• 0

Meerderheid behouden bij aantrekking van investeerders?

Kan iemand mij kort uitleggen hoe een eventuele financiering voor een groot project zou verlopen?

 

Een product of dienst op de markt brengen kan relatief snel zorgen voor klanten en de daarbij horende omzetten en winsten. Dit is relatief vrij eenvoudig...

 

maar wat als je een groot project wil opzetten waarbij de inkomsten en opbrengsten pas binnen enkele jaren zichtbaar zouden worden? Laat ons even realistisch zijn na bijvoorbeeld 5 jaar ofzo?

 

Veronderstelling:

Ik overleef een eerste crowdfundig die mij het nodige kapitaal kan bezorgen om het bedrijf wettelijk op te starten. Met dit geld kan het idee toetsen aan de realiteit en mezelf een klein loon uitkeren om te overleven tot een eventuele opening.

Maar hoe gaat het dan verder?

 

Hoe trek ik investeerders (en het daarbij horende kapitaal aan) zonder de meerderheid in mijn eigen project te verliezen?

 

Het plan zou zijn om binnen een vier a vijf jaar een kleinschalig themaparkje op te starten.

Alleen is mij niet duidelijk hoe ik een groot kapitaal bij elkaar krijg zonder de meerderheid in mijn

start up te verliezen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een proof of concept hebt en je winstprognoses zijn te staven dan wordt het zaak dat jij kunt laten zien waarom het nog vijf jaar duurt en wat de rendementen nadien zijn.

 

De aanname dat je dan meer dan 50% van je onderneming 'kwijt' bent aan een investeerder volg ik niet. Hoe ben je daarop gekomen?

 

Investeerders en ondernemers onderhandelen over hun participatie. Onderdeel daarvan is welk deel van de aandelen jij ruilt voor de investering. Waarom zou je aannemen dat je meer dan 50% moet inleveren?

 

Punt is wel dat investeerders niet happig zullen zijn op investeringen met vijf jaar nul rendement. Dan zul je van goede huize moeten komen om aan te tonen dat die vijf jaar nul rendement daarna alsnog goed gemaakt worden.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de eerste feedback!

 

Laat onze zeggen dat ik erin slaag om het eerste opstartkapitaal bij elkaar te krijgen.

Dit budget gaat naar:

- Wettelijke regelingen /startersformaliteiten

- ontwikkelingen van een financieel plan

- concept ontwikkeling

- haalbaarheid studies

 

 

Na dit eerste "haalbaarheid test" jaar zal ik veel meer kapitaal moeten vinden om het concept uit te voeren om het kleine themaparkje echt te kunnen gaan bouwen.

Een realistische prognose/datum voor de echte opening is +/- 2022

Dat wil zeggen dat er geen inkomsten zijn voor 2022.

 

Stel dat ik in 2019 echt investeerders kan vinden die in mij geloven en hun kennis en kapitaal toevertrouwen hoe kan ik als oprichter er dan voor zorgen dat ik aan het roer blijf tot ver na de openingsdatum.

 

De tijdlijn:

2018:

- idee uitwerken + eerste kapitaalsronde (crowdfunding + friends and family) 100 000€

2019 deel 1:

- Wettelijke regelingen /startersformaliteiten

- ontwikkelingen van een financieel plan

- concept ontwikkeling

- haalbaarheid studies

- een absoluut minimum loon voor mezelf om bovenstaande punten voltijds te kunnen uitwerken

 

2019 deel 2:

- investeerders vinden: dat bedrag zal heel ver boven de eerste kapitaalsronde zitten

vandaar dus ook mijn angst en vragen over hoe ik "aan het stuur" kan blijven?

 

2020 - 2022:

- opbouw en realisatie

 

2022 of 2023

- opening

 

Als je een product of dienst in de markt wil zetten heb je na enkele maanden al zekere inkomsten maar in dit geval dus niet eerder dan 2022 dat maakt de ontwikkeling natuurlijk veel complexer

 

Alvast bedankt voor het lezen

 

Link naar reactie
  • 0

Dus in plaats van een bepaald % in aandelen in ruil voor kapitaal, kan ik ook opteren voor een deel van de "eventuele winst" dan?

 

Vergeef mij mijn onkunde, Wat zijn de mogelijkheden voor een project zoals dit?

 

 

Bedankt voor uw tijd in het delen van kennis in dit topic maar ik kan garanderen dat het geen verloren tijd is. Of het het zoveelste idee van een wilde dromer.

 

Ik schat de haalbaarheid van een kleinschalig themaparkje (omdat we klein moeten starten maar groots durven dromen) vrij hoog in omdat ik het open source/volledig transparant wil gaan doen met de community (een park van mensen voor mensen).

Iedere stap "gaat publiek" te kunnen volgen zijn zonder geheimzinnig of mysterieus gedoe en iedereen kan meewerken om dit te realiseren.

 

angel investors, venture capital, converteerbare schulden, ...

Dit gaat ver boven de kleine, eigen zaak in de straat...

Link naar reactie
  • 0

Dit klinkt voor mij niet direct als een onderneming, maar eerder als ideële doelstelling. Waarom dan toch de drang om een controlerend aandelenbelang te willen houden zonder dat daar de financiële middelen voor ingebracht kunnen worden? Waarom richt je geen stichting op met gelijkgezinden?

 

Meestal speelt dit soort vraagstellingen (hier) bij start ups, maar de groei of schaalbaarheid met bijbehorende aanvullende kapitaalbehoefte lijkt hier niet direct reëel voor ondernemer en investeerders.

 

Locatie, gemeente en vergunningen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw tijd in het delen van kennis in dit topic maar ik kan garanderen dat het geen verloren tijd is. Of het het zoveelste idee van een wilde dromer.

