhaal gebeurde ook bij de tweede kwartaal. Ook toen nodigde hij mij weer uit (nu blijkt wel weer waarom) om dingen te bespreken. Hij weigerde 4 maal om de stukken op tijd te controleren en heeft uiteindelijk bij alle kwartalen een schatting ingevuld.

 

Toen ik hem hiermee confronteerde gaf hij aan dat hij de eerste 3 kwartalen wel degelijk correct had ingevuld en dat alleen de laatste kwartaal niet klopte wegens bestellingen uit Europa (die ik vooraf niet had). Hij wilde mij niet laten zien wat hij had ingevuld, dus heb ik de belastingdienst gebeld en die gaf mij de exacte nummers via de telefoon en wat bleek later? ALLES was verkeerd!

 

- Ik ben 2 keer op uitnodiging van hem bij hem thuis geweest zodat hij mij zou begleiden met het op de juiste manier aanleveren van de stukken en het verrichten van de administratie. Hij heeft hier €300 aan kosten voor gerekend wat absurd is! Hier heeft hij op twee manieren onterecht gehandeld.

Ten eerste ben ik niet op de hoogte gebracht dat hij hier kosten voor zou rekenen.

Ten tweede rekent hij 6 uur voor beide besprekingen terwijl ik niet langer dan 2 uur per keer bij hem geweest.

 

Als iemand voor je werkt zonder offerte dan kun je verwachten dat hij zijn tijd in rekening brengt. Dat is zijn vak en hij verdient zijn geld per uur. Netjes is het niet, maar strafbaar of klachtwaardig ook niet. Als hij 6 uur voor beide bezoeken heeft gerekend en jij was er maar 4 uur dan kun je er donder op zeggen dat hij de overige 2 uur als voorbereiding heeft aangemerkt.

 

Wij hadden niet afgesproken om per uur te werken maar een vast tarief van €1200 ex btw. Dus dat hoorde in die €1200 te zitten. Want we hadden afgesproken dat ik alleen de stukken zou aanleveren en de administratie zou verrichten en dat hij derest zou doen, zoals aangiftes etc. Alles liep verkeerd en hij was erg slordig waardoor ik besloot om opzoek te gaan naar een andere boekhouder. Toen kwam hij met allerlei extra kosten wat we niet van te voren hadden besproken.

 

In eerste instantie rekende hij kosten voor emails, telefoontjes en adviezen. Later besloot hij dit te veranderen naar 6 uur besprekingen.

 

- Ook voel ik me bedrogen aangezien hij zich voor deed als een accountant terwijl hij niet ingeschreven staat als accountant bij de NBA maar wel de prijzen van een accountant hanteert.

 

Je voordoen als accountant terwijl je dat niet bent, is strafbaar! Zijn tarieven (25 euro voor een btw aangifte en 50 euro per uur voor een bespreking) onderstrepen dat allerminst. Een accountant zit op minstens 125 euro per uur! Daarnaast kan een boekhouder zijn tarief vrij bepalen.

 

Ik heb hier grondig onderzoek naar gedaan maar het blijkt dat deze meneer bij een bedrijf werkt op het Schiphol in Amsterdam als accountant. Naast dit heeft hij dus een eigen administratiekantoor waar die zich voor doet als accountant, maar eigenlijk gewoon dus een boekhouder is. Heel gemeen, maar ook een grote les voor mij.

 

De reden waarom ik dacht dat hij de prijzen van een accountant hanteerde was omdat ik nu onderhand 10 offertes heb ontvangen waarvan de prijzen zo'n €200 - €400 lager liggen dan de prijzen die hij hanteert.

 

Erg bedankt dat je de tijd nam om op een eerlijke wijze mijn bericht te beoordelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wij hadden niet afgesproken om per uur te werken maar een vast tarief van €1200 ex btw. Dus dat hoorde in die €1200 te zitten. Want we hadden afgesproken dat ik alleen de stukken zou aanleveren en de administratie zou verrichten en dat hij derest zou doen, zoals aangiftes etc. Alles liep verkeerd en hij was erg slordig waardoor ik besloot om opzoek te gaan naar een andere boekhouder. Toen kwam hij met allerlei extra kosten wat we niet van te voren hadden besproken.

Dus die extra kosten zijn nog bovenop de €1200 gekomen?

Of heb je die rekening van €1200 helemaal niet gehad?

 

Als de afgesproken €1200 niet berekend is (en jij gaat op zoek naar iemand anders), dan is het wel normaal dat hij zijn gemaakte kosten alsnog apart in rekening brengt. En dan denk ik dat je er met €300,- nog heel goed vanaf komt.

