• 0

Marge afspraken voorbehouden aan de fabrikant en importeurs.

Geachte leden,

Vorig jaar is een (Benelux) importeur voor onze producten failliet gegaan. (waren meerdere holdings) Voor dat er een nieuwe importeur was gevonden kon ik tijdelijk ( met bijna de zelfde condities en klein marge verschil) mijn inkopen doen bij een Frans bedrijf. Nu is er een nieuwe importeur bekend voor de Benelux en moet ik bij deze importeur de inkopen doen. De importeur in Frankrijk mag niet leveren van de fabrikant. Echter, de gehanteerde marge is met gemiddeld 5 tot 10% afgenomen. De inkoopprijzen zijn nu op 1 of 3% na het zelfde als bij verschillende "groot winkel" bedrijven. Helaas kan ik geen andere korting bedingen bij deze importeur. Daarnaast levert de fabrikant service onderdelen. De prijslijst die zij uitgeven is bestemt voor de eindgebruiker (de klant). Echter ook hier rekent de importeur deze prijzen door als zijnde dat ik een eindgebruiker ben en houd zelf de volledige marge. Beide, zowel de fabrikant en de importeur hanteren de zelfde prijzen. Als resultaat dat ik als bedrijf geen service of concurrerende verkoop kan doen. De consument is hier door gedupeerd van wege de (te)hoge prijzen die ik zou moeten berekenen. Daarbij nog niet gesproken over concurrentie vervalsing in mij ogen. De vraag is: kan een fabrikant leveringen verbieden of opleggen aan andere importeurs binnen de EU en kan de fabrikant/groothandel/importeur een handelaar/onderneming zien als eindgebruiker?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Martinus,

 

Welkom op Higherlevel.

 

De importeur in Frankrijk mag niet leveren van de fabrikant.

(...)

De vraag is: kan een fabrikant leveringen verbieden of opleggen aan andere importeurs binnen de EU

De fabrikant kan de ondernemer in Frankrijk niet zonder meer verbieden om aan jou te leveren, maar mag wel weigeren om aan deze ondernemer te leveren. Effectief heeft dat natuurlijk wel hetzelfde effect.

 

De consument is hier door gedupeerd van wege de (te)hoge prijzen die ik zou moeten berekenen.

De consument kan al terecht bij goedkopere winkelbedrijven zoals je zelf zegt, dus die is niet direct gedupeerd. Jij wel, want je kunt met een concurrerende marktprijs geen marge meer realiseren.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.