• 0

Een eigen product aanbieden bij groothandels en winkeliers

Beste forumleden,

 

Ik ben blij dit forum vandaag te hebben gevonden. Het eerste bericht wat ik zag staan, van Bianca over een hobby winkel beginnen, is te vergelijken met mijn onderneming die ik ruim een half jaar geleden ben gestart. Nadat ik de hele discussie heb gelezen, en daar al het een en ander van heb opgestoken, neem ik toch nog de moeite om ook mijn vragen hier neer te zetten.

 

Mijn naam is Minke, ben woonachtig met mijn gezin in een dorp waar ik ook werkzaam ben als pedagogisch medewerker op een peuterschool en als onderwijsassistent in de onderbouw van een basisschool. Mijn verdiensten uit deze parttime baan is mijn basisinkomen. Daarnaast heb ik al jaren een wens om van mijn hobby mijn werk te maken. In 2009 ben ik een knutselclub voor kinderen gestart. dit deed ik aan mijn eigen keukentafel. Toen er een lokaal in de school, waar ik werk, leeg kwam te staan heb ik de ruimte voor mijn workshops in gebruik mogen nemen. Hier betaal ik een laag huurbedrag voor. Deze ruimte is nu uitgegroeid tot een groot workshopatelier, waar ik regelmatig creatieve workshops en cursussen verzorg voor zowel kinderen als volwassenen.

 

Ruim een half jaar geleden ben ik officieel met mijn eigen onderneming gestart. Ik heb een eigen hobbyproductenlijn ontworpen en in China laten produceren. Dit hobbyproduct is een uniek product, waar een verhaal achter zit. Ik ontwerp o.a. tekststempels waar een speciaal lettertype in is verwerkt. Dit lettertype is het handschrift van mijn overleden zusje. Zij is overleden aan kanker en had een wens, die ik, door haar handschrift in mijn ontwerpen te gebruiken, in vervulling laat gaan. Omdat de teksten best wel bijzonder zijn, slaan de producten goed aan in de hobbybranche. Een deel van de opbrengst van deze producten doneer ik aan KWF.

 

Mijn eerste vraag is nu, hoe kan ik mijn eigen product beschermen tegen kopiëren? Ik heb wel copyright op mijn website staan, maar in hoeverre is dat rechtsgeldig.

 

Nu heb ik een grote zending laten produceren van meerdere producten. Ik verkoop ze zelf via mijn webwinkel en ik sta op markten en beurzen. Ik heb geen fysieke winkel. Mijn doel is om mijn producten zo snel mogelijk in winkels te krijgen. Een aantal winkeliers, verkopen mijn eerste producten al in hun winkel en webwinkel. Zelf wil ik er eigenlijk niet veel werk aan hebben om mijn producten bij de winkeliers aan te bieden. dit heb ik al begin december met mijn eerste producten gedaan, maar daar kreeg ik geen respons op. Nu heb ik contact gezocht met een groothandel om daar mijn producten aan te bieden. Zelf wil ik het liefst lekker bezig zijn met mijn hobby en workshops en me niet met zaken bezig houden waar ik geen ervaring in heb. Ik merk nu dat ik tegen heel veel zaken aanloop. Inkoop, verkoop, een boekhouding bijhouden. Ik probeer me wel in alles te verdiepen om toch een beetje inzicht te krijgen in mijn eigen onderneming. Nu sta ik voor de keus hoe ik zo snel mogelijk mijn producten in de winkels krijg! Wat is het voordeel voor mij als ik het bij een groothandel parkeer? Hoe pak ik dat aan? Wat verwacht een groothandel van mij? Mag ik zelf mijn (verkoop)eisen stellen?

 

Misschien kunnen jullie mij advies of een wijze raad geven?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens Wikipedia is het actief beschermen van een lettertype (schrijfwijze) geen sinecure. Er wordt verwezen naar een Unregistered Community Design (UCD) en een Registered Community Design (RCD). In Duitsland kennen ze bovendien het zogenaamde Schriftzeichengesetz.

 

Nederland wemelt van de font-designers, dus misschien heeft iemand een reactie vanuit de praktijk.

 

Welkom op HL. ;)

 

PS _ Blijft er na alle marge-slagen voia groot- en detailhandel nog wat winst over? En bevalt de handel met het Verre Oosten? Ik zou jouw ervaringen wel eens in een documentatire willen zien. Minka gaat naar China!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het betreffende font op basis van een handschrift zal heel waarschijnlijk voldoende zijn beschermd door het auteursrecht. Persoonlijk zie ik niet waarom mensen dit zouden willen kopiëren, zeker nu er een verhaal achter zit. Men kan wel delen kopiëren en er een eigen draai aan geven. Maar dat zal je zelf ook doen of hebben gedaan.

 

Je producten alleen onderbrengen bij een groothandel gaat meestal niet werken, simpelweg omdat de klanten van de groothandel geen producten wegzetten waar (nog) geen vraag naar is. Je zal dus nog steeds ook aan de vraagkant actief moeten zijn.

Wat voor jouw product heel goed zou kunnen werken zijn grote beurzen, zowel de creabeurzen als de lifestyle beurzen (huishoud, Margriet, Libelle enz). Je kan daar verkopen en je verhaal kwijt. Daar lopen ook winkeliers.

 

Tegelijkertijd kan je een groothandel inschakelen zodat de winkeliers die je producten hebben gezien, die ook kunnen gaan verkopen. Je moet wel rekening houden met de marges die de diverse schakels nodig hebben. Geen idee wat de marges in die branche zijn maar een richtgetal van 30%-50% over de inkoop ex BTW zou een goede start kunnen zijn. De hoogte waar men genoegen mee neemt is vooral afhankelijk van de omloopsnelheid en de ruimte die de producten innemen.

