• 0

Vraag met m.b.t. holding/kasrondje

Beste mensen,

 

Momenteel heb ik een eenmanszaak en ben ik DGA in twee BV's.

De eenmanszaak run ik volledig zelf, bij de twee BV's heb ik 1 en bij de andere bv 2 partners. Ik bezit momenteel geen holding.

 

Ik heb vanuit mijn eenmanszaak een financiele dienst ontwikkeld welke ik aanbied aan klanten van mijn eenmanszaak. Daar dit gaat over grotere bedragen en risicos wil ik dit draaien vanuit een eigen BV. Tevens wil ik direct een holding BV opzetten daar ik dan toch naar de notaris moet. Zodra dit rond is zet ik mijn eenmanszaak ook om naar een BV en regel dit ook vanuit de holding.

 

Nu is mijn vraag, voor het oprichten van de holding BV dien ik 18k EUR te storten, dit is geen probleem. Deze holding dient dan eigenaar te worden van de nieuwe BV (werkmaatschappij -> voor de nieuwe financiele dienst).

 

Gaat het zo dat dan de 18k vanuit de holding wordt gebruikt om de aandelen van de nieuwe BV vol te storten of dien ik wederom ook 18k persoonlijk te storten in de nieuwe BV.

 

Alvast bedankt !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste mensen,

 

Momenteel heb ik een eenmanszaak en ben ik DGA in twee BV's.

De eenmanszaak run ik volledig zelf, bij de twee BV's heb ik 1 en bij de andere bv 2 partners. Ik bezit momenteel geen holding.

 

Ik heb vanuit mijn eenmanszaak een financiele dienst ontwikkeld welke ik aanbied aan klanten van mijn eenmanszaak. Daar dit gaat over grotere bedragen en risicos wil ik dit draaien vanuit een eigen BV. Tevens wil ik direct een holding BV opzetten daar ik dan toch naar de notaris moet. Zodra dit rond is zet ik mijn eenmanszaak ook om naar een BV en regel dit ook vanuit de holding.

 

Nu is mijn vraag, voor het oprichten van de holding BV dien ik 18k EUR te storten, dit is geen probleem. Deze holding dient dan eigenaar te worden van de nieuwe BV (werkmaatschappij -> voor de nieuwe financiele dienst).

 

Gaat het zo dat dan de 18k vanuit de holding wordt gebruikt om de aandelen van de nieuwe BV vol te storten of dien ik wederom ook 18k persoonlijk te storten in de nieuwe BV.

 

Alvast bedankt !

 

 

Nee beide BV's krijgen een eigen bankrekening. Die 18.000 euro heb je alleen maar nodig om een bankverklaring te krijgen. Je stort het dus eerst op de ene rekening, bank maakt daar een afdruk van en vervolgens boek je het over op de andere rekening en klaar is kees.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Nee beide BV's krijgen een eigen bankrekening. Die 18.000 euro heb je alleen maar nodig om een bankverklaring te krijgen. Je stort het dus eerst op de ene rekening, bank maakt daar een afdruk van en vervolgens boek je het over op de andere rekening en klaar is kees.

 

Perry

 

Let wel degelijk op bij het kasrondje. In het verleden is hier al veel over gesproken. De wettelijke stortingsplicht omvat meer als alleen de bankverklaring die afgegeven wordt. Een van die zaken omvat de storting op de aandelen door de oprichters (uit prive middelen) van de vennootschap. Voor de notaris is de bankverklaring voldoende om tot daadwerkelijke oprichting van de BV over te gaan. De curator kijkt bij een eventueel faillissement echter ook naar de herkomst van de gelden die gebruikt zijn bij de storting. Blijkt dat deze niet uit prive middelen zijn voldaan (maar als positief saldo op de rekening van de BV i.o. aanwezig was) dan is er formeel gezien niet voldaan aan de wettelijke stortingsplicht. Het gevolg hiervan is dat er wettelijk gezien geen BV is opgericht die de rechtshandelingen in de i.o. periode heeft kunnen bekrachtigen. Dit resulteert direct in prive aansprakelijkheid! Daarnaast verdient het de voorkeur om de wederopname van het stortingskapitaal vast te leggen in een zakelijke leningsovereenkomst tussen de BV en de DGA. In het bovenstaande geval dient er een overeenkomst te komen tussen de Holding en werkmaatschappij. Mijn voorkeur hebben kasrondjes absoluut niet, ik raad ze dan ook altijd af maar deze vorm is wel toegestaan. Er wordt volledig voorbij gegaan aan het doel van de stortingsplicht en de vraag is in hoeverre je serieus genomen wordt op het moment dat je een BV hebt waarin het geplaatst kapitaal niet meer "aanwezig" is en verhaald dient te worden op het prive vermogen van de oprichters.

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.