• 0

Webshop verkopen met niet-concurrentiebeding

Goedemiddag beste forumleden,

 

Ik ben in gesprek met een partij om mijn webshops over te nemen. Het enige punt waar ik mee zit is de voorwaarden dat ik nooit meer actief mag zijn in deze branche/productgroep nadat ik de webshop heb verkocht.

 

Ik vind dit best eng want de overnamesom gaat op en ik heb ook op het begin niet de intentie om opnieuw een webshop in hetzelfde vakgebied te beginnen maar stel mijn andere projecten lopen toch minder als verwacht dan zou ik toch graag kunnen terugvallen op de productgroep waar ik veel verstand van heb.

 

Mijn vraag is dus ook kan een koper dit als voorwaarden eisen, moet hij hier een tijdsduur aan koppelen wettelijk gezien of kan hij gewoon zeggen nooit meer, kan ik via een omweg wel nog gewoon dit product verkopen? (denk aan een goede vriend, opzet bv?).

 

Graag advies want zonder deze webshops ga ik all-in op iets wat nu goed loopt maar straks misschien niet meer.

 

Mvg Henk

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je mag heel veel afspreken maar in dit geval zijn er toch grenzen. Die zitten vooral in de beperking van de mededinging, met name Art 6 Mw.

 

Maar in plaats van hier later over te moeten procederen is het natuurlijk veel handiger om het meteen goed te regelen en af te spreken dat je voor een periode van 2 (max 3 zie hieronder) gebonden bent aan het (niet)concurrentiebeding.

 

20. Niet-concurrentiebedingen zijn gerechtvaardigd voor perioden van maximaal drie jaar wanneer de overdracht van de onderneming de overdracht van de klantentrouw in de vorm van zowel goodwill als knowhow omvat. Wanneer die bedingen uitsluitend op goodwill betrekking hebben, zijn zij voor perioden van maximaal twee jaar gerechtvaardigd.”
bron

 

Er zitten aan bovenstaand overigens heel veel mitsen en maren, bijvoorbeeld hoe de markt in elkaar zit enz. Ik zou voor een degelijk advies een jurist naar de overeenkomt laten kijken. En inderdaad gewoon alles op tafel en onderhandelen. Door eerlijk te zijn win je vaak het meeste vertrouwen en dat is weer essentieel bij de verkoop.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je de shops verkopen als je er blijkbaar rekening mee houdt dat je uiteindelijk weer dezelfde shops opnieuw op zou willen gaan richten? Is het dan niet handiger om de shops in de eerste plaats niet te verkopen?

 

Dat gezegd hebbende;

Ja, dit kan als voorwaarde geëist worden. Dit heet een (niet-)concurrentiebeding. In de regel is hier een tijdsduur aan verbonden.

Hoe lang dat is, dat hangt van meerdere factoren af. Vaak zie je dat er 2 of 3 jaar vermeld wordt. Het staat je dan niet vrij om in die periode in welke hoedanigheid dan ook concurrerende werkzaamheden uit te voeren. Je kan dan dus niet met 'een omweg' alsnog zulke shops oprichten. Je zal zelfs niet als werknemer bij een concurrent aan de bak mogen, laat staan je goede vriend als katvanger gebruiken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.