• 0

onbeperkt bellen en internetkosten zakelijk gebruiken

Ik weet het. Alle fora staan er bol van. Maar toch heb ik mijn antwoord niet gevonden. Onze situatie:

 

Ik en mijn compagnon zitten als twee partners in een VOF. Ons bedrijf is actief in de nieuws en media sector: Gevolg is heel veel bellen en internetgebruik. Zowel via mobiel als vast. We hebben geen kantoor ruimte en werken dus beide vanuit onze eigen huizen.

 

Zowel ik als hij hebben privé een alles in 1 pakket (onbeperkt mobiel bellen, geen vaste lijn, internet en TV). Het apart er bij nemen van een 2e abonnement heeft niet ons voorkeur, we willen beiden geen twee telefoons, en we hebben beiden voor zowel privé als zakelijk onbeperkt bellen en onbeperkt data nodig. Prive hebben we dat al, dus dat zou gewoon een verdubbeling aan kosten zijn voor iets dat we al hebben.

 

1) Kan ik stellen dat wij beiden 50% van ons mobiele abonnement en 50% van ons internet thuis kunnen gebruiken? Zowel bij IB als OB? Als ik zo door mijn telefoontjes scroll is denk ik 70% zakelijk en 30% privé. Zodra mijn kind thuis is gebruikt hij veel data (kijkt netflix op iPad), maar ik ben zeker 7 uur vanaf huis aan het werk en heb daar de hele dag internet bij nodig. **TV laten we uiteraard achterwege**.

 

Naar mijn mening vind ik het fair om 50% privé en 50% zakelijk te gebruiken. Onbeperkt is onbeperkt en dat gebruik ik overvloedig voor zowel privé als zakelijk. Maar denkt de belastingdienst daar ook zo simpel over?

 

2) De VOF staat ingeschreven op het woonadres van mijn compagnon. Staat dat in de weg dat ik een gedeelte van mijn eigen vaste internetkosten aftrek?

 

3) En als dit beiden kan, voeren wij dit beiden dan op bij onze maandelijkse onkosten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eenmanszaken en samenwerkingsverbanden van natuurlijke personen in firmaverband staan bol van het gemengd gebruik van goederen en diensten.

 

Inzake het telefoonabonnement ... een tweede zakelijk abonnement erbij nemen is geen garantie dat er er geen gemengd gebruik bestaat, zowel voor het privé als voor het zakelijke abonnement.

 

Niet te moeilijk denken en doen ...

 

1) Kan ik stellen dat wij beiden 50% van ons mobiele abonnement en 50% van ons internet thuis kunnen gebruiken? Zowel bij IB als OB? ... TV laten we uiteraard achterwege.

Naar mijn mening vind ik het fair om 50% privé en 50% zakelijk te gebruiken. Onbeperkt is onbeperkt en dat gebruik ik overvloedig voor zowel privé als zakelijk. Maar denkt de belastingdienst daar ook zo simpel over?

Klinkt fair ... ook voor de Belastingdienst (is mijn ervaring).

 

2) De VOF staat ingeschreven op het woonadres van mijn compagnon. Staat dat in de weg dat ik een gedeelte van mijn eigen vaste internetkosten aftrek?

Nee

 

3) En als dit beiden kan, voeren wij dit beiden dan op bij onze maandelijkse onkosten?

Ja.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Volgens de wet mogen telefoonkosten van de vaste lijn thuis niet afgetrokken worden. De rest inderdaad het prive gedeelte corrigeren.

Mijn ervaring is dat de belastingdienst er zich niet zo druk om maakt. Zelf corrigeer ik wel altijd het prive gedeelte maar het accountantskantoor waar ik in loondienst ben doet dit al 30 jaar bij de klanten niet. In al die tijd heeft dat 1 correctie opgeleverd bij een controle. Ik verwacht bij 50% dus geen problemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens de wet mogen telefoonkosten van de vaste lijn thuis niet afgetrokken worden.

Voor de duidelijkheid: ik neem aan dat je hier de abonnementskosten bedoelt. De gesprekskosten zijn - naar rato - wel aftrekbaar.

