• 0

vermogen opbouwen

ik heb een eenmanszaak en om ooit een hypotheek voor eigen woning te kunnen krijgen, moet je volgens mij wel een flink eigen vermogen opbouwen. ik ben daarom zoveel mogelijk aan het sparen. ik krijg maar tegen de 3% rente en nu ik een bepaald bedrag heb bereikt wordt het zelfs nog lager. nou is mijn vraag: heeft er iemand tips waar je zoal het beste een spaarrekening kan openen, oftewel die redelijk veel rente geeft? geld opzij zetten vind ik prima, maar niet langer dan circa 2 a 4 jaar, want ik wil tegen die tijd graag een hypotheek kunnen krijgen. ;)

 

of is het mogelijk geld bv voor 6 jaar opzij te zetten en dankzij de vermogen wel over 2 a 4 jaar een hypotheek te krijgen?

 

ik heb nl begrepen van 'hoe meer geld je al zelf heb hoe eenvoudiger het is een hypotheek te krijgen', maar ik weet niet of dat geld dan ook meteen uitgegeven moet worden aan het huis, of meer als 'back-up voor slechte tijden' gezien wordt. want ik heb ook begrepen dat als je niet veel spaargeld heb, de bank een arbeidsongeschiktheids-verzekering eist, tenzij je zelf al kapitaal heb opgebouwd.

 

alvast bedankt voor de tips. :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eigen vermogen is niet zo heel erg belangrijke voorwaarde voor het verkrijgen van een hypotheek, hoewel ze toch wel een beetje moeilijk beginnen te worden en de bomen/hypotheken niet meer sky high gaan.

 

Als je in loondienst bent wordt er gekeken naar je dienstverband, je salaris en het onderpand. Als zelfstandige wordt er gekeken naar je inkomen over de afgelopen periode (enkele jaren) en de waarde van het onderpand. Bij een zelfstandige doen ze dus wel iets moeilijker. Als je in loondienst bent dan krijg je zelfs met een tijdelijk contract redelijk makkelijk een hypotheek, ik heb wel meegemaakt dat iemand net 2 weken bij ons in dienst was (tijdelijk contract) en op basis van onze werkgeversverklaring toch een hypotheek kreeg ???.

 

Hoge rente's zijn er momenteel helaas nergenst te verkrijgen. Ook niet als je voor langere tijd vastzet (bij 10 jaar vast ga je volgens mij naar ruim 4%). Alle mogelijkheden om binnen redelijk korte termijn een hoger rendement te behalen gaan allen gepaard met hogere risico's. Lekker op de bank laten staan dus zou ik zeggen.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

ik ben niet in loondienst, anders was het wel makkelijker geweest. en onderpand heb ik nog niet, woon nog bij mijn ouders. ;)

 

en strategos, ben het helemaal met je eens, ik investeer dan ook nog altijd in nieuwe producten (heb internetshop), maar als het lekker gaat qua omzet hou je genoeg geld over en je moet volgens mij ook wat geld overhouden voor slechtere tijden en om ooit een hypotheek te kunnen krijgen. maar ik heb genoeg geld over om te investeren, dat is niet het probleem, ik ben meer aan het nadenken wat ik met mijn overige centjes kan doen. ;) gewoon netjes bij spaarrekening storten lijkt mij het makkelijkst...nu nog kijken welke, rabo geeft maar tegen de 2, die van mij iets onder de 3 maar ik zit nu al over hun bedrag heen...nou ja, ik ga wel verder zoeken naar andere banken. als iemand tips heeft hoor ik het graag. :)

Link naar reactie
  • 0

als iemand tips heeft hoor ik het graag. :)

 

Hoi Anna,

 

Mij heeft sparen.pagina.nl goed geholpen om onderzoeken of ik moest veranderen van aanbieder. Ben zelf al jaren bij Spaarbeleg: zonder voorwaarden voor bedragen kleiner dan € 50k.

 

Of het zinvol is te switchen kun uitrekenen met behulp van aangehecht excel bestand.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Rente_Rendement_origineel.xls

Link naar reactie
  • 0

4% is best goed voor een spaarrekening, al is het wel het type waarbij je een boete betaald bij opname (1%, valt mee dus).

 

Momenteel is het gewoon heel lastig om ergens betrouwbaar een beetje rendement te maken. Aandelen zijn niet echt te vertrouwen (nooit geweest, maar de laatste tijd is zeker niet fraai), en de rente.. tja, die is lager dan de inflatie. Inmiddels zou het oh-zo-ouderwetse goud wel weer eens een aardige investering kunnen worden, zeker op wat langere termijn.

Link naar reactie
  • 0

als iemand tips heeft hoor ik het graag. :)

 

Hoi Anna,

 

Mij heeft sparen.pagina.nl goed geholpen om onderzoeken of ik moest veranderen van aanbieder. Ben zelf al jaren bij Spaarbeleg: zonder voorwaarden voor bedragen kleiner dan € 50k.

 

Of het zinvol is te switchen kun uitrekenen met behulp van aangehecht excel bestand.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

bedankt voor de tip en excel file. :) een vriend verwees ook al naar sparen.pagina.nl . ik ga nu maar even weg uit warme zolderkamer maar zal daar eens uitgebreid naar kijken en dan kiezen. ;)

Link naar reactie
  • 0

ik ben niet in loondienst, anders was het wel makkelijker geweest. en onderpand heb ik nog niet, woon nog bij mijn ouders. ;)

 

Het onderpand bij een hypotheek is het huis dat je gaat kopen, niet een huis dat je nu moet hebben. Je leent geld, koopt daar een huis mee, en dat huis is dan het onderpand voor het geleende geld.

Over het algemeen is de hypotheek meer dan de waarde van het huis (wegens overdrachtsbelasting, kosten opknappen/verbouwen), maar het kan niet ál te veel meer zijn, anders is het huis geen bruikbaar onderpand meer voor het geleende geld.

 

Link naar reactie
  • 0

http://www.argenta.nl/tarieven.asp geeft ook wel lekker veel rente en daar zitten niet veel haken & ogen aan.

 

iemand raadde me ook rabobank telesparen aan. het is maar 2,3% rente maar als je een gewone raborekening vaak gebruikt is het wel handig. nu hou ik altijd redelijk veel geld op de gewone raborekening zodat ik betalingen altijd snel kan afhandelen. via rabobank telesparen krijg je wat rente en kan je het geld wel snel uitgeven.

 

die van sns hou ik in gedachten, bedankt. ben nl nog niet zo lang bezig met eigen bedrijf en zal dus voorlopig nog wel regelmatig ineens veel geld nodig hebben, zoals belasting en ooit een auto. ;)

 

iedereen bedankt voor de tips, ik weet nu wat ik ga doen, maar dacht laat ik dit nog posten hier, wie weet heeft iemand anders hier ook wat aan. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.