• 0

Belastingaangifte 2018: Balans en Winst/Verlies niet gelijk

Hallo mede forumers,

 

Ik ben al een tijd op zoek naar een antwoord op mijn vraag maar ik kom er nog steeds niet uit met de aangifte inkomstenbelasting. Ik ben ZZPer en heb een hele simpele eenvoudige boekhouding. Ik heb verder geen voorraden. De boekhouding doe ik in Excel wat overigens erg goed werkt. Mijn banksaldo klopt tot op de cent nauwkeurig en de af te dragen of ontvangen OB kan ik per maand en kwartaal in zien. Deze gegevens gebruik ik om de OB in te dienen per kwartaal. Ook heb ik een winst/verlies berekening.

 

Mijn situatie is als volgt op 31-12-2017:

 

Inkomsten excl BTW = E17.028,10

Uitgaven excl BTW = E10.890,96

Winst = E6137,14

 

Banksaldo 31-12-2017 = E6.015,39

 

Probleem: Bovenstaande gegevens heb ik probleemloos kunnen invullen in de belastingaangifte van 2017. Echter zag ik dat ik ook een Balans dien op te geven? Aangezien mijn boekhouding erg eenvoudig is heb ik getracht dit ook met de balans te doen. Ik heb de volgende opzet gemaakt:

 

Activa

Debiteuren december = E885,10 (Ex btw)

Banktegoed 31-12-2017 = E6015,39

 

Totaal = E6900,49

 

 

Passiva

Eigen vermogen= E6813,84

Te betalen OB 4e kwartaal = E86,65

 

Totaal = E6900,49

 

 

Wanneer ik dit invul bij mijn aangifte krijg ik de melding: Het totaalbedrag bij 'Winstberekening' (€ 6.813) is niet gelijk aan het bedrag bij 'Winstberekening volgens Winst-en-verliesrekening' (€ 6.137). Controleer de bedragen die u eerder in de aangifte hebt ingevuld.

 

Weet iemand waar het nu mis gaat? Hoe krijg ik het getal van de winst gelijk aan het Eigen vermogen? Alle hulp is gewenst want de aangifte moet binnenkort verstuurd worden maar ik kom er maar niet uit. Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Interessant topic.

 

Vraag alvast uitstel aan (indien mogelijk), dan heb je wat meer ademruimte / druk er alvast vanaf. Kan dat niet meer via de reguliere procedure, schrijf je Belastingkantoor dan een brief met een onderbouwing van je verzoek.

 

Ik mis liquide middelen in je balans.

 

Heb je nergens zakelijke schulden of kredieten? (dit moet ook in de balans)

 

Heb je inkoop en verkoopfacturen dubbel gecheckt? afgedragen BTW en opgegeven BTW ook dubbel gecheckt?

 

In je excel overzichten, is het saldo elke maand sluitend? Dus beginsaldo en eindsaldo in de excel sheets komen exact overeen met de bedragen op de bankafschriften?

 

Het is gewoon een kwestie van elk detail van de boekhouding opnieuw nalopen. En alles wat je hebt ingevoerd in de boekhouding (sheets) en in het aangifteprogramma, zo goed mogelijk onderbouwen (voor jezelf, om zeker te weten dat alles klopt). Gewoon elke vraag met een vergrootglas langs en ook hetzelfde doen met de boekhouding (waarom klopt dit? zijn er redenen om te twijfelen? wie zegt dat het klopt op deze manier, kan ik dit dubbelchecken? Analyseer tot op het bot.)

 

Anders even de aangiftevragen en antwoorden stapsgewijs hier plaatsen.

 

Heb je deze beide methodes gebruikt en kom je bij beide op dezelfde bedragen uit: https://boekhoudsoftware-vergelijken.nl/boekhoudbegrippen/eigen-vermogen/eigen-vermogen-berekenen

 

Is er ergens een vraag waar je 70% zeker van bent i.p.v. 100%?

 

Heb je begin en eindsaldo zakelijke bankrekeningen overgenomen van de jaaroverzichten? En niet bijvoorbeeld vanaf de bankafschriften of wat dan ook?

