• 0

Hobbywinkel beginnen

Beste forummers,

 

Ideeën die al een langere tijd door mijn hoofd spoken, beginnen nu wat vastere vormen aan te nemen. Dus tijd om één en ander uit te zoeken en op een rijtje te zetten.

 

Even in het kort. Ik ben Bianca, getrouwd, moeder van 2 pubers. Tot een jaar geleden had ik een webshop in knutselmaterialen en gaf ik workshops en kinderfeestjes op locatie en in mijn atelier in de tuin. Tot ik door het overlijden van 3 dierbaren in een burn out kwam. Ik was alle zin kwijt en heb mijn bedrijf aan de wilgen gehangen. Een iets te spontane, ondoordachte actie. Daarbij ook mijn atelier afgebroken, want "ik was wel klaar met alles".

 

Bloed kruipt waar het niet gaan kan, en het begint nu toch wel weer te kriebelen. Mijn atelier is dus niet meer en probeer ik nu één en ander weer op te starten in een gehuurd zaaltje in de buurt. Maar dat is dus lastig. Dit is niet altijd beschikbaar, en mensen komen daar toch niet zo snel (is bij een tuindersvereniging). Iets anders is er helaas niet in de omgeving.

 

Nu ben ik dus de laatste tijd steeds meer bezig met het onderzoeken naar de mogelijkheden van het beginnen van een hobbywinkel waar ik ook de workshops en kinderfeestjes kan geven. Aanstaande donderdag ga ik een winkelpand bekijken. Maar er moet natuurlijk veel meer onderzocht worden. Wie zou me antwoorden kunnen geven op mijn vragen?

 

Ik heb een pand gezien met een vvo van 90m2 op een A2 locatie voor € 995,- excl. Is dit een redelijke prijs en valt er over zoiets ook nog te onderhandelen met een makelaar?

 

Hoeveel gas/water/licht zou je kwijt zijn per maand? Dan denk ik nog aan verzekeringen, alarm, internet/telefoon.

 

En dan de financiering. Ik heb geen eigen geld. Ik moet het natuurlijk nog veel nauwkeuriger berekenen, maar ik denk ongeveer 25.000,- nodig te zijn voor inrichten en voorraad. Stel dat ik dat via de bank kan lenen, over hoe zo'n periode moet dat terug betaald worden en wat zal dat ongeveer per maand zijn?

 

Is er concurrentie? Ja, er zit een hobbywinkel op circa 300 meter schuin tegenover op het plein. Alleen heeft deze meer een assortiment voor ouderen zoals kaarten maken en breien. Ik wil me meer richten op tekenen/schilderen, workshops, kinderfeestjes en knutselassortiment.

 

Wie kan me iets meer op weg helpen en zo in te schatten of iets rendabel is of niet? Wat zie ik over het hoofd? Alvast dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

leuk idee, past ook heel goed op een Swan Market of Garden Fair (daar zijn er plenty van!)

maar ook op school- en buurtfeestjes of gemeente evenementen.

 

je kan aan snoep ook nog een opvoedkundige kant toevoegen door te kiezen voor alternatieven met minder suiker en vetten, kijk eens bij Food2Smile ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Nog genoeg om over na te denken en uit te werken dus. Mocht ik weer ergens tegenaan lopen qua vragen dan meld ik me weer! Bedankt voor het meedenken en helder krijgen van alles.

Laat je niet ontmoedigen.

 

We zijn aan het oefenen met vriendelijker ontvangst van nieuwkomers en dat is nog even wennen. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

De belangrijkste criteria voor de bepaling of een hygiënecode van toepassing (en zo ja, welke Hygiënecode) is, zijn:

- De houdbaarheid (TGT, THT);

- Het al of niet aankopen, opslaan en verkopen in ongeopende consumentenverpakkingen de aard van de bewerkingen, die plaats vinden in de instelling (geen bereiding, minimale bereiding, uitgebreide bereiding);

- Het tijdsverloop tussen bereiding en verkoop (doorgifte tijd);

- Het tijdsverloop tussen ontdooien en bewerken (verhitten) van producten;

- Het al dan niet gebruiken en bewerken van verse grondstoffen en halffabrikaten.

 

Kortom:

Jij hebt, op basis van de door jouw verschafte informatie, geen Hygiënecode verplichting.

Let wel:

Als jouw assortiment bijvoorbeeld gekoelde, geopende, kort houdbare, etc. zoetwaren bevat, kun je te maken krijgen met registratie verplichtingen, maar dat vereist niet persé een volwaardig HACCP.

 

Mocht je toch twijfelen over bepaalde producten, vragen mag altijd.