 

Als de afgesproken €1200 wel is berekend dan kan hij natuurlijk helemaal niet komen met nog die €25 per btw-aangifte. Want dat zou in die €1200 moeten zitten.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik weet het niet hoor...

 

....een boekhouder die afgaande op topic starter alleen schattingen voor de kwartaalaangiften omzetbelasting indient en geen inzicht of inzage geeft in zijn werkzaamheden? Dan is 4x 25 EURO misschien best gepast of zelfs duurbetaald en zit je als ondernemer dus met een probleem wat (duur) hersteld moet worden.

 

Waarom maken starters die hier verschijnen het toch vaak zo complex qua handel!? Dat valt ook met de beste wil en enige boekhoudkennis natuurlijk lastig te begeleiden. Wat dat betreft zou het verhaal van de andere partij ook interessant zijn.

 

Actueel: nieuwe edities Geldboek voor ondernemers 2018 en Handboek ondernemen 2018 gezien?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wij hadden niet afgesproken om per uur te werken maar een vast tarief van €1200 ex btw. Dus dat hoorde in die €1200 te zitten. Want we hadden afgesproken dat ik alleen de stukken zou aanleveren en de administratie zou verrichten en dat hij derest zou doen, zoals aangiftes etc. Alles liep verkeerd en hij was erg slordig waardoor ik besloot om opzoek te gaan naar een andere boekhouder. Toen kwam hij met allerlei extra kosten wat we niet van te voren hadden besproken.

Dus die extra kosten zijn nog bovenop de €1200 gekomen?

Of heb je die rekening van €1200 helemaal niet gehad?

 

Als de afgesproken €1200 niet berekend is (en jij gaat op zoek naar iemand anders), dan is het wel normaal dat hij zijn gemaakte kosten alsnog apart in rekening brengt. En dan denk ik dat je er met €300,- nog heel goed vanaf komt.

 

Als de afgesproken €1200 wel is berekend dan kan hij natuurlijk helemaal niet komen met nog die €25 per btw-aangifte. Want dat zou in die €1200 moeten zitten.

 

 

Dit zijn kosten die hij extra erbij heeft gerekend. Dus buiten die €1200 ex btw. Ik heb hem daarom ook duidelijk aagegeven dat ik hem wil betalen voor alles wat wij hadden afgesproken, incl. die 4 maal verkeerde OB-aangiften. Dat is namelijk zijn recht. Maar die €300 extra kosten aan 2 besprekingen hadden wij niet afgesproken. Hij zou mij immers helpen met hoe hij alles aangeleverd wilde krijgen.

 

Voordat ik definitief besloot te vertrekken bij deze man vroeg ik hem om mij duidelijk aan te geven wat die €1200 in hield aangezien ik een beetje schrok van die extra kosten. (zie: http://take.ms/SXRHL) Zoals je kunt zien heeft hij €300 extra gerekend voor Mail / telefoon & besprekingen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ander zoeken. Mijne kost 5k per jaar voor alles.

5K = 5.000

 

... lijkt mij een beetje (te) duur voor Alyaz. 8)

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik weet het niet hoor...

 

....een boekhouder die afgaande op topic starter alleen schattingen voor de kwartaalaangiften omzetbelasting indient en geen inzicht of inzage geeft in zijn werkzaamheden? Dan is 4x 25 EURO misschien best gepast of zelfs duurbetaald en zit je als ondernemer dus met een probleem wat (duur) hersteld moet worden.

 

Waarom maken starters die hier verschijnen het toch vaak zo complex qua handel!? Dat valt ook met de beste wil en enige boekhoudkennis natuurlijk lastig te begeleiden. Wat dat betreft zou het verhaal van de andere partij ook interessant zijn.

 

Actueel: nieuwe edities Geldboek voor ondernemers 2018 en Handboek ondernemen 2018 gezien?

 

Groet,

 

Highio

 

 

Waarom zal je een klant aannemen als je vooraf al weet dat diegene extra begleiding nodig heeft? Hij geeft zelf duidelijk in zijn emails ook aan dat hij wist datie meer tijd aan mij kwijt zal raken en daarom €1200 ex btw rekende. Maar nogmaals, deze kosten vallen er buiten.

 

Bedankt voor de tips.

 

Link naar reactie
  • 0

De offerte hebben wij toen mondeling besproken. Uiteindelijk hadden we afgesproken voor een vast tarief van €1200,- ex btw. Dit staat niet vast in een document maar wel in een email (zie: http://take.ms/LjWfk).