 

Heb je privestortingen en priveopnames meegenomen?

 

Heb je gezocht via Google op je probleem? Je bent vast niet de enige. Ook alle websites bestudeerd over dit probleem? Wat geven die aan?

 

Belastingtelefoon al gebeld, welke tips geven zij?

 

Heb je alle Higherlevel topics doorgespit op mogelijke problemen? Dit onderwerp is vast vaker behandeld.

 

Link naar reactie
  • 0

Het bedrag bij debiteuren moet je (naar alle waarschijnlijkheid) wel inclusief de btw opnemen, want als hij de rekening nog moet betalen geldt dat ook voor de daarop vermelde btw.

 

Heb je jezelf (schot voor de boeg hoor) misschien ook autokosten à 19 ct/km doorberekend?

Dit drukt de winst, maar komt mits je het verder niet tegenboekt (nog) niet tot uiting in de balans.

Dit bereik je door het bedrag ter grootte van die autokosten naar je prive over te maken.

Of een post prive op te nemen (als ware het een crediteur)

 

de jp

autokosten

aan prive

 

en bij de daadwerkelijke overboeking:

prive

aan bank

Link naar reactie
  • 0

Winst: 6.137

EV: 6.813

 

Blijkbaar bestond je onderneming al voor 2017 (?) en ben je dus vergeten de beginbalans mee te nemen?

Want dat beetje extra EV moet ergens vandaan komen...

 

Debiteuren zonder BTW op de balans is overigens apart...

 

 

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
  • 0

Even een update:

 

In november 2016 ben ik de onderneming begonnen. Ik heb mijn aangifte destijds als "Overige Werkzaamheden" ingevuld en hoefde toen ook geen balans in te vullen. Nu moet ik wel een balans opgeven. Ik denk dat het probleem er inderdaad in zit dat mijn 'beginsituatie' niet juist is, aangezien de onderneming al bestond. Ook heb ik in het begin E2000 gestort en begin 2017 weer terug gestort op mijn privé rekening. Mijn balans van 2016 zou kinderlijk eenvoudig moeten zijn, ik heb slechts de volgende paar mutaties:

 

Mutaties:

25-11 Prive storting E1000

25-11 Aankoop apparaat E280,94 (incl. BTW)

 

1-12 Visitekaartjes E20,98 (incl. BTW)

2-12 Terug sturen apparaat E280,94 (incl. BTW) inkomsten

5-12 Aankoop andere apparaat E235 (incl. BTW)

30-12 Prive storting E1000

 

Winst/Verlies:

Inkomsten 2016: E232,18 (ex BTW)

Uitgaven 2016: E444,41 (ex BTW)

Winst: - E212,23 (dus negatief)

 

Eindsaldo bank 31-12-2016 = E1,743,20

Teruggave OB belastingdienst = E44,57 (ontvangen in januari 2017)

 

Wie kan mij helpen met bovenstaande gegevens een zo eenvoudige mogelijke balans te maken welke ik kan gebruiken als 'startpunt' voor de balans van '2017' zodat ik wel uit kom. Alle hulp is welkom. Alvast dank!

 

P.s. Ik declareer verder geen zakelijk kilometers. Ik heb ook geen kasgeld. Boekhouding is verder sluitend op de cent nauwkeurig. Banksaldo en boekhouding komen dan ook overeen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je administratie kan dan misschien wel eenvoudig zijn maar volgens mij geef je toch op heel wat plaatsen verkeerde gegevens door.

 

Je banksaldo op 1 jan is 1.743,20.

Je krijgt 44,57 van de belasting.

Netto krijg je 6.137,14 van je klanten/leveranciers (btw reeds verrekend)

Je moet ook nog 86,65 btw betalen (rest is verrekend in die netto hierboven).

Echter hebben niet alle klanten betaald dus je krijgt ook nog 1.070,97 (=885,10 ex btw)

 

Als ik ervan uit kan gaan dat je zelf al je rekeningen betaald hebt zou je het volgende op de bank moeten hebben.

