• 0

Ontheffing administratieve verplichting en K.O.R.

Hallo,

 

Ik zit met het volgende:

Ik heb sinds 2017 een Ontheffing administratieve verplichting voor de Btw, maar snap sommige dingen niet helemaal. Ik hoef geen btw- aangifte meer te doen en mag geen btw rekenen. Op mijn factuur mag verder geen btw vermeld worden. Tot hier snap ik het, maar nu:

 

1) Hoe boek ik dit in mijn administratie? met btw of zonder? Want, volgens de belastingdienst moet ik weer aangeven zodra ik boven die grens van 1345 denk te komen. M.a.w. in hoeverre heb ik nog te maken met de btw?

 

bv: Ik verleen een dienst en reken €100 ex btw. Zet ik op de factuur dan €100 of €121? In beide gevallen geen vermelding van de btw op factuur. Stel ik factureer €100 hoe boek ik dit dan in mijn admin? €82.64 plus €17.36 btw of €100 en geen btw?

 

2) Voorheen telde ik de gebruikte k.o.r. weer bij mijn omzet op voor de IB. Maar hoe zit dat nu, moet ik daar nu ook rekening mee houden bij de aangifte IB ?

 

3) Kan ik mijn inkopen volledig met btw als kosten opvoeren voor de IB?

 

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen. Bij de belastingdienst vind ik daar te weinig info over.

 

Vast bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ontheffing betekent dat je niets meer doet met de btw, niet op de factuur, niet in de boekhouding.

Je krijgt ook geen KOR dus er valt ook niets op te tellen bij je resultaat.

 

Enige waar je op moet letten is dat je omzet niet dusdanig toeneemt dat je btw bedrag op die omzet boven de KOR grens, dus 1345 uitkomt. wanneer dat is ligt aan de verhouding tussen inkoop en verkoop. als je geen inkopen doet en weinig andere kosten maakt dan bereik je dat punt al rond de 6500 euro. Als je echter hoge inkoopkosten hebt en met weinig marge doorverkoopt. dan kan de omzet veel hoger zijn voordat je weer btw moet gaan rekenen.

 

Dit staat op de site van de belastingdienst daarover

 

De ontheffing van administratieve verplichtingen vervalt als:

u in een jaar meer dan € 1.345 btw moet betalen

Zodra u dit weet of redelijkerwijs kunt weten, moet u dit schriftelijk aan ons doorgeven.

De opbrengst van de verkoop van een gebruikt bedrijfsmiddel telt niet mee in de berekening om te beoordelen of u niet meer dan € 1.345 btw moet betalen.

 

Kortom de ontheffing betekent niet dat je nergens meer op hoeft te letten, alleen dat de eisen minder strikt zijn aan je administratie.

Stel dat je op een moment ziet dat je er overheen gaat dan moet je vanaf dat moment dat doorgeven dat je ontheffing moet vervallen en ga je vanaf dan wel weer btw op de facturen zetten. (je hoeft niet achteraf op al verzonden facturen alsnog btw af te dragen)

 

Maar zolang de ontheffing geldt hoef/mag je geen btw op de factuur zetten.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk heb ik nooit het nut van deze regeling kunnen inzien, maar goed:

Sommigen vinden het blijkbaar makkelijker zo.

 

 

bv: Ik verleen een dienst en reken €100 ex btw.

 

Nee, dat doe je dan dus niet. Je rekent een bepaald bedrag. Of dat 100 of 121 of 200 is, dat moet je zelf weten natuurlijk.

 

Als je vervolgens een omzet hebt gemaakt van bijvoorbeeld 12.000 of zo dan moet je toch gaan rekenen. Want dan zit daar dus ruim 2.000 aan potentiele BTW bij inbegrepen.

En als je verder weinig kosten maakt waar je eventueel BTW over zou kunnen aftrekken (als voorbelasting), dan zou je misschien dit dan alsnog moeten aangeven.

 

Dus of dit zo makkelijk is met een "ontheffing" kan je wel verschillend over denken.

 

Maar als je dus uit de 'gevarenzone' blijft, dan denk je niet in termen van BTW. En Uiteraard ook niet aan de KOR en uiteraard is datgene je betaalt aan inkoop, kosten e.d. in zijn geheel kosten.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.