Het is en blijft voor iedere ondernemer ... een kwestie van onderhandelen.

 

Wat betreft het voorgestelde jaarbedrag ... iedere boekhouder mag vragen wat hij of zij wil vragen. Op zich zijn de gepresenteerde bedragen niet schokkend hoog te noemen. Het is maar net wat voor sorteer-, inboek- en controlewerk daar aan vast zit.

 

Als klant zou ik wel een streep door de kosten van de jaarrekening ad. € 575,00 halen. Na het sorteerwerk, het inboeken en het controlewerk rolt de jaarrekening met 1 druk op de knop uit de printer. Vergeet daarbij het inbindwerk, want bij de eerste en beste keer dat je de jaarrekening moet kopiëren sloop je dat boekwerkje weer uit elkaar.

 

Voor de rest ... het is (1) een vast totaalbedrag per boekjaar of (2) een uurtje/faktuurtje op basis van gewerkte uren (minuten). Vaste uren/bedragen per onderdeel rekenen met de vraag of die inderdaad verbruikt worden is al voldoende om de discussie op gang te brengen.

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Ben het met Cosara eens. Enige kosten waar je enige discussie over kunt hebben is die vaste prijs voor een jaarrekening.

 

Een eenmanszaak heeft meestal geen jaarrekening nodig. Ik had ooit een klant die tegen mijn toenmalige baas zei "dus feitelijk moet ik jou 575 euro betalen omdat jij zo nodig een heel lulverhaal om mijn balans en winst en verliesrekening wilt schrijven".

 

Het is wat cru gezegd maar bij een eenmanszaak komt het daar wel op neer. In de meeste jaren heb je geen jaarrekening nodig, alleen als je bijvoorbeeld naar de bank voor een krediet of een hypotheek heb je dat nodig.

Maar het is niet meteen klachtwaardig als iemand jou een offerte doet voor een jaarrekening.

 

Hij kan dus een goede specificatie opleveren van zijn uren en daar zitten geen rare fratsen in maar wel 1 beetje hoge post. Dus de enige discussie die overblijft is of je een vaste prijs afspraak had of dat hij een schatting heeft gegeven van kosten voor 100 euro per maand.

 

Offertes met een vaste prijsafspraak worden meestal anders opgesteld. dan zou dat er ongeveer zo uit zien.

 

Voor boekjaar 2017 geldt een prijs van 100 euro per maand.

Daarvoor verrichten wij de volgende werkzaamheden

- Sorteren en inboeken administratie.

- 4 aangiftes omzetbelasting en 1 suppletie

- 2 herbeoordelingen voorlopige aanslag

- 1 aangifte inkomstenbelasting

 

en dan nog wat tekst over waar extra voor betaald moet worden

 

Mbt tot het zich voordoen als accountant. is het de vraag of het wel zo is.

Je kunt eventeel contact zoeken met de NBA, dat is de beroepsverening van accountants en zij zijn heel scherp op misbruik van de titel accoutant. zie: https://www.nba.nl/over-de-nba/lidmaatschap/accountantstitel/

 

ECHTER zoals je in de link kun lezen, als hij in loondienst werkt bij een geregistreerd accountant dan mag hij in die hoedanigheid zich assistent accountant noemen. Die titel mag hij welliswaar niet ook voor zijn administratiekantoor voeren maar zolang hij alleen in de gesprekken of een mail heeft verteld dat hij als (assistent) accountant op Schiphol werkt dan heeft hij dus weinig fout gedaan.

(Mogelijk heb jij daar slechts de conclusie getrokken dat hij dus accountant is. )

Alleen als hij op een website of in folders danwel mail heeft gezegd dat hij accountant is of nog erger RA of AA achter zijn naam heeft gezet heeft ie een probleem.

Maar zolang alleen in gesprekken naar voren is gekomen dat hij als accountant werkt dan ga je daar weinig mee kunnen doen.

 

Alles bij elkaar heb je "herrie" over 300 euro. jij hebt dat geplakt op de kosten voor mail en besprekingen. maar met het zelfde gemak kan hij betogen dat dit komt door de jaarrekeningkosten.

Ik vermoed dat op de andere lagere offertes die je nu hebt geen jaarrekening staat of een lager bedrag met de omschrijving "jaarwerk tbv IB aangifte" of er staat een hogere prijs voor de IB aangifte omdat ze daar een deel van de werkzaamheden onder schuiven die hier als controle of jaarrekening staan.

Elke boekhouder heeft zijn eigen methode van offreren.