Je gaat nu al garanties afgeven?

 

Je vraagt hulp van externe geldschieters zodat jij een inkomen hebt terwijl je je verdiept in de haalbaarheid van je onderneming en de regulering waarbinnen je dan veel later wil gaan ondernemen. Een ton ofzo. Dat lijkt me niet realistisch - tenzij je een angel vindt. Je zal voor eigen rekening en risico het voorwerk moeten doen, zodat je met een uitgewerkt (en doordacht) plan aan crowdfunding kan beginnen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Op basis van deze informatie is het lastig om je echt verder te helpen. Investeerders kijken naar risico en rendement. Dit splits ik even op:

 

Rendementvragen:

- wat verwacht je aan omzet, brutowinst, overige kosten?

- hoe kom je aan klanten?

- is het een schaalbaar concept (kan je meerdere / grotere parken gaan opzetten)?

 

Risicovragen:

- hoeveel geld moet er in het bedrijf?

- hoe lang moet ik op rendement wachten?

- hoe zit het met aanloopverliezen? Wat als het allemaal langer duurt?

- wat brengt de ondernemer zelf in?

- wat doet concurrentie, regelgeving, etc.?

 

Ik weet dat het heel kort door de bocht is, maar dit zijn de 2 assen waarlangs je moet denken. Geld heeft een tijdwaarde en hoe langer rendement op zich laat wachten, hoe risicovoller het is.

 

Uit je verhaal maak ik op dat je de financiële paragraaf van je businessplan nog niet concreet hebt. Dat zou ik op hoofdlijnen rond willen hebben voordat er ook nog maar 1 euro van derden in gaat (FF, CF). Zoek aansluiting bij iemand die hier verstand van heeft.

 

Verder maakt de financieringsmix uit. Bij een themapark denk ik aan vastgoed. Ga je dat kopen, huren, pachten, etc.? Maakt uit voor de financieringsbehoefte. Als je het gaat kopen, dan kan je dat wellicht separaat financieren met een hypothecaire lening. Bij pacht of huur moet het allemaal uit de begroting worden betaald. Idem voor attracties (if any). En hoe zit het met aanloopverliezen? Wie gaat dat financieren?

 

Het lijkt me een kapitaalintensief project met aanloopverliezen. Bovendien lijkt het rendement een maximum te kennen (max capaciteit van het park, max prijzen). In mijn beleving ligt het grootste risico dan bij de investeerder en zal deze een fors belang wensen. Daarnaast ook (doorslaggevende) zeggenschap op belangrijke punten.

 

Manieren om je belang op peil te houden:

- zelf geld inleggen en eerste / grootste risico's opvangen (kan dat?)

- leningen in plaats van eigen vermogen in de tent (heb je zekerheden?)

- budgetten en targets opstellen, voor zowel prestaties van bedrijf als ook financieringstargets (bij behalen van target verwater je niet)

- snel tot operationele cash flow komen zodat lopende zaken hieruit kunnen worden betaald (en je niet bij de investeerder hoeft aan te kloppen)

- werken met converteerbare lening (icm targets) die pas waardering krijgen bij volgende ronde financiering

- meerdere ronden financiering (risico neemt af naarmate je meer realiseert, waarde neemt toe)

 

En zo zijn er vele varianten te bedenken. Begin daarom met je plan en begroting. Daarvoor hoef je nog geen geld op te halen. Daarna de passiva-zijde van de balans invullen.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

"Engelen bestaan niet..." zong ooit een (toen) bekende presentator in zijn show op TV meen ik mij te herinneren. Volgens mij zijn zij nog steeds wel erg schaars. Ik zou daar niet op gokken persoonlijk.

De komende decennia komt er een slordige 86 miljard vrij uit erfenissen van de babyboomers. Die zijn nu aan het zoeken naar bestemmingen.

 

Maak je droomplan. Maak scenario's en situatieschetsen en moodboards. Praat met verwante geesten - niet alleen over je eigen ideeën. Ga naar events, naar borrels en seminars. Maak een blog. Durf te evangeliseren. Tot je een rijke gek tegenkomt die je droom deelt. Of je kinderen zeggen: pa, ga eens aan het werk man!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De meeste private equity investeerders in het middensegment zijn niet geïnteresseerd in een meerderheidsbelang. Verder kijk eens naar de participatiemaatschappijen zoals Innovationquarter, die willen absoluut geen meerderheid maar wel bepaalde stemrechten op belangrijke besluiten. Ze gaan ook akkoord met achtergestelde leningen. Het gaat uiteindelijk om jouw businessmodel en groeipotentieel. De investering zou dus aanzienlijke leverage moeten leveren.

 

Je kan denken aan bijvoorbeeld 10-35% aandelen of een lening. Dergelijke investeerders willen een bepaald rendement hebben op hun investering, die best fors is (even geen voorbeeld). Echter de participatiemaatschappijen zijn door de overheid gefinancierd en zijn iets milder naar mijn mening.

 

Je businessplan moet volledig zijn, en een rendement na vijf jaar is niet erg interessant. De investeerders gaan meestal niet voor de lange termijn.

 

Je plan klinkt overigens ideeel cq maatschappelijk, dan moet je wellicht andere routes bewandelen. Denk aan subsidies en gemeente/provincie etc.

 

Ik ben geen fan van crowdfunding/donaties, ik zou juist kiezen voor een model dat een verstrekker van een fund ook een zeggenschap krijgt. Denk aan een cooperaties waarbij het publiek een deelneming kan kopen (check wel ff de WFT), zo krijgen ze zeggenschap in hun wijk/omgeving etc.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.