6.940,59 = 1.743,20 + 44,57 + 6.137,14 + 86,65 (nog betalen) - 1.070,97 (nog te krijgen)

 

Hiervan heb je zelf ook nog 2.000 prive opgenomen.

Dus banksaldo zou 4.940,59 moeten zijn.

 

Jij geeft een banksaldo van 6.015,39.

Waarom het verschil van 1.074,80 ??

 

Hoe kom je overigens aan die 444,41 uitgaven in 2016?? Ik zie voor nov/dec 2016 alleen maar 211,55 excl (=visitekaartjes en apparaat 1x is 255,98 INCL btw dus 211,55 excl.). Ik neem ook even aan dat je deze kosten niet meegenomen hebt in 2017 (want die horen natuurlijk bij je 2016 aangifte).

Ik zie het al. Je hebt het retour van het apparaat als "inkomsten" gerekend.

 

Te betalen OB 4e kwartaal = E86,65

Hoe krijg je dat voor elkaar bij de belastingdienst (Dat je 0,65 moet betalen) ?????

Normaal worden in je aangifte alle bedragen afgerond.

 

Link naar reactie
  • 0

en ik kom ook op een bedrag van EUR 1.074,80 uit dat niet te verklaren is....

Precies waar ik dus ook op uit kwam ;D

 

Dat zou betekenen dat de bank dus eigenlijk op 4.940,59 zou moeten staan.

 

Laat die 1.074,80 nou dicht in de buurt liggen van de nog te ontvangen debiteuren (1.070,97). Als je wat afrondingsverschillen meeneemt met de btw aangifte kun je er wel op uitkomen.

 

Maar je kunt je toch niet "vergissen" in het saldo van een zakelijke bankrekening?

(tenzij dit niet een bankrekening met banksaldo is maar een "eigen" berekening (privérekening) van wat het zou moeten zijn en die debiteuren even "vergeten" zijn.)

 

Link naar reactie
  • 0

Is dat bedrag misschien in de laatste 3 dagen van 2017 binnengekomen?

 

Meerdere banken (o.a. ING en Rabobank) hadden nogal moeite om een eenduidig saldo per 31-12-2017 te bepalen. Soms werden deze bedragen pas in januari 2018 verwerkt, maar toch meegenomen in het saldo per 31-12-2017. Soms werd geadviseerd om het saldo op het jaarverslag handmatig aan te passen.

 

De Rabobank stuurde hierover pas in april (!) een brief met het advies om zo nodig ook de aangifte inkomstenbelasting opnieuw in te dienen (!).

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Even een korte update, ik had het vrij druk dus ik zal z.s.m. met de balans bezig gaan. In ieder geval bedankt voor alle nuttige reacties tot dusver! ;)Ook bedankt voor de voorbeeld balans in Excel hier heb ik zeker wat aan. :) Nu het lijkt dat ik een kloppende balans uit 2016 heb, hoop ik ook de balans voor 2017 op te kunnen stellen en het rest-bedrag te kunnen plaatsen. Ik houd jullie op de hoogte! Wordt vervolgd dus.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Is dat bedrag misschien in de laatste 3 dagen van 2017 binnengekomen?

 

Meerdere banken (o.a. ING en Rabobank) hadden nogal moeite om een eenduidig saldo per 31-12-2017 te bepalen. Soms werden deze bedragen pas in januari 2018 verwerkt, maar toch meegenomen in het saldo per 31-12-2017. Soms werd geadviseerd om het saldo op het jaarverslag handmatig aan te passen.

 

De Rabobank stuurde hierover pas in april (!) een brief met het advies om zo nodig ook de aangifte inkomstenbelasting opnieuw in te dienen (!).

Dat zijn de zegeningen van het digitale tijdperk.

 

Het kan overigens nog leuker ... iets kopen, met pinpas betalen, een transactiebon ontvangen ... en een bedrag dat nooit van de bankrekening wordt afgeschreven.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Allereerst hartelijk bedankt voor alle nuttige reacties en ook voor de voorbeeld boekhouding van 2016. Deze heb ik overgenomen en kan ik gebruiken als uitgangspositie voor 2017. ;)

 

Ik ben echter al dagen bezig de balans voor 2017 af te krijgen voor de belastingaangifte (welke ik waarschijnlijk wel zal moeten uitstellen). Ik kom er echter niet uit helaas.... ??? ??? ???

