• 0

Wie kijkt er mee in jouw Facebook en wat doen ondernemers daarmee?

Vandaag wijst Facebook zijn Nederlandse gebruikers op het lijstje Apps en Websites dat toegang heeft tot je profiel, je contacten en je activiteiten.

 

In mijn overzicht zie ik usuals suspects zoals Hema en Airbnb die ik blijkbaar impliciet toestemming heb verschaft om in mijn data te neuzen, maar ook drie social media measurement services waarvan ik er twee niet herken: Simply Measured, Socialbakers en Brandwatch. Die zijn blijkbaar meegelift met een andere permission based service.

 

Met Brandwatch heb ik samengewerkt, en daar waren ze heel trots dat ze ALLES van Facebook in hun eigen datawarehouse hadden. Ik vond het praktische nut van hun social media monitoring tools echter beperkt. Dus dan wordt A meer genoemd dan B, so what? Ook van het politiek gebruik van deze data ben ik niet onder de indruk. Targetten op mensen die mopperthema's en vreemdelingenhaat liken, veel succes.

 

Maar hoe komen deze parasieten in mijn preferences terecht? Sluipen die bij iedereen binnen?

 

En doen ze weleens iets interessants met al die data? Voorbeelden die relevant zijn voor ondernemers?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Leuk hoor dit draadje. Maar wat is nu eigenlijk het verschil met de tijd van de verzuiling? Toen kreeg iedereen ook alleen het "nieuws" en de advertenties - politiek (propaganda) en commercieel (koop waspoeder bij de confessionelen of socialisten) te zien. Je werd toen lid via een tv-gids, krant of politieke partij van een zuil en vervolgens werd je een bubbel (modern woord voor zuil) ingetrokken en je gegevens doorgegeven. Nu wordt je lid van een social media kanaal en gebeurt eigenlijk precies hetzelfde maar dan met wat modernere technieken.

 

Ik snap je verwarring.

Rondje Wikipedia; Verzuiling' heeft de betekenis 'verdeling in scherp gescheiden groeperingen' en voor filterbubble gebruik ik de Engelse uitleg want die is veel duidelijker dan de Nederlandse. A filter bubble is a state of intellectual isolation.

 

Verzuiling zou je versimpeld kunnen omschrijven als oogkleppen ophouden wetende dat er meer is terwijl een filterbubble je gevangen zet in je eigen wetend en onwetendheid.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zit in een bubble of ik zat in een zuil. In een bubble krijg ik alleen dat te zien dat is afgestemd op mijn klikgedrag. In een zuil krijg ik alleen te zien wat de boven mij gestelden goed voor mij achten. Wat is nu werkelijk het verschil?

 

Een zuil is een soort filterbubble maar een filterbubble is niet een soort zuil.

Een zuil beperkt mij sociaal (er is een sociale norm binnen de groep) en er zijn eigen voorzieningen voor mensen in de groep. Een zuil controleert mij ook sociaal. Dat is iets heel anders dan intelectueel beperkt worden zoals dat binnen sociale media en content platformen gebeurd. Wat in een filterbubble gebeurt zal nooit 1-op-1 plaatvinden binnen een zuil. Intelectueel beperkt worden betekend hier altijd de content voorbij zien komen dat dusdanig past bij jou dat het ook niet tegen je ingaat. Je leert dus nooit iets nieuws, komt niet in aanraking met andere meningen, wordt niet tegengesproken etc. Je krijgt een vertekend wereldbeeld op een manier dat binnen een zuil zeer onwaarschijnlijk lijkt tenzij het meer een secte is. Probleem daarbij is dat je niet op de hoogte bent van een je eigen filterbubble. Je weet op dit moment niet waarom bijv. Facebook jou iets wel of niet laat zien op je feed.

 

Een zuil vertegenwoordigd een gedragen goed onder een groep mensen.

Een filterbubble is een propaganda machine voor je eigen ego.

Link naar reactie
  • 0

Wat is nu werkelijk het verschil?

Na de ontzuiling wacht ons nu de ontbubbling. Terwijl het net lekker warm is, zo'n bubbel. Met Adele in bad: bros bros bros!

 

Die Facebook-pixel op je verzekeringspagina en de interesse in patientendossiers verontrust mensen. Moeten die data-brokers perse weten dat je dood gaat voordat je zelf op de hoogte bent?

 

Facebook is vast de voorbode van iets veel sinisterders.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.