• 0

Chantage met negatieve recensies en of reclame

Ik heb op een maand tijd al met 2 particuliere klanten te maken gehad die ergens hun zin wilde krijgen door te dreigen met negatieve reviews. 1 klant wilde onder een contract uitkomen. (Waarschijnlijk omdat hij ook bij een concurrent een ovk is aangegaan.) de andere probeerde hier gratis meerwerk mee gedaan te krijgen (hij hield daarnaast ook de betaling voor het reeds geleverde werk en materiaal achter). In het laatste geval hebben wij voorgesteld de kosten te delen waarop de klant is gaan escaleren en ons is gaan zwartmaken op facebook, google en diverse recensie sites. Ook zijn familie en vrienden deden daar vrolijk in mee. Dit heeft de nodige negatieve reclame en hoofdpijn opgeleverd. Nu lijkt de makkelijkste oplossing om deze klanten gewoon ‘hun zin’ te geven ook al is dit totaal niet rechtvaardig. Alleen ethisch en juridisch klopt dit natuurlijk niet.

 

Wat zijn jullie ervaringen? Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt? Wat is het beste, zin geven of juridisch gelijk krijgen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Bij het contract blijven, als je 100% in jouw recht staat;

2. Bloggen over het werkelijke verhaal en dit delen op plekken waar hij een negatieve review heeft geplaatst / laten plaatsen;

3. Kan hij op enig punt gelijk hebben, ook al is het maar een beetje? Dan: hem een brief sturen / doormailen met jouw kant van het verhaal en zijn kant van het verhaal en de oplossing die jij voor je ziet (kies de middenweg). Stuur de brief sowieso, want dit kan zijn emoties wellicht ietwat temperen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is natuurlijk een dilemma. Als het om een klein bedrag gaat of weinig schade zou ik zeker schikken en de klant zijn zin geven. Je hebt wel wat beters te doen dan je daar druk over te maken. Maar daar zijn natuurlijk grenzen aan.

 

Als je niet toe wil geven zijn er volgens mij 3 mogelijkheden. Ten eerste kan je reageren op de negatieve berichten. Dat lijkt me gevaarlijk omdat je dan al snel zelf ook met modder gaat gooien. De tweede is een brief sturen met het verzoek te stoppen met de negatieve berichtgeving, als daar niet positief op wordt gereageerd kan je met juridische stappen dreigen. Je mag een ander, dus ook een bedrijf, niet zwart maken op het Internet. Ook niet als je een conflict hebt.

 

Maar het allerbeste is volgens mij om te zorgen dat die negatieve recensies wegvallen tegen positieve. Dat lijkt niet zo eenvoudig maar als je tevreden klanten vraagt om een recensie te schrijven en daar wat voor geeft in de vorm van een korting of je verloot een schoonmaakbeurt (van de panelen) dan wil men best meewerken. Je kan er dan juist sterker uit komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Tom,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Je beschijft twee negatieve ondernemerservaringen. Je zou deze dreigementen of recencies van een zakelijk weerwoord kunnen voorzien en je daarbij kunnen inspannen om ook positieve beoordelingen te vergaren. Klanten met wie je in de (nabije) toekomst zaken wilt doen, doorzien dit geheel vaak wel.

 

Wat voor kosten heb je gemaakt op het contract wat de klant nu wil ontbinden? Je kunt deze zonder meer als 'rekening' presenteren.

 

Meerwerk is meerwerk, houdt deze tweede klant de consequenties van zijn acties voor en zoek als achtervang een goede collega die dit alsnog op 50/50 basis in orde kan maken. Start een herinnerings-/incassoprocedure voor de vordering die je meent te hebben.

 

Volledig eens met de eerdere reactie van Hans v Nijnatten dus. Benadruk dat je professioneel of ervaren bent en dat je dit soort reacties op jouw werk of dienstverlening niet gewend bent.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dit soort dingen voelen altijd enorm onterecht, omdat je in een positie gedwongen wordt waarin je wel "iets" moet. Een korte, zakelijke en vooral niet inhoudelijke reactie zou moeten volstaan. Dan is het voor de meeste mensen wel duidelijk dat er meer speelt. Iets van: bedankt voor je feedback. Ik heb telefonisch met u de achterliggende redenen doorgenomen. Mocht een en ander nog steeds onduidelijk zijn, dan kunt u altijd contact met me opnemen. Als u wilt kan ik u natuurlijk ook bellen op een tijdstip dat u uitkomt.

 

Net als met pesten: erboven staan, vooral geen inhoudelijke reactie plaatsen. Over het algemeen hebben dit soort mensen een beperkte spanningsboog en hebben ze over een paar weken weer mot met iemand anders waar dan de aandacht naartoe gaat. Laat in ieder geval zien dat je zakelijk en professioneel bent, dan weten de lezers van de recensies wel wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Link naar reactie
  • 0

Tom, je schetst twee situaties die bij een al te strakke leverancier (U heeft daar nu eenmaal voor getekend) tot irritatie kunnen leiden. Een 'klant die onder een contract uit wil komen, waarschijnlijk omdat hij ook bij een concurrent een ovk is aangegaan' komt voort uit een onvriendelijk klantbeeld.

 

Tja, dan loop je het risico op onvriendelijke recensies.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je kan het nooit van emotie winnen.

Niet met ratio en ook niet met nog meer emotie.

 

Er over bloggen lijkt me idd een prima optie, MITS je rationeel kan blijven.

Een emotionele reactie opschrijven zal nieuwe klanten eerder doen wegblijven.

 

Zodra jouw reactie niets meer toevoegt aan wat je al geschreven hebt, niet meer reageren.

Don't feed the fire.

 

Wat misschien wel zinvol is:

Zoeken naar reacties op die reviews en daar dan op reageren.

Als je dat rationeel doet dan win je daar misschien juist weer vertrouwen mee.

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.