 

- Mijn boekhouding is sluitend. De banksaldo check bovenin op elk tabblad controlleerd namelijk iedere mutatie. Saldo is steeds sluitend.

- Ik moet nog E86,65 aan OB betalen voor het 4e kwartaal 2017.

- Uiteindelijk heb ik over heel 2017 E1313,46 aan OB moeten betalen (zie tabblad BTW). Het verschil met de bovenstaande te betalen OB heb ik teruggekregen in januari 2018. Dit was E1313,46 - E86,65 = E1226,81 (E1227) ontvangen in de vorm van KOR.

- Het tabblad Balans bevat de kloppende balans van 2016 (start positie).

- Het tabblad Balans bevat ook de niet kloppende balans van 2017

- De gegevens in mijn boekhouding heb ik hier en daar aangepast (bewoording). Echter de getallen heb ik niet veranderd.

 

Ik zou het fijn vinden als men eens naar mijn boekhouding van 2017 wil kijken en kijken waarom ik de balans niet sluitend kan krijgen. Alvast heel erg bedankt!

Boekhouding_2017_-_kopie.xlsx

Link naar reactie
  • 0

Hoi

 

Gedeeltelijk zit het in het feit dat je winstbepaling niet lijkt te kloppen. Het bedrag dat je aan winst neemt haal je uit de BTW opstelling, maar dan mis je een aantal posten:

- de renteopbrengsten.

- het verschil tussen de bedragen die je per kwartaal aan te vorderen/betalen BTW in je boekhouding hebt staan, en de (afgeronde) bedragen die je uiteindelijk ontvangt of betaald.

Per saldo mis je EUR 3,84 als (positief) resultaat.

 

Ik heb het verschil tussen activa en passiva even gecorrigeerd voor de bedragen...het resterende verschil is dan op 1 cent na gelijk aan her bedrag dat je aan debiteuren op je eindbalans hebt staan.

Dus of je hebt helemaal geen openstaande debiteuren (ik kan het bedrag ook niet echt herleiden tot de facturen die je verstuurd hebt), dan zijn je activa 1.070,96 te hoog...OF (en dat lijkt me waarschijnlijker) je bent vergeten die factuur in je opbrengst mee te nemen (en de winst is dus 1.070,96 te laag).

 

Zie bijgevoegde Excel, tabblad Balans.

Boekhouding_2017_-2.xlsx

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
  • 0

Je hebt ook een hele warrige factuurnummering. Ik zie in februari een betaling binnenkomen van Factuur 2016-01. Van wanneer is die? Ook aan alle andere factuurnummers kan ik geen touw vastknopen.

 

Verder heb je in je BTW-sheet een totaaltelling van je binnengekomen bedragen van de verkoopfacturen. En DAT tel jij als omzet voor de winst. Dus daar staat ook niets in over die openstaande 1070,97.

 

Als jij dus echt 1070,97 openstaande debiteuren hebt, dan is je totale omzet ook hoger (n.l. 17.028,10 + 885,10 = 17913,20). En dan is je winst dus ook 1070,97 hoger (als je dan nog onder de KOR valt). (Je KOR aangifte zal dan ook onjuist geweest zijn)

 

Kort uitgelegd... jij bent in je BTW-sheet dus uitgegaan van alle bank-transacties (zowel voor inkomende als uitgaande facturen). Dit had niet gemoeten. Je had een aparte Verkoop en Inkoop-boek bij moeten houden van waaruit je de BTW rekent.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi

 

Gedeeltelijk zit het in het feit dat je winstbepaling niet lijkt te kloppen. Het bedrag dat je aan winst neemt haal je uit de BTW opstelling, maar dan mis je een aantal posten:

- de renteopbrengsten.

- het verschil tussen de bedragen die je per kwartaal aan te vorderen/betalen BTW in je boekhouding hebt staan, en de (afgeronde) bedragen die je uiteindelijk ontvangt of betaald.