 

Link naar reactie
  • 0

...

Je producten alleen onderbrengen bij een groothandel gaat meestal niet werken, simpelweg omdat de klanten van de groothandel geen producten wegzetten waar (nog) geen vraag naar is. Je zal dus nog steeds ook aan de vraagkant actief moeten zijn.

...

Goed punt, groothandels verkopen al zoveel artikelen, de kans is klein dat ze uitgebreid de tijd erin stoppen om dit te promoten. Mijn ervaring met de professionele, grote groothandels is dat ze alles zelf produceren. Ik ben bang dat het voor hun niet interessant genoeg zal zijn (lagere winst) om ook hier de tijd in te stoppen. Of je zou de concept voor 1 prijs aan ze moeten verkopen (en daarna dus helemaal van hun), maar je loopt dan wel risico dat ze er net 'n eigen draai van maken en zo hun eigen product maken.

 

Tips / ideeën die me te binnen schieten zijn geen antwoord op je vraag, maar heb je al eraan gedacht bloggers te vragen eens te bloggen over jouw producten, of resultaten (dus wat je ermee gemaakt hebt) te posten op facebook groepjes zodat de leden interesse krijgen en het ook willen kopen?

Link naar reactie
  • 0

Zo in de reacties te lezen, Waar ik zelf ook al mijn twijfels over had, heeft het geen zin om mijn product bij de groothandel aan te bieden. Ik heb op dat gebied nog geen ervaring, dus weet ik ook niet wat ik van het leveren aan een groothandel moet verwachten. Als een groothandel niet actief mijn product aan de winkelier gaat aanbieden, kan ik dat beter zelf gaan doen.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Tips / ideeën die me te binnen schieten zijn geen antwoord op je vraag, maar heb je al eraan gedacht bloggers te vragen eens te bloggen over jouw producten, of resultaten (dus wat je ermee gemaakt hebt) te posten op facebook groepjes zodat de leden interesse krijgen en het ook willen kopen?

 

Hier ben ik al actief mee bezig. Ik ga vanaf 1 mei starten met een Inspiratieblog voor mijn product. Daarvoor gaat er een desginteam van 6 personen met mijn producten aan het werk. De blog zal gekoppeld worden aan een facebook groep om mee aandacht te krijgen voor mijn producten. Zo hoop ik meer bekendheid te krijgen en dat winkeliers mijn producten zullen afnemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het betreffende font op basis van een handschrift zal heel waarschijnlijk voldoende zijn beschermd door het auteursrecht. Persoonlijk zie ik niet waarom mensen dit zouden willen kopiëren, zeker nu er een verhaal achter zit. Men kan wel delen kopiëren en er een eigen draai aan geven. Maar dat zal je zelf ook doen of hebben gedaan.

 

 

 

Ja, maar de vraag is: wie heeft dat auteursrecht? In principe de erfgenamen van het zusje. Als het zusje een partner en/of kinderen had, zijn die dat, en moet je hun toestemming hebben, schriftelijk bij voorkeur.

 

Indien niet, dan zijn de gezamelijke broers, zussen en ouders dat.

 

Zorg voor toestemming, of overname van het auteursrecht.

 

Je kunt moeilijk tegen een namaker optreden als het eerste wat de tegenpartij doet is betwisten dat jij het auteursrecht hebt. Dan valt de zaak in elkaar.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Het betreffende font op basis van een handschrift zal heel waarschijnlijk voldoende zijn beschermd door het auteursrecht. Persoonlijk zie ik niet waarom mensen dit zouden willen kopiëren, zeker nu er een verhaal achter zit. Men kan wel delen kopiëren en er een eigen draai aan geven. Maar dat zal je zelf ook doen of hebben gedaan.

 

 

 

Ja, maar de vraag is: wie heeft dat auteursrecht? In principe de erfgenamen van het zusje. Als het zusje een partner en/of kinderen had, zijn die dat, en moet je hun toestemming hebben, schriftelijk bij voorkeur.

 

Indien niet, dan zijn de gezamelijke broers, zussen en ouders dat.

 

Zorg voor toestemming, of overname van het auteursrecht.

 

Je kunt moeilijk tegen een namaker optreden als het eerste wat de tegenpartij doet is betwisten dat jij het auteursrecht hebt. Dan valt de zaak in elkaar.

 

 

Ik heb het auteursrecht!

 

Link naar reactie
  • 0

Het betreffende font op basis van een handschrift zal heel waarschijnlijk voldoende zijn beschermd door het auteursrecht. Persoonlijk zie ik niet waarom mensen dit zouden willen kopiëren, zeker nu er een verhaal achter zit. Men kan wel delen kopiëren en er een eigen draai aan geven. Maar dat zal je zelf ook doen of hebben gedaan.

 

Ja, maar de vraag is: wie heeft dat auteursrecht? In principe de erfgenamen van het zusje. Als het zusje een partner en/of kinderen had, zijn die dat, en moet je hun toestemming hebben, schriftelijk bij voorkeur.

 

Tenzij het zusje een lettertype op basis van haar handschrift heeft gemaakt, heeft er nooit een auteursrecht op het handschrift gezeten. Althans, het lijkt me sterk dat een handschrift "een werk van letterkunde, wetenschap of kunst" is. (Ik kan me vergissen, het gaat om IE, binnen die wereld is alles ondersteboven.)

 

Tekststempels zullen onder het modelrecht vallen, maar daar weet Kuifje denk ik meer van.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.