 

Als hij al lid zou zijn van een (Beroeps)organisatie met een klachtencommissie (ik vermoed van niet) is de kans vrij klein dat je gelijk krijgt, je hebt geen offerte of mail waarop staat dat je een vastbedrag van 1200 euro zou betalen.

Dit lijkt toch echt een situatie waar beiden wat te verwijten valt. De boekhouder had wat duideliker kunnen zijn over wat onder zijn 1200 euro viel.

En jij moet wat minder snel er van uit gaan dat "het wel in de prijs zal zitten" omdat hij in een gesprek al had gezegd "dat hij aan jou wat extra werk zal hebben met uitleggen enzo"

Je hebt met ondernemers te maken.. die doen zelden iets uit goedheid.. Tijd is geld..

 

De enige plek waar je zeker kan zijn dat je niet opeens een rekening krijgt is hier op Higherlevel..

In alle andere gevallen geldt ofwel zorgen dat het specifiek is benoemd in de vaste prijs afspraak of vragen of het onder de vaste prijsafspraak valt.

 

Link naar reactie
  • 0

Hamvraag lijkt me of er deze maand een acceptabele jaaraangifte ingediend kan worden en hoe een overdracht aan een andere boekhouder verloopt, want dit lijkt einde samenwerking met deze vertrouwensbasis. Aangifte omzetbelasting kwartaal 1 2018?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De offerte hebben wij toen mondeling besproken. Uiteindelijk hadden we afgesproken voor een vast tarief van €1200,- ex btw. Dit staat niet vast in een document maar wel in een email (zie: http://take.ms/LjWfk).

Er staat in je screenshot een plusminus. Da's dan juist geen harde prijsafspraak, maar een schatting...
In het tweede screenshot staat dat "alle andere zaken, zoals betalingsregelingen, voorlopige aanslagen, advies, boekenonderzoek etc etc is tegen een tarief van € 55,- per uur ex btw."

 

... dat plus/minus zal, met name door het advies, flink in de plus lopen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Tja, vervelend is het wel. Er is overigens altijd wel iemand te vinden die goedkoper kan. En als de boefhouder zijn klanten blijft bestelen, dan zal zijn business wel snel opdrogen. Laat dat je troost zijn en zoek een ander die je wel vertrouwt. Maak daar heldere afspraken mee (op schrift).

 

Verder zou ik hem wel houden aan de 1200. Als je verder geen bijzondere dingen hebt gevraagd dan moet ie daar toch mee uit komen lijkt me.

 

EDIT: 55,- is helemaal geen raar bedrag voor een boekhouder volgens mij. Zou kijken naar specificatie van de besteedde uren. Wat is redelijk en wat niet? Waar heb je opdracht toe gegeven? Verder is het niet vreemd dat er een meter loopt als je bij hem aan tafel schuift. Je kunt ook niet verwachten dat het niets kost.

 

Link naar reactie
  • 0

De offerte hebben wij toen mondeling besproken. Uiteindelijk hadden we afgesproken voor een vast tarief van €1200,- ex btw. Dit staat niet vast in een document maar wel in een email (zie: http://take.ms/LjWfk).

Er staat in je screenshot een plusminus. Da's dan juist geen harde prijsafspraak, maar een schatting...
In het tweede screenshot staat dat "alle andere zaken, zoals betalingsregelingen, voorlopige aanslagen, advies, boekenonderzoek etc etc is tegen een tarief van € 55,- per uur ex btw."

 

... dat plus/minus zal, met name door het advies, flink in de plus lopen.

 

 

Misschien is dit een betere screenshot. http://take.ms/aZKyx

Link naar reactie
  • 0

Tja, vervelend is het wel. Er is overigens altijd wel iemand te vinden die goedkoper kan. En als de boefhouder zijn klanten blijft bestelen, dan zal zijn business wel snel opdrogen. Laat dat je troost zijn en zoek een ander die je wel vertrouwt. Maak daar heldere afspraken mee (op schrift).

 

Verder zou ik hem wel houden aan de 1200. Als je verder geen bijzondere dingen hebt gevraagd dan moet ie daar toch mee uit komen lijkt me.

 

EDIT: 55,- is helemaal geen raar bedrag voor een boekhouder volgens mij. Zou kijken naar specificatie van de besteedde uren. Wat is redelijk en wat niet? Waar heb je opdracht toe gegeven? Verder is het niet vreemd dat er een meter loopt als je bij hem aan tafel schuift. Je kunt ook niet verwachten dat het niets kost.

