• 0

Margegoederen IB en OB

Ik handel ook in marge goederen. Volgens mij heb ik iets fout gedaan met administratie.

 

Bij aangifte van OB heb ik "bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend" opgeteld en in totaal is 100000

Bij aangifte van IB heb ik van jaarrekening overgenomen en die was 105000

 

Naar mijn weten moet het ongeveer hetzelfde/kleine verschillen (door afrondingen) zijn. Klopt dat?

Na uitzoekwerk kwam ik achter dat het marge administratie oorzaak is van het verschil.

 

Bij BTW kan ik het verkoop volledig BTW invullen, inkoop via voorbelasting.

Bij marge: verkoopprijs, min inkoopprijs = winstmarge. Ik reken BTW alleen van de winstmarge. Dat klopt wel maar bij IB heb ik verkoop bij Opbrengsten en inkoop bij inkoopkosten ingevuld. Volgens mij is het fout gegaan. Margegoederen moet volledig (verkoop- en inkoopprijzen) bij opbrengsten van Winst-en-verliesrekening.

 

vb: Verkoop 6000 marge, inkoop is 5000.

Bij Winst-en-verliesrekening van IB moet ik dan 1000 bij opbrengsten + 0 inkoopkosten vermelden ipv 6000 euro bij opbrengsten en 5000 euro bij inkoopkosten.

 

Is het juist wat ik hierover denk?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik snap het niet helemaal???.

 

Het lijkt mij dat je de 2 getallen ("bedrag waarover BTW wordt berekend" volgens BTW opgave en omzet volgens V&W) niet direct met elkaar kunt vergelijken omdat in de BTW opgave alleen de winstmarge wordt vermeld (dus de 1.000 uit jouw voorbeeld) en in de V&W de opbrengst (de 6.000 uit jouw voorbeeld).

Een hogere waarde in de jaarrekening is dan logisch.

 

Maar in je laatste zin lijk je te suggereren dat je in de W&V juist alleen de marge opneemt?

 

 

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
  • 0

Als hier sprake is van de globalisatieregeling, geldt het volgende:

 

De margeregeling is alleen een methode om de verschuldigde BTW te berekenen.

De berekening van winst en voorraadwaarde vinden op de gebruikelijk wijze plaats.

De omzet voor de BTW is dus meestal een andere dan voor de verlies-en-winstrekening.

Bovendien is er voor verlies-en-winstrekening meestal ook een inkopwaarde.

Op de voorraadwaarde mag (nog) geen BTW in mindering worden gebracht.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk en bedankt voor de reacties. Dan heb ik niet fouten gemaakt met administratie.

 

Als inspecteur mij vraagt hoe dat verschil kan tussen OB en IB dan leg ik uit dat het margeregeling is.

Voorraad van margegoederen heb ik inderdaad apart op balans gezet (evenals verkoopopbrengst en inkoopkosten bij w&v). Bij verkochte producten reken ik het verkoopprijs minus inkoopprijs en dan BTW berekenen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Op de voorraadwaarde mag (nog) geen BTW in mindering worden gebracht.

 

 

Lex klopt dit wel of lees ik de zin verkeerd? Ik weet bij de globalisatieregeling juist niet anders dat je echt alle inkopen van de verkopen af moet halen dus ook de inkopen die nog op voorraad zijn.

Link naar reactie
  • 1

De werkwijze die jij noemt geldt voor de berekening van de BTW.

 

Ik doelde hier op de waardebepaling van de voorraad op de balans.

Deze beïnvloedt ook (indirect) de berekening van de winst.

 

Deze voorraad moet tegen de aanschafprijs worden gewaardeerd.

Zie Regeling Inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, winst uit onderneming, punt 5:

 

"Het is niet toegestaan voorraden te waarderen tegen kostprijs verminderd met ‘impliciete’ daarin begrepen OB, als de voor die belasting geldende globalisatieregeling van toepassing is."

 

"Het is onverbrekelijk verbonden aan de werking van zowel de margeregeling als de daarop gebaseerde globalisatieregeling dat de in eerdere schakels geheven OB deel uitmaakt van de kostprijs van de voorraad."

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.