• 0

Moet ik betalen? [aanpassingen in bedrijfspand door verhuurder]

De huurbaas van mijn bedrijfspand vroeg of ik lichtschakelaars verplaatst wilde hebben naar bij de voordeur. Ze zaten achterin. Ik zei ja prima. Het is gemaakt en ik heb daar een werkbon voor ondertekend.

 

Maar nu blijkt nu dat ik het moet betalen maar dat heeft mijn huisbaas mij nooit gezegd en ik heb dan ook geen opdracht gegeven aan de elektricien en ook nooit akkoord gegaan met zijn forse prijs voor een half uur werk.

 

De elektricien dreigt mij nu met incasso en zegt dat hij een ondertekende werkbon heeft en dat ik moet betalen. Is dat zo?

 

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op het forum.

 

Ik heb ook een werkbon getekend toen ze in mijn huurhuis een nieuwe keuken, toilet en badkamer gezet hebben. Een werkbon tekenen wil zeggen dat ze het werk uitgevoerd hebben. Dat wil niet zeggen dat jij de opdrachtgever bent.

 

Welke opdrachtgever staat er op die werkbon?

 

Mogelijk enigszins vergelijkbaar topic:

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/kvk-uwv-en-overige-juridische-zaken/geschil-met-leverancier-en-verhuurder--409017

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt de opdrachtbevestiging vragen van de uitvoerder.

 

De kans bestaat dat dat ook gelijk de werkbon zou zijn (maar dan staat daar de naam van de opdrachtgever op).

 

(PS. misschien inmiddels overbodige opmerking maar altijd alles bewaren waar je je krabbel op zet)

Link naar reactie
  • 1

De vraag is wie opdracht heeft gegeven. Dat staat feitelijk los van de werkbon.

 

De verhuurder heeft blijkbaar opdracht gegeven. Bel de verhuurder én de uitvoerder, neem beide gesprekken op (dat hoef je niet aan te kondigen!) en stel de juiste vragen in het gesprek zodat je bewijs hebt dat verhuurder opdrachtgever is.

Confronteer hen vervolgens met het bewijs.

 

En voortaan natuurlijk lezen wat je tekent en er bijvoorbeeld een foto van maken en het digitaal opslaan.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

De vraag is wie opdracht heeft gegeven. Dat staat feitelijk los van de werkbon.

 

De verhuurder heeft blijkbaar opdracht gegeven. Bel de verhuurder én de uitvoerder, neem beide gesprekken op (dat hoef je niet aan te kondigen!) en stel de juiste vragen in het gesprek zodat je bewijs hebt dat verhuurder opdrachtgever is.

Confronteer hen vervolgens met het bewijs.

 

En voortaan natuurlijk lezen wat je tekent en er bijvoorbeeld een foto van maken en het digitaal opslaan.

Bedankt voor de tip.

 

Maar heeft dat bedrijf een poot om op te staan als ze een incassobureau inschakelen tegen mij terwijl ik geen opdracht heb gegeven en alleen een werkbon heb ondertekend?

Link naar reactie
  • 0

Even los van de juridische aspecten lijkt een schakelaar voor hoofdverlichting bij een ingang mij een basisvoorziening van een bedrijfsruimte. Is deze aanpassing onderdeel van meer werk in bedrijfsruimten van deze huurbaas?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Maar heeft dat bedrijf een poot om op te staan als ze een incassobureau inschakelen tegen mij terwijl ik geen opdracht heb gegeven en alleen een werkbon heb ondertekend?
Wanneer jij niet bewaart wat je ondertekent en niet aannemelijk kunt maken dat je de opdracht niet gegeven hebt, staat de uitvoerder met jouw handtekening een stuk sterker dan jij...

 

Link naar reactie
  • 1

Maar heeft dat bedrijf een poot om op te staan als ze een incassobureau inschakelen tegen mij terwijl ik geen opdracht heb gegeven en alleen een werkbon heb ondertekend?

 

Als ik een factuur zou krijgen voor iets waar ik niet om gevraagd had, dan zou ik een brief sturen naar desbetreffende leverancier met de mededeling dat hij aan het verkeerde adres is.

Dat de vordering dus betwist wordt.

 

Als hij/zij vervolgens gek genoeg is om een deurwaarder te sturen, dan vertel je deze dat de vordering betwist is.

 

Dan kan de leverancier natuurlijk naar de rechter stappen, maar omdat jij geen opdrachtgever bent in deze lijkt mij dat vrij kansloos. De leverancier heeft dus een probleem - maar dat krijg je snel als je de verkeerde partijen facturen gaat sturen.

Vervolgens moet hij/zij maar zelf uitzoeken wie de opdracht dan wel gegeven heeft.

 

Overigens heb ik dit ook wel eens meegemaakt (niet voor een lichtschakelaar, maar toch).

Nooit meer wat van gehoord verder.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Er zal toch ook wel in de huurovereenkomst staan wie voor welk onderhoud ed verantwoordelijk is?

 

Ik weet niet om wat voor bedrag het gaat maar misschien kun je er met de huurbaas uitkomen door af te spreken dat ieder de helft betaalt? Er is blijkbaar sprake van een misverstand en hoewel je wellicht in je recht staat lijkt het me ook niet slim om nu meteen hoogoplopende ruzie te maken met iemand waar je waarschijnlijk nog 5 jaar aan vast zit om € 100,00.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Het is onbekend wat er op de 'werkbon' staat, voor hetzelfde geld staat er iets als: voor akkoord opdrachtgever.

Dan is het dus meer dan een werkbon en hang je al.

 

Verder valt zoiets als het verplaatsen van - blijkbaar gewoon functionerende - schakelaars niet onder onderhoud. Bovendien is het meeste onderhoud in de regel voor rekening van huurder bij zakelijke verhuur.

 

Kortom, wees slim en volg mijn advies op.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

ik huur een winkelpand en mijn huisbaas mag helemaal niks .. ;)

waar de lichtschakelaars zitten of moeten komen dat bepaal ik zelf!

 

indien deze werkzaamheden op jouw kosten zijn had hij een offerte moeten uitbrengen.

zoals eerder gesteld, formeel in gebreke stellen lijkt me de meest logische stap

(inmiddels dubbel overbodig: en natuurlijk die getekende bonnen bewaren! )

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

... zoals eerder gesteld, formeel in gebreke stellen lijkt me de meest logische stap

dat is hier eerder niet gesteld. En ook zinloos.

Er kan niemand in gebreke gesteld worden. Er is namelijk geen sprake van wanprestatie (tekortkoming in de nakoming). Alleen dan is een ingebrekestelling aan de orde (in de regel, want wanneer nakoming blijvend onmogelijk is, hoeft dat niet).

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

 

Maar nu blijkt nu dat ik het moet betalen maar dat heeft mijn huisbaas mij nooit gezegd en ik heb dan ook geen opdracht gegeven aan de elektricien en ook nooit akkoord gegaan met zijn forse prijs voor een half uur werk.

 

Half uurtje werk, reistijd, werkvoorbereiding, materiaal bestellen, tekening bijwerken, factuurafhandeling.

 

Hhmmmm 8)

 

Wat voor bedrijf is er geweest? Een bedrijf met meerdere mensen werkzaam hanteert vaak een andere papierstroom dan een 1-mans bedrijf.

 

Vraag een kopie op van de werkbon alvorens een hoop trammelant te maken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.