Per saldo mis je EUR 3,84 als (positief) resultaat.

 

Ik heb het verschil tussen activa en passiva even gecorrigeerd voor de bedragen...het resterende verschil is dan op 1 cent na gelijk aan her bedrag dat je aan debiteuren op je eindbalans hebt staan.

Dus of je hebt helemaal geen openstaande debiteuren (ik kan het bedrag ook niet echt herleiden tot de facturen die je verstuurd hebt), dan zijn je activa 1.070,96 te hoog...OF (en dat lijkt me waarschijnlijker) je bent vergeten die factuur in je opbrengst mee te nemen (en de winst is dus 1.070,96 te laag).

 

Zie bijgevoegde Excel, tabblad Balans.

 

 

Hoi,

 

Allereerst bedankt voor het meedenken en het aanpassen van mijn balans! ;) Dit waardeer ik zeer.

 

- Ik heb de 'rente' (E4,59) inderdaad niet tot opbrengsten gerekend. Dit moest dus wel, daarom heb ik de excel sheet aangepast. De winst is nu iets hoger: E6141,73. :)

- De BTW afronding van 2016 en de 4 kwartalen (de centen kwestie) begrijp ik ook. Per saldo inderdaad dus E3,84 wat ik mis aan positief resultaat. Duidelijk tot zover volg ik het. Waar moet ik dit verschil op de balans plaatsen precies, onder Vreemd vermogen Kort (Passiva)? Zie Excel sheet.

- De onduidelijke debiteur heb ik weggehaald en nu komt mijn balans wel goed uit. Dit geld heb ik pas ergens in Januari ontvangen en was een op zich zelf staand project van zowel 2017/2018.

- Het feit dat de rekeningnummers van mijn eigen facturen niet logisch lopen bij de maand-tabbladen komt doordat ik de exacte factuur nummers gefingeerd heb. Niks van aantrekken dus.

Boekhouding_2017_-3.xlsx

Link naar reactie
  • 0

- De onduidelijke debiteur heb ik weggehaald en nu komt mijn balans wel goed uit. Dit geld heb ik pas ergens in Januari ontvangen en was een op zich zelf staand project van zowel 2017/2018.

Ja, maar je moet die "te ontvangen debiteuren" dus niet weghalen want ik neem aan dat je wel in 2017 een factuur gestuurd hebt. En daar MOET je de BTW over afdragen in januari 2018. Dat doe je nu dus niet.

 

Je hele idee van omzet en BTW halen uit het bankboek klopt gewoon niet. Dat werkt wel als je echt geen openstaande debiteuren en crediteuren hebt (want dan is alles betaald en dus ook in het bankboek aanwezig) maar zelfs dan loopt het grandioos mis met de kwartaal overgang. Van een factuur die jij in maart verstuurt moet je echt in april al de BTW afrekenen. Jij rekent nu pas de BTW af in het kwartaal NADAT die factuur betaald is.

 

Nu zijn er geloof ik wel regelingen dat je BTW mag afrekenen aan de hand van een kas-stelsel (en dus pas bij betaling) maar ik weet niet of jij daar wel onder valt.

 

Verder moet je de BTW-verschillen gewoon elk kwartaal (na BTW-opgave) gewoon boeken als baten (opbrengst), dus in je winst. Maar ja... dat is met zo'n "bankboek sheetje" natuurlijk niet zo handig te doen.

Link naar reactie
  • 0

- De onduidelijke debiteur heb ik weggehaald en nu komt mijn balans wel goed uit. Dit geld heb ik pas ergens in Januari ontvangen en was een op zich zelf staand project van zowel 2017/2018.

Ja, maar je moet die "te ontvangen debiteuren" dus niet weghalen want ik neem aan dat je wel in 2017 een factuur gestuurd hebt. En daar MOET je de BTW over afdragen in januari 2018. Dat doe je nu dus niet.