 

 

Opzich ben ik niet kwaad over de prijs. Wat mij het meest irriteert is dat hij met extra kosten komt waar hij mij van te voren niet over inlicht en ik snap dat dit voor de meesten van jullie vanzelfsprekend is maar voor iemand die geen ervaring heeft met dit soort zaken kan dit best ingewikkeld zijn en vind ik dat de boekhouder hier best duidelijker mee mag zijn, zo vorm je een goede band met je klant die uiteindelijk voor meer klanten kan zorgen door mon op mond reclame.

 

Ook vind ik het heel gemeen hoe hij te werk gaat.

 

- Geen offerte sturen vooraf zodat hij gemakkelijk kan sjoemelen

- Stukken voor de omzet belasting aangiften niet op tijd controleren waardoor hij het nodig vindt om mij uit te nodigen voor een gesprek waar die weer wat centjes mee kan verdienen.

- Vervolgens een btw-suppletie moeten indienen waar die weer wat geld mee kan plukken.

- Niet uitleggen hoe hij dingen aangeleverd wil krijgen en als de klant hier vervolgens om vraagt kosten in rekening brengen.

- etc. etc.

 

Als je op deze manier de vertrouwen en geld van je klanten wilt bestelen dan zal je op een dag de verkeerde tegen komen die het misschien zelfs liever niet juridisch aan pakt. Ik zie dit in ieder geval als een grote les en ben blij dat ik niet al te veel schade lijdt.

 

Overigens zit ik inmiddels bij een nieuwe boekhouder die €300 goedkoper is en VEEL efficienter werkt. Wat een ongelofelijke opluchting!

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien is dit een betere screenshot.

 

In wat voor opzicht?

 

Er wordt beweert dat het om Plus-minus €1200 gaat terwijl dit dus niet klopt. Hij heeft wel degelijk aangegeven dat het om een vast tarief van €1200 ex btw gaat.

Link naar reactie
  • 0

Als de boekhouder voor het opbouwen van een klantrelatie zou gaan dan is een starterstarief of enige coulance in een eerste jaar niet uitzonderlijk, maar andersom moeten boekhouders ook hun boterham verdienen, zelfs als ze dit als bijbaan doen.

 

Vertel nu eens, hoe zit het nu feiltelijk met de jaarafronding en aanvang van het nieuwe jaar? Heb je daar vertrouwen in? Of heb je al betere afspraken met een nieuwe boekhouder kunnen maken? En hoe goed heb je je zelf al verdiept als (startende) ondernemer in administratie en belastingen om tenminste een prettige gesprekspartner te kunnen zijn? Het is mijn hobby of favoriete bezigheid ook niet, maar het hoort er wel bij.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik zou nu nog even niets betalen en overstappen naar andere fiscalist en boekhouder. Een goede kan meteen zien of een en ander goed is afgehandeld door Jouw huidige boekhouder. Indien er een zooitje van gemaakt is kan dat nog gevolgen hebben in de toekomst.

 

Ik vertrouwde de boel niet van mijn vorige fiscalist/boekhouder. Ik ben eerst naar een ander gegaan en wat bleek was dat ik diverse boetes had verbeurd, en ik op de blokkeringsregeling ben gezet door de Belastingdienst omdat mijn vorige boekhouder geen uitstel had aangevraagd waar dat nodig was. De vorige fiscalist was geregistreerd bij de officiële branchevereniging en tuchtrechtelijk verwijtbaar. Ik heb uiteindelijk deze persoon niets betaald. De Belastingdienst was begripvol en heeft goed meegewerkt.

Link naar reactie
  • 0

Hamvraag lijkt me of er deze maand een acceptabele jaaraangifte ingediend kan worden en hoe een overdracht aan een andere boekhouder verloopt, want dit lijkt einde samenwerking met deze vertrouwensbasis. Aangifte omzetbelasting kwartaal 1 2018?

 

Groet,

 

Highio

 

Mijn nieuwe boekhouder had niets nodig van mijn vorige fiscalist/boekhouder. Ik had zelf alle stukken nog en ook kopieën. Die boekhouder zal wellicht je stukken achterhouden als je niet betaalt. Check of hij echt accountant is op www.nba.nl. Zo ja dan heb je mogelijkheid om klacht in te dienen.

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien is dit een betere screenshot.

 

In wat voor opzicht?

 

Er wordt beweert dat het om Plus-minus €1200 gaat terwijl dit dus niet klopt. Hij heeft wel degelijk aangegeven dat het om een vast tarief van €1200 ex btw gaat.

 

Ah, was me niet meteen duidelijk dat die van hem afkwam. Ja, lijkt me ondanks het gebrekkige Nederlands redelijk duidelijk.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.