• 0

Winstberekening IB

Ik heb een administratief probleem waarbij ik waarschijnlijk iets over het hoofd zie. Ik heb al vaak zinnige dingen van dit forum kunnen gebruiken dus hoop dat dat weer het geval is. Het gaat om de inkomstenbelasting. En dan met name betreffende mn eenmanszaak.

 

Als ik naar mijn winst/verlies rekening kijk heb ik verlies gedraaid. Ik heb elke euro die binnenkwam weer uitgegeven aan voorraad, waardoor ik uiteindelijk in de min kom. Laten we zeggen; mijn verkopen - inkopen - kosten levert dus een - € 500 op.

 

Volgens mijn balans ben ik echter als bedrijf gegroeid. Aangezien mijn voorraad aan de activa kant is gestegen en mijn eigen vermogen aan de andere kant dus uiteindelijk ook. Laten we zeggen dat mijn EV van 15.000 naar 30.000 is gegaan.

 

Nu krijg ik de melding dat het verschil tussen uitkomst wint/verlies rekening en balans niet klopt. Ik lees een hoop verhalen dat het te maken kan hebben met prive onttrekking, maar ik heb het geld wat ik uit mijn zaak heb gehaald van mijn openstaande crediteuren afgehaald. (Heb vanuit prive geld gestort in mijn zaak en dat nog niet allemaal eruit gehaald, en heb dus de “schuld” welke ik had naar mijn prive met een x bedrag verlaagd. Maar dus niets onttrokken. dit kan het mijns inzien dus niet zijn. Zie ik iets over het hoofd?

 

Alvast bedankt voor jullie tijd.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
k lees een hoop verhalen dat het te maken kan hebben met prive onttrekking, maar ik heb het geld wat ik uit mijn zaak heb gehaald van mijn openstaande crediteuren afgehaald. (Heb vanuit prive geld gestort in mijn zaak en dat nog niet allemaal eruit gehaald, en heb dus de “schuld” welke ik had naar mijn prive met een x bedrag verlaagd.

 

Sorry, maar dit is verwarrende onzin. Geld wat je in de eenmanszaak stopt is een privé storting, en geld wat je opneemt is een onttrekking. Meer smaken zijn er niet (geen schulden aan privé dus, en ook geen geld afhalen van openstaande crediteuren)

 

Ik heb elke euro die binnenkwam weer uitgegeven aan voorraad, waardoor ik uiteindelijk in de min kom. Laten we zeggen; mijn verkopen - inkopen - kosten levert dus een - € 500 op.

Vreemd, want die voorraad staat op de balans en verhoogt daarmee het eigen vermogen. Hooguit staat het banksaldo op min (de liquiditeiten), maar de winst en het eigen vermogen daarmee niet per sé.

 

Doe je zelf een plezier, en ga eens een uurtje sparren met een boekhouder of administratiekantoor. Ik ben bang dat je een aantal denkfouten hebt gemaakt, die wellicht ook belastingtechnische consequenties hebben....

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik naar mijn winst/verlies rekening kijk heb ik verlies gedraaid. Ik heb elke euro die binnenkwam weer uitgegeven aan voorraad, waardoor ik uiteindelijk in de min kom. Laten we zeggen; mijn verkopen - inkopen - kosten levert dus een - € 500 op.

 

Hmtsja.....investeren in je voorraad heeft geen effect op je winst. Oftewel: je kunt geen verlies draaien "omdat" je geld uitgeeft aan nieuwe voorraad.

Het is pas een inkoop (en dus onderdeel van je winstberekening) op het moment dat er een verkoop tegenover staat.

 

maar ik heb het geld wat ik uit mijn zaak heb gehaald van mijn openstaande crediteuren afgehaald. (Heb vanuit prive geld gestort in mijn zaak en dat nog niet allemaal eruit gehaald, en heb dus de “schuld” welke ik had naar mijn prive met een x bedrag verlaagd. Maar dus niets onttrokken. dit kan het mijns inzien dus niet zijn. Zie ik iets over het hoofd?

 

Huh? Beetje verwarrend geformuleerd, maar je rubriceert je "privé" zo te zien onder de crediteuren; maakt geld over vanuit je bedrijf naar je privérekening en verlaagt daarmee je "schuld aan privé".

Een onttrekking dus.

 

Lijkt mij.

 

 

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dank voor de reacties. Het advies voor de boekhouder ben ik inderdaad wel van plan op te volgen, dat kan op een gegeven moment geen kwaad meer. ;D

 

 

Hoe ik het nu gedaan heb, is bijvoorbeeld begonnen met een 10K startkapitaal vanuit prive om in te kopen. en als ik wat over of nodig had dit terugstorten naar prive. Die 10K had ik op mijn balans als crediteuren staan tot deze weer op 0 uit komt. (in mijn ogen was het hetzelfde als dat ik een lening zou hebben en deze zou terugbetalen..)

 

 

Als voorbeeld. Bij 60K verkoop, 55K inkoop en 6K kosten draai je in een wint/verliesrekening 1K verlies. terwijl uiteindelijk mijn eigen vermogen is gestegen van bijvoorbeeld 15K naar 30K. Bij de IB geeft hij aan dat dit gelijk moet zijn maar ik begrijp niet waar dit verschil vandaan komt, zeker omdat dit zo groot is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als sporter win en verlies je misschien maar als ondernemer maak je winst of boek je verlies.

 

Als je voorraad stijgt en je verkopen niet heb je niet alleen een administratief probleem. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Als voorbeeld. Bij 60K verkoop, 55K inkoop en 6K kosten draai je in een wint/verliesrekening 1K verlies.

Nee. Het hangt er vanaf wat in dit geval je voorraadmutatie is. Stel dat je die 60K verkoop gemaakt hebt met 30K aan voorraad, dan houd je 25K aan voorraad over. Je liquide middelen zijn weliswaar met 1K afgenomen, maar je eigen vermogen en je winst niet! In dat geval heb je in dat jaar 60-30-6 = 24K winst gemaakt, alleen die winst is niet liquide, want zit in je voorraadtoename (zoals Fred ook al aangaf)

 

Aangezien je in je startpost aangeeft dat je voorraad is toegenomen vermoed ik (net als Fred kennelijk) dat je winst verwart met liquiditeiten.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Aangezien je in je startpost aangeeft dat je voorraad is toegenomen vermoed ik (net als Fred kennelijk) dat je winst verwart met liquiditeiten.

 

Mee eens. Het lijkt er op dat op de 1 of andere manier dat je winstberekening niet klopt omdat je aanschaf van voorraad gelijkstelt aan kostprijs inkopen.

 

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.