 

Je hele idee van omzet en BTW halen uit het bankboek klopt gewoon niet. Dat werkt wel als je echt geen openstaande debiteuren en crediteuren hebt (want dan is alles betaald en dus ook in het bankboek aanwezig) maar zelfs dan loopt het grandioos mis met de kwartaal overgang. Van een factuur die jij in maart verstuurt moet je echt in april al de BTW afrekenen. Jij rekent nu pas de BTW af in het kwartaal NADAT die factuur betaald is.

 

Nu zijn er geloof ik wel regelingen dat je BTW mag afrekenen aan de hand van een kas-stelsel (en dus pas bij betaling) maar ik weet niet of jij daar wel onder valt.

 

Verder moet je de BTW-verschillen gewoon elk kwartaal (na BTW-opgave) gewoon boeken als baten (opbrengst), dus in je winst. Maar ja... dat is met zo'n "bankboek sheetje" natuurlijk niet zo handig te doen.

 

 

- Nee in 2017 heb ik geen factuur gestuurd. Ik heb de factuur pas in 2018 gestuurd en in 2018 heb ik ook het geld ontvangen.

 

- Ook heb ik geen crediteuren want ik bestel en betaal altijd op hetzelfde moment gelijk.

 

- Kan ik als ik geen debiteuren en crediteuren heb met het bankboek blijven werken? Ik begrijpt nog niet goed wat je bedoeld met: "Je hele idee van omzet en BTW halen uit het bankboek klopt gewoon niet. Dat werkt wel als je echt geen openstaande debiteuren en crediteuren hebt (want dan is alles betaald en dus ook in het bankboek aanwezig) maar zelfs dan loopt het grandioos mis met de kwartaal overgang. Van een factuur die jij in maart verstuurt moet je echt in april al de BTW afrekenen. Jij rekent nu pas de BTW af in het kwartaal NADAT die factuur betaald is."

 

- Ok, dus BTW verschillen gewoon als inkomsten of als verlies boeken?

Link naar reactie
  • 0

 

-

Nee in 2017 heb ik geen factuur gestuurd. Ik heb de factuur pas in 2018 gestuurd en in 2018 heb ik ook het geld ontvangen.

 

Dan heeft die factuur inderdaad niets in 2017 te zoeken.

 

- Kan ik als ik geen debiteuren en crediteuren heb met het bankboek blijven werken? Ik begrijpt nog niet goed wat je bedoeld met: "Je hele idee van omzet en BTW halen uit het bankboek klopt gewoon niet. Dat werkt wel als je echt geen openstaande debiteuren en crediteuren hebt (want dan is alles betaald en dus ook in het bankboek aanwezig) maar zelfs dan loopt het grandioos mis met de kwartaal overgang. Van een factuur die jij in maart verstuurt moet je echt in april al de BTW afrekenen. Jij rekent nu pas de BTW af in het kwartaal NADAT die factuur betaald is."

 

Je moet de opbrengst en af te dragen BTW boeken op het moment dat je factureert, niet op het moment dat je de betaling ontvangt.

 

- Ok, dus BTW verschillen gewoon als inkomsten of als verlies boeken?

 

Ja

 

 

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
  • 0

- Kan ik als ik geen debiteuren en crediteuren heb met het bankboek blijven werken? Ik begrijpt nog niet goed wat je bedoeld met: "Je hele idee van omzet en BTW halen uit het bankboek klopt gewoon niet. Dat werkt wel als je echt geen openstaande debiteuren en crediteuren hebt (want dan is alles betaald en dus ook in het bankboek aanwezig) maar zelfs dan loopt het grandioos mis met de kwartaal overgang. Van een factuur die jij in maart verstuurt moet je echt in april al de BTW afrekenen. Jij rekent nu pas de BTW af in het kwartaal NADAT die factuur betaald is."

Fred heeft het allemaal al beantwoord.

 

Je mag de BTW alleen opgeven in de maand dat het binnenkomt op je rekening als je werkt met een kasstelsel. Dit mag echter alleen gebruikt worden als je voornamelijk levert aan particulieren.

 

Belastingdienst: Kasstelsel en Voor wie geldt het kasstelsel?

 

Belastingdienst: Factuurstelsel (Wat jij hoogstwaarschijnlijk toe moet passen)

 

Btw berekenen

U berekent de btw op basis van de facturen die u hebt verstuurd in het tijdvak waarover u aangifte doet. De datum van de factuur bepaalt in welk tijdvak u de btw moet aangeven. Stuur uw factuur uiterlijk op de 15e dag na de maand waarin u de goederen of diensten hebt geleverd. Als u een factuur later hebt verstuurd, moet u de btw aangeven in het tijdvak waarin u de factuur uiterlijk had moeten versturen.

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

 

Tot zover de balans in Excel afgerond en geprobeerd alles in te voeren bij de belastingdienst. Echter loop ik weer tegen het zelfde probleem aan:

 

"Het totaalbedrag bij 'Winstberekening' (€ 6.354) is niet gelijk aan het bedrag bij 'Winstberekening volgens Winst-en-verliesrekening' (€ 6.142). Controleer de bedragen die u eerder in de aangifte hebt ingevuld."

 

Bijgevoegd de screenshots van de invulde gegevens uit de boekhouding. Volgens mij gaat het mis bij de ingevulde gegevens van het 'ondernemers vermogen'? Iemand een iedee hoe dit te corrigeren in de boekhouding/belastingaangifte. Ik heb het gevoel dat ik er bijna ben nu. Nogmaals bedankt voor alle hulp! :)

Belastingdienst.zip

Link naar reactie
  • 0

Heb je dat "Eigen vermogen eind 2017" zelf ingevoerd???

 

Zo ja, waarom heb je daar € 6.142 opgegeven?

In je sheet kun je duidelijk zien dat je eigen vermogen € 5.929 is (of € 5.930 afhankelijk van de afronding).

Als je dat invoert dan moet het goed gaan.

 

Tt8XrgC.png

 

EV eind 2017 = EV begin 2017 + storting - opname + winst

Link naar reactie
  • 0

Ergens zit me toch nog iets dwars. En dat is de KOR.

 

Je krijgt voor 2017 een bedrag terug van de BD in 2018 voor het betaalde BTW (omdat dit uiteindelijk onder de KOR viel). Maar ik zie dat nergens terug op de balans. Je krijgt in 2018 dus een bedrag terug die je nergens onder kunt brengen in de balans.

 

Zie ook:

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/administratie-en-verzekeringen/hoe-boek-ik-voordeel-agv-kleine-ondernemersregeling-kor-99914?start=msg101424

 

Ik heb dus het gevoel dat die KOR ook opgenomen had moeten worden op de balans (en geboekt had moeten worden tegen de betaalde btw). Dan staat er iets op de balans waartegen je in 2018 de terug ontvangst van die KOR weg kunt boeken.

 

Iemand een idee hierover?

Of is het, zoals het nu in de sheet staat allemaal goed "geboekt" ???

 

Link naar reactie
  • 0

Ook mee eens. Het KOR verhaal heb ik tot nu toe genegeerd (was te druk bezig met de boel sluitend krijgen :) )maar moet uiteraard ook verwerkt worden.

Dus hogere winst, geen "te betalen BTW" op de eindbalans maar wel een Vordering.

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
  • 0

De hogere winst heb je al "genomen".

 

Maar daar had inderdaad een "te ontvangen" bedrag op de balans tegenover moeten staan. De KOR had dus eigenlijk als officiële balansboeking op omzet en tegen te ontvangen KOR geboekt moeten worden. Denk ik.

 

Alleen trek je je balans dan weer scheef dus ik weet eigenlijk niet hoe dat in de praktijk er uit zou zien. (nog nooit gedaan) Volgens mij moet je dan ook de afgedragen BTW weer rechtzetten.

 

Je ziet in het andere topic ook een paar pogingen hoe dat zou moeten.

 

Maar het eindresultaat zou volgens mij moeten zijn dat je dus wel in de boeken iets hebt staan dat je nog KOR binnen krijgt zodat je deze bij de betaling tegen elkaar weg kunt boeken. Anders zit je volgens jaar weer met een verschil. Want dan heb je een bedrag binnengekregen (de KOR) die je nergens kwijt kunt.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.