IB Artikel 3.16 lid 2a. Bij het bepalen van de winst komen mede niet in aftrek kosten en lasten ten behoeve van de belastingplichtige zelf die verband houden met de volgende posten: a. telefoonabonnementen met betrekking tot telefoonaansluitingen in zijn woonruimte;

In strikte zin van het (Belasting)woord ... een vaste internetaansluiting is geen vaste telefoonaansluiting. Het enigste discutabele onderdeel is wanneer er bij de vaste internetaansluiting ook van een vast telefoonnummer gebruik wordt kan worden gemaakt. Er zijn overigens ook vaste internetabonnementen met TV- en zonder telefoononderdeel.

 

Het komt regelmatig voor dat de Belastingwetgeving niet aansluit op de realiteit van het heden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Hoeveel kost dat nou helemaal? De kosten van gemengd gebruik (prive + zakelijk) verschillen amper van puur particulier (prive + gamen). Voor een paar tientjes per maand heb je onbeperkt internationaal bellen + snel internet. Als je op dat niveau hangt, kun je je aandacht beter richten op productontwikkeling en marketing. Niet op de Belastingdienst te slim af zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Voor een paar tientjes per maand heb je onbeperkt internationaal bellen + snel internet.

 

En nog een paar tientjes aan toestelkosten (als het mobieltje onderdeel van het abo is)...

En nog een tientje of 5 voor een fatsoenlijke vaste Internet aansluiting thuis...

 

Op 1000 EUR per persoon per jaar zit je zo.

 

 

Niet op de Belastingdienst te slim af zijn.

 

Mwah.

Als je vanuit huis werkt betaal je al tal van kosten prive, die ondernemers met een apart kantoor wel kunnen aftrekken.

 

Vind het aftrekken van dit soort posten -die de wetgever (nog) niet expliciet verboden heeft- daarom gewoon fair game... :)

Link naar reactie
  • 0
Niet op de Belastingdienst te slim af zijn.
Ik denk niet dat het bij ElineP om enige slimheid gaat, maar eerder om het als beginnend ondernemer het allemaal (te) netjes willen doen en dan in aanraking komt met onwerkzame belastingregeltjes die nog uit een ver verleden stammen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Op 1000 EUR per persoon per jaar zit je zo.

De meeste mensen hebben prive een telefoon, een pc en de verbindingen die daar bij horen. De zakelijke meerkosten zijn vrijwel nihil. Twintig jaar geleden betaalden ondernemers per maand wat je nu per jaar kwijt bent aan fatsoenlijke verbindingen. Internet en telefoon zijn net als waterleiding: het loont amper om de kosten van zakelijk water te scheiden van particulier water.

 

Tenzij je tuinder bent uiteraard.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De meeste mensen hebben prive een telefoon, een pc en de verbindingen die daar bij horen.

 

Ook die pc trek ik gewoon volledig af...

Als ICT'er durf ik de discussie dat ik die voor meer dan 90% zakelijk gebruik best met de inspecteur aan te gaan.

Hoewel ik me voor kan stellen dat dit anders kan liggen als je in een andere branche zit.

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens mij ging de vraag over die dertig tot vijftig euro per maand aan kosten voor een vaste verbinding voor telefoon en internet, alle gesprekskosten inbegrepen. Mag je dan 25 euro per maand (50%) toerekenen aan je onderneming, oftewel 300 euro per jaar?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij ging de vraag over die dertig tot vijftig euro per maand aan kosten voor een vaste verbinding voor telefoon en internet, alle gesprekskosten inbegrepen.

 

Startpost spreekt over "onbeperkt mobiel bellen, geen vaste lijn, internet en TV".

Daarbij denk ik eerder aan een aanbieder die zowel mobiele telefonie en vast Internet levert (Tele2, Ziggo/Vodafone, etc.)

En dan gaat het doorgaans om iets hogere bedragen...

Link naar reactie
  • 0

Maar je moet erg je best doen om (sim-only) hogere kosten te maken. :P

 

Zeker, maar dat doet ze ook.

TS schreef dat ze naast unlimited bellen, ook niet zonder unlimited data kan.

Dat bieden 2 van de 4 mobiele providers uberhaupt niet meer aan, omdat dat nogal zware gebruikers aantrekt. :)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.