 

 

Naast de verkoop van verpakt snoepgoed zoals bijv. puntzakken popcorn en zuurstokken, zal ik ook losse schepsnoep gaan verkopen uit van die ronde plastic silo's. Zolang de tht datum onder op de silo staat, is dat genoeg registratie? Of is er meer voor nodig? Als mijn zoon snoep schept bij de drogist, staat er ook geen tht datum op de zak namelijk.

 

Toevallig ook nog iemand een leuk inkoopadres voor oud-Hollands snoepgoed?

Link naar reactie
  • 0
De belangrijkste criteria voor de bepaling of een hygiënecode van toepassing (en zo ja, welke Hygiënecode) is, zijn: - De houdbaarheid (TGT, THT); - Het al of niet aankopen, opslaan en verkopen in ongeopende consumentenverpakkingen de aard van de bewerkingen, die plaats vinden in de instelling (geen bereiding, minimale bereiding, uitgebreide bereiding); - Het tijdsverloop tussen bereiding en verkoop (doorgifte tijd); - Het tijdsverloop tussen ontdooien en bewerken (verhitten) van producten; - Het al dan niet gebruiken en bewerken van verse grondstoffen en halffabrikaten. Kortom: Jij hebt, op basis van de door jouw verschafte informatie, geen Hygiënecode verplichting. Let wel: Als jouw assortiment bijvoorbeeld gekoelde, geopende, kort houdbare, etc. zoetwaren bevat, kun je te maken krijgen met registratie verplichtingen, maar dat vereist niet persé een volwaardig HACCP. Mocht je toch twijfelen over bepaalde producten, vragen mag altijd.
Naast de verkoop van verpakt snoepgoed zoals bijv. puntzakken popcorn en zuurstokken, zal ik ook losse schepsnoep gaan verkopen uit van die ronde plastic silo's. Zolang de tht datum onder op de silo staat, is dat genoeg registratie? Of is er meer voor nodig? Als mijn zoon snoep schept bij de drogist, staat er ook geen tht datum op de zak namelijk. Toevallig ook nog iemand een leuk inkoopadres voor oud-Hollands snoepgoed?
THT vermelding op de zak (gemengd) snoepgoed is inderdaad niet verplicht, en zeker af te raden. Daarmee zou je het voor jezelf moeilijker maken dan het is.

 

Ik zou persoonlijk de datum van openen vermelden op de silo, niet de THT. Waarbij je een gemiddelde tijd kunt nemen waarin het snoepgoed verkoopbaar is. Hierbij inacht nemend dat je eerder kwalitatief bederf zult hebben dan microbiologisch oid. Hou er rekening mee dat de vermelde THT door de fabrikant meestal alleen leidend is voor een dichte verpakking.

 

Wat betreft je groothandel vraag; Een google zoekopdracht geeft je tal van hits. Candy point ken ik wel, heb echter geen idee of dat is wat jij zoekt.

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom is snoepgoed een aanvulling van hobbyspulletjes? Je kan ook drank of sigaretten erbij verkopen: trekt weer andere doelgroepen aan. Maar of het elkaar versterkt.....

 

Hobbyspullen verkopen op een braderie of jaarmarkt dat loopt niet. Heb ik in mijn vorige bedrijf ook al gedaan. De kinder-knutselactiviteiten liepen wel redelijk, maar niet voldoende om naast de kosten nog voldoende over te houden aan inkomsten.

 

Via google kwam ik op een pagina van een concullega aan de andere kant van het land. Zij verkoopt vanuit haar gepimpte caravan ook oud-Hollands snoep, naast de kinder-knutselactiviteiten. Zodoende dat ik nu aan het inventariseren ben of dat een aanvulling zou zijn.

http://leukenzo.nl/index.php/snoepgoed dit is het idee.

 

De creavan komt er sowieso. Daar zijn we al druk mee bezig, het aanvullende gedeelte is dus nog in onderzoek ;-)

 

Link naar reactie
  • 0

Naast de verkoop van verpakt snoepgoed zoals bijv. puntzakken popcorn en zuurstokken, zal ik ook losse schepsnoep gaan verkopen uit van die ronde plastic silo's. Zolang de tht datum onder op de silo staat, is dat genoeg registratie? Of is er meer voor nodig? Als mijn zoon snoep schept bij de drogist, staat er ook geen tht datum op de zak namelijk.

 

Toevallig ook nog iemand een leuk inkoopadres voor oud-Hollands snoepgoed?

ik vermoed dat je een logboek oid moet bijhouden waarbij je de THT noteert van de silo die je vult,

ongetwijfeld kan je leverancier je daarin adviseren.

grote leverencier op het gebied van oud-hollands snoep is van Vliet minder nostalgisch maar ook erg lekker en je hebt gelijk een goed verhaal

maar in de huidige trend van minder suiker zou je ook kunnen kiezen voor verantwoord snoepgoed! ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.