• 0

Voorbelasting reparatie onderdelen BTW aangifte

Goedendag,

 

Even een korte vraag, ik heb een eenmanszaak sinds kort en repareer apparaten, soms voor verkoop van margegoederen en soms voor onderhoud/reparatie voor een klant. Ik heb begrepen dat ik de BTW van de onderdelen kan aftrekken bij voor de voorbelasting. Onder welke kosten valt dit, overige of directe?

 

Ik ben net begonnen, ik heb onderdelen besteld om een werkplaats in te richten. Gewoon op mijn eigen naam zonder kvk nr, kan ik deze alsnog aftrekken? Als aanloopkosten of iets anders?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb begrepen dat ik de BTW van de onderdelen kan aftrekken bij voor de voorbelasting. Onder welke kosten valt dit, overige of directe?

 

Wanneer je goederen/onderdelen inkoopt om margegoederen "op te knappen" (repareren/herstellen dus), dan zal dat ook onderdeel uitmaken van de kostprijs van de verkopen (straks).

 

Dus je zou het bij desbetreffende goed in de voorraad kunnen stoppen en wanneer het goed verkocht wordt dan weer naar de kostprijs (van de omzet) brengen.

 

Voor de BTW vraag je natuurlijk dit als voorbelasting terug in het tijdvak van aankoop.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het antwoord, er is nog 1 complicatie: Sommige onderdelen zijn in Duitsland besteld. Dan kan ik die dus niet aftrekken van de btw aangifte. Maar wel een verzoek 'Teruggaaf van btw uit andere EU-landen'. indienen, ik zal me daar eens in verdiepen. Moet dit ook ieder kwartaal of jaarlijks?

 

Onder welke post vallen de onderdelen bij de voorbelasting, directe kosten?

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop trouwens dat je weet dat je de inkoopprijs van de nieuwe onderdelen (waar je BTW voor als voorbelasting aftrek dus) niet van de marge van het margegoed mag aftrekken bij het bepalen van de verschuldigde BTW bij de verkoop straks.

 

Je vraag over "welke post" de voorbelasting onder valt snap ik niet.

Voorbelasting is voorbelasting. Staat op de balans (bij de BTW/omzetbelasting). Niets met kosten te maken uiteraard.

Behalve wanneer je het niet kan terugvragen/verrekenen. Dan zijn het kosten, meestal hetzelfde soort als waar de uitgave voor gedaan is.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop trouwens dat je weet dat je de inkoopprijs van de nieuwe onderdelen (waar je BTW voor als voorbelasting aftrek dus) niet van de marge van het margegoed mag aftrekken bij het bepalen van de verschuldigde BTW bij de verkoop straks.

 

Klopt, daar kon ik makkelijk informatie over vinden over de margeregeling en de globalisatiemethode. Het gaat me puur om de voorbelasting van de onderdelen bij de btw aangifte. Los van of ik ze al heb gebruikt eigenlijk, de meeste zijn voor inrichten van mijn werkplaats, geen extreme bedragen trouwens maar toch. Rekeningen uit het buitenland kan ik sowieso niet meenemen in de aangifte blijkbaar.

 

 

Je vraag over "welke post" de voorbelasting onder valt snap ik niet.

Voorbelasting is voorbelasting. Staat op de balans (bij de BTW/omzetbelasting). Niets met kosten te maken uiteraard.

Behalve wanneer je het niet kan terugvragen/verrekenen. Dan zijn het kosten, meestal hetzelfde soort als waar de uitgave voor gedaan is.

Mijn fout denk ik, mijn administratie is nog te simpel. Voorheen werkte ik met voorgebakken facturen en was het wat simpeler, ik hield de btw kosten bij in een excel bestand, elke invoer had een categorie bijv "tel/internet kosten", "inventaris", "directe kosten". Ik moet naar een uitgebreider systeem maar dit kwartaal hou ik nog het oude aan en vroeg me af waaronder onderdelen vallen..

 

Simpele vragen maar ik kwam er even niet uit, heb nog genoeg te leren ::)

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien heb ik het verkeerd, maar zonder kvk inschrijving heb je toch geen BTW nummer van de belastingdienst?

Volgens mij ben je dan niet BTW plichtig (je hoeft geen BTW te rekenen, maar kunt het ook niet terugvragen)

Ik heb al jaren een kvk inschrijving en doe btw aangifte. Daar was ik wat onduidelijk over, dat lukt wel. Alleen vroeg ik me af onder welke categorie je zoiets benoemt
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.