• 0

beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen kiezen en contractueel vastleggen

Beste forumleden,

 

Door een brede interesse in technologie en design is mijn onderneming de afgelopen 15 jaar nogal breed gericht. Ik begeef me graag in het prille prototype stadium (MVP's) van zowel software als hardware ideeën die hun userbase nog moeten bewijzen.

Zodoende heb ik werkdagen dat ik een mobiele applicatie aan het ontwikkelen ben en de volgende dag weer voor een andere opdracht aan het solderen ben of de 3D printer aan zwengel.

 

Elke opdracht heeft dus zijn eigen risico profiel qua aansprakelijkheid.

Wat als door mijn code per ongeluk een webshop een tijdje offline raakt, of de 3D printer veroorzaakt brand, etc.

 

Voor de meeste software opdrachten heb ik geen beroepsaansprakelijkheid verzekering gehad omdat ik mijn code lokaal ontwikkel en uitvoerig test alvorens ik ze deploy naar de klant (ff afkloppen :) )

Nu heb ik echter een opdracht op locatie bij een klant waarbij een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is vereist. Gezien de peperdure hardware componenten lijkt het me ook zeer verstandig.

 

In mijn zoektocht naar een geschikte verzekering ben ik erachter gekomen dat het erg lastig is om zowel voor software als hardware risico's verzekerd te worden.

Ze hebben allemaal wel hun beperkingen en eigenaardigheden.

 

Ik ben benieuwd of jullie ervaringen en advies hebben. Hoe zou ik dit kunnen aanpakken en waar moet ik zeker op letten?

 

Het liefste wil ik in de overeenkomst met de klant opnemen dat ik alleen aansprakelijk gesteld kan worden voor ongelukken op de werkvloer en gedurende de contractduur.

Dan zou ik een extra verzekering kunnen afsluiten dat goed bij deze opdracht past en na de opdracht beëindigen. Anders als een satelliet na afloop van de opdracht alsnog uit de lucht komt vallen door een firmware fout van mij, moet ik dit extra verzekeringspakket jaren lang aanhouden. Dat schiet ook niet op.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp

 

 

 

 

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
In mijn zoektocht naar een geschikte verzekering ben ik erachter gekomen dat het erg lastig is om zowel voor software als hardware risico's verzekerd te worden

Op zich is levering en installatie van hardware verzekerbaar op een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, zelfs op de relatief eenvoudige standaarddekkingen (zoals Hiscox). Maar als jij die hardware zelf bouwt of aanpast zijn die engineering- en productaansprakelijkheidsrisico niet verzekerd en meestal ook niet verzekerbaar op standaarddekkingen.

 

De oplossing is dat je moet gaan zoeken en kijken naar maatwerk: daar is die combinatie van contractuele aansprakelijkheid software / engineering en productaansprakelijkheid hardware prima verzekerbaar.

 

Maatwerk-verzekeraars zijn niet de grote verzekeraars en bekende namen, maar partijen zoals Amlin, Zurich, Achmea (beurs), CNA, Chubb, AIG, Markel, HDI, Sompo Canopius en Liberty. Ze zijn ook niet of nauwelijks rechtstreeks benaderbaar: alleen via professionele adviseurs of (beurs)makelaars.

 

Het liefste wil ik in de overeenkomst met de klant opnemen dat ik alleen aansprakelijk gesteld kan worden voor ongelukken op de werkvloer en gedurende de contractduur

Ik zou dat als klant niet accepteren, en jouw opdrachtgever doet dat kennelijk ook niet. Bovendien zal de brandverzekeraar van de klant zo'n beperking (vrijwaring) ook niet accepteren en loop je het risico dat een rechter de bepaling achteraf onredelijk vindt, en terzijde stelt.

 

Maar zelfs als je dat wél overeenkomt met de klant én een rechter dat niet overruled, kun je bepaalde aansprakelijkheid niet ontlopen: schade aan derden door jouw ondeugdelijke product bijvoorbeeld. Productaansprakelijkheid is dwingend recht, dat zich niet laat beperken.

 

Dan zou ik een extra verzekering kunnen afsluiten dat goed bij deze opdracht past en na de opdracht beëindigen. Anders als een satelliet na afloop van de opdracht alsnog uit de lucht komt vallen door een firmware fout van mij, moet ik dit extra verzekeringspakket jaren lang aanhouden. Dat schiet ook niet op.

Daar zijn andere oplossingen voor. Maar er lijkt sowieso sprake van een mismatch: de verzekeraars en adviseurs die dit als maatwerk zouden kunnen aanbieden, gaan niet aan de slag voor iemand die alleen eenmalig voor een specifiek project een verzekering wenst. Daarvoor wordt de spaarzame tijd en tekencapaciteit niet ingezet.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Die beroeps en bedrijfsaansprakelijkheid zou ik doorlopend afsluiten, zeker indien je software maakt. Indien de soft of hardware niet werkt kan dat bij jouw worden gelegd.

 

In je algemene voorwaarden opnemen dat je aansprakelijkheid accepteert tot op zekere hoogte (niet alles uitsluiten!).

 

Ik denk dat dit wel te verzekeren is, zoek een goede assurantietussenpersoon.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.