• 0

Gebruikte en nieuwe goederen op 1 één factuur

Beste allemaal,

 

Onlangs ben ik begonnen met een verkoop van nieuwe en gebruikte goederen en reparatie van goederen.

Voor gebruikte goederen die ik via de margeregeling verkoop moet ik dus geen BTW rekenen heb ik gelezen, enkel een vermelding “bijzondere regeling: Gebruikte goederen” onderaan de factuur. (en later btw over de winst rekenen).

 

Maar nu heb ik een vraag over die vermelding: Stel dat ik een gebruikte telefoon verkoop en een nieuwe autolader aan 1 klant. Ik neem aan dat dat in 1 factuur kan, hoef je dan los van die vermelding niks anders te doen? Of moet je specifiek per goed aangeven dat het marge is of niet?

Bijvoorbeeld op de factuur achter die telefoon deze vermelding te zetten of "*" die verwijst naar de “*bijzondere regeling: Gebruikte goederen” onder aan factuur?

 

Dank alvast.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Natan,

 

welkom op HL.

 

Als jij op een factuur goederen zet waarvoor verschillende btw tarieven gelden dan moet je op zo'n factuur duidelijk aangeven welke artikelen onder welk tarief vallen en in je totaalberekening per gebruikt tarief ook een totaal.

meest gebruikte vormen zijn wel in een apart kolommetje achter of voor het bedrag het percentage danwel de letter H voor hoog tarief en letter L voor laag tarief een sterretje voor Margegoederen lijkt me dan ook een prima oplossing.

 

Voor marge goederen geldt inderdaad dat je geen btw op de factuur zet. dus je maakt in je totaal kolom geen aparte regel met "margegoederen 0" maar je houd het bij de vermelding onder het totaal dat de met * gemarkeerde goederen onder de margeregeling vallen.

 

in de meeste voorbeelden wordt uitgelegd dat er helemaal geen btw op de factuur mag staan, maar dat komt omdat met geen gemengde voorbeelden heeft gebruikt.

Zolang je maar duidelijk ondderscheid maakt is het geen probleem.

 

Link naar reactie
  • 0

0% is inderdaad ook een bestaand btw percentage

 

strikt genomen is margeregeling ook geen vrijstelling, immers betaal je gewoon btw over de marge. De regel dat je geen btw hiervoor op de factuur mag zetten komt voort uit het feit dat voorkomen moet worden dat de ontvanger van de factuur de btw terugvraagt (beetje versimpeld uitgelegd)

 

Het zou wel kunnen dat binnen jou boekhoudpakket of facturatiepakket geen aparte optie heeft voor de Margeregeling heeft en dat je daarom voor vrijstelling moet kiezen om daarna zelf uit te rekenen wat je vanwege margeregeling moet aangeven.

Als het mogelijk is om zelf btw codes aan te maken dan zou ik voor de margeregeling wel een aparte code maken om eventuele misverstanden over vrijstelling of marge btw te voorkomen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt.

 

Dat klopt, ik experimenteer nog met gratis boekhoudpaketten en een excelbestand. Bij 1 van de eerste kies je voor "BTW aangepast" (werd uitgelegd op die site bij margegoederen) en in Excel "geen BTW". Bij die laatste zie je verder niks alleen een totaalbedrag. Bij de 1e staat er onderaan bijv "bedrag exl btw €45,00" en "BTW aangepast: €0,00" en uiteindelijk "Totaalbedrag incl BTW 45,00".

 

Dat lijkt me goed zolang je maar per product aangeeft of het L of H of * is? €0,00 BTW is wat anders dan 0